Amatör galopp?

P

PAC

Finns det amatörgalopp för folk med skadade nackkotor?
Man kanske inte får lov att rida när man redan ligger bra till för att bryta nacken helt? :-)

Men jag är kort, knappt 159 cm och väger väl kanske max 50 kg, är 36 år dock, men hade ett hejdundrande aktivt hästliv innan jag krockade i bil. Jag var på invigningen av Göteborgs nya gräsbana för några år sedan och blev så sugen. Jag gillar att vinna. Än :-)

Så någon som vet, vad de tillåter en och inte numera?

du skojar??!!??

Du har redan skadad nacke,vilket gör risken för totlförlamning överhängande vid enolycka.. och du vill rida galopp??

Go for it-men var beredd att ta konsekvenserna..besök någon som är högt skadad så du servad som ev kan vänta,och så kan d u ta ett beslut utifrån det...

Om du inte säger atd u är nackskadad så ror jag nog du kans tälla upp på tex arabgalopper antar jag(vet ej så mycket omdet) men jag kan nästan garantera attd in olycksfalls försäkring inte gäller,omd den ens gäller nu...

men samidigt så betsår livet av risker så det rä väl bara at göra det,och inte ramla av...

Thina

Nja, det var inte direkt Grand National jag hade tänkt ställa upp i, och inte steeplechase heller.

Jag har redan träffat många med mycket värre skador än mig själv, på brorsans sida kör de mc och jag har haft två olika ex, en höll på med speed-ski och en med speedway.

Men absolut skulle jag inte sätta mig på en fart-pålle utan att träna fys på mig själv först och annat. Och så hade jag tänkt mig en pålle som inte springer så fort i början.
Jag var faktiskt ute i skogen på en gammal gumma på 20 år för några år sedan. Hon hade så mycket spring i benen, men det var vinter och hon fick inte springa i fyrsprång för mig, för jag var rädd om hennes gamla ben. Hon var dock så väluppfostrad att hon inte tjatade emot för mycket, det gick att hålla in henne utan problem.
En gång i tiden hade jag också en korsning på fullblod-russ, och det var han och jag, vi var ett team, han hade både skalle, hjärta, vilja och ben för att vinna och det var faktiskt inget han inte gjorde för mig. Han stannade till och med när han märkte att jag inte längre satt kvar, kom tillbaka, lät mig sitta upp och så bar det av igen. Han ville tävla, han ville vinna, med sin ryttare på. Han var helt underbar. Kan jag hitta en sådan häst igen, tror jag det kommer gå ganska hyfsat faktiskt.

Shettisgalopp kanske?? Det är ju inte så långt ner att trilla från dem.

Jag kollade lite snabbt på gbg galopps sida, och så här ser det ut

http://www.goteborggalopp.se/Ponny%20index.htm
Träning på banan förutsätter att Du är medlem i Göteborgs Ponny- och Ridhästgalopp.

Ponny
torsdagar 19-21
söndagar 12-14

Ridhästar
torsdagar 18-19
söndagar 11-12
mån ons fre 7-10 (oövervakad träning)

Ålders- resp. viktgränser: Kat A 7-12 år, upp till 40kg. Kat B 8-14 år, 35-55 kg.
Kat C 10-18 år, 40-60 kg. Kat D 12-18 år, 45-68 kg.
Ridhäst från 15 år, fri vikt.

Det är lite irriterande att viktmässigt och längdmässigt kan jag rida även ponnygalopp, men åldern! :-)

Så här är det också - denna västsvenska galoppen, jag har liksom växt upp i kanterna av den. Mitt emot mig finns Galoppvägen, där låg den ursprungliga, sedan var den på LV6 och där har pappa jobbat bland annat (senare), sedan var den på Åby innan travet tog över. Och om det finns någon här som är kvar sedan gamla goda tiden, så kanske namnet ryttmästare Gustav Adolf Bratt säger något. Han var ledamot i följande: Gbgs fältrittklubb, i A-B Åbyfält. och i Västsv. trav o galoppsällskapet. Hans arabskimmel Negress, hon är den allra första häst jag satt på när jag bara var några år gammal. Farfar jobbade för honom.

Så jag tänkte att något skall man väl ha för gamla goda tiders skull, och jag kan börja raca nu när det äntligen finns en riktigt bana igen.
Då skall ni veta att Bratt var inte så vig han heller på väldigt gamla dagar, men rida det slutade han aldrig med. Vi gjorde i ordning pållen åt honom, och ställde upp den nedanför en "mur", så han kunde "gå" på hästen. Sedan hopplade han iväg på en liten tur. Det är så man skall leva, och den gamla damen som hade Camargue-hästarna, hon är också min idol, rökte cigarr och ute och red på sina hästar i full fart vid väldigt hög ålder, då man borde veta bättre. :-)

Ridhästgalopp lät väl lagom?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka