Amatörerna slipper kurskrav

Sv: Amatörerna slipper kurskrav

Vad skönt... :idea:

Nåt man slipper fundera på i fortsättningen alltså, jag såg att de formulerat om sig i programmets kursinbjudan så att den riktar sig till A-tränare nu! :)

kl*
Jag får bara upp en sida med Tjejträffen....

Vilka transporter omfattas inte av förordningen?
Följande verksamheter är exempel på vad som inte omfattas av transportförordningen (EG 1/2005):
Transporter
- som utförs av/för hobbyryttare/kusk
- i samband med amatörtrav- och galoppverksamhet, B-tränare
- till/från fodervärd
- i samband med amatöruppvisning, ex riddarspel
- i samband med utbildningsverksamhet och ridskolor i normalfallet
- av ridskolehästar till/från tävling

Så står de på jordbruksverkets hemsida iaf.. Men jag tycker fortfarande att de är lite oklart vad som gäller när man har företag och är b-tränare.. för företag har väl de flesta?

Senast ändrad av en moderator:

Min dotter har en ponny som hon tävlar med på hobbynivå. Hästen är registrerad på vårt företag. Vad gäller för mig?
Det räknas som hobby och omfattas inte av förordningens krav, oavsett om transporten sker privat, i bolag eller någon annan verksamhetsform.

Jag är B-tränare och kör hästar som jag antingen äger helt själv eller är delägare i. Det blir väl några hundra tusen kronor per år. Vad gäller för mig?
De flesta B-tränares verksamhet är att betrakta som hobby/amatörverksamhet. Är dock verksamheten så omfattande att den ger en betydande del av inkomsten, betraktas den som yrkesmässigt. Det är alltid den enskilde utövarens ansvar att bedöma i vilken kategori verksamheten hamnar.

Nu hittade jag ännu mer som svarade på min fråga! :banana::banana:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
483
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
12 095
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 235
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka