American Akita

juvelen

Trådstartare
Är det någon bukefalist som har en sådan hund och kan berätta mer om rasen.
Både positivt och negativt.
Hur är hälsan hos rasen?
 
Sv: American Akita

Jag har tyvärr enbart negativa erfarenheter av rasen.

Har två bekanta som skaffade Akita.
Den ena är en man (typ 2 meter lång 110 kg) som är superduktig med hundar, har alltíd haft hund och alltid bra hundar. Han skaffade en hane för att ha som vildsvinshund, men han sköt den när den var 20 månader efter att den visat aggressivitet mot hans barn och mot honom.
Den andra är en mycket erfaren bruksmänniska som haft många rottisar, han skaffade den mycket för dess skönhet, men också för att det kunde vara kul att prova nåt nytt.
Den avlivades när den var 2 år del pga att den var allergisk mot nässlor och pga aggressivitet.

Den tredje tiken vet jag inget om nu, om hon lever eller ej. Men jag hade en tik i valp/grundkurs för nåt år sen, när hon var 6 månader gick hon med berått mod i i diverse konflikter; med föraren, med andra hundar, med andra människor...
Hon flög på en terv oprovocerat vid 7 månaders ålder, förarna förvandlades till sten och jag fick tag i henne och släpade bort henne. Trots att vi var en bra bit ifrån terven så gav hon sig på mig.

Så, det är väl ingen nybörjarhund direkt. Faktum är att jag inte vet riktigt vem som är lämpad att ha en sån hund...

//E
 
Sv: American Akita

Grannarna har en supertrevlig Akita tik som heter Biggan (precis som min mamma:rofl: ) och hon fullkomligt älskar mina pysslingar! Blir väldigt försiktig men även full i bus när de träffas. Däremot är det ett fåtal hundar hon får hälsa och hon är tydligen ganska aggressiv mot tikar. Men i överlag väldigt trevlig.
 
Sv: American Akita

heter de american akita? eller är det gamla great japanese dog? det var visst nåt namnbyte på gång för inte allt för länge sedan?
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 241
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 675
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 380
Senast: Troll
·
Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 608
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp