Jag kollade lite snabbt på gbg galopps sida, och så här ser det ut
http://www.goteborggalopp.se/Ponny%20index.htm
Träning på banan förutsätter att Du är medlem i Göteborgs Ponny- och Ridhästgalopp.
Ponny
torsdagar 19-21
söndagar 12-14
Ridhästar
torsdagar 18-19
söndagar 11-12
mån ons fre 7-10 (oövervakad träning)
Ålders- resp. viktgränser: Kat A 7-12 år, upp till 40kg. Kat B 8-14 år, 35-55 kg.
Kat C 10-18 år, 40-60 kg. Kat D 12-18 år, 45-68 kg.
Ridhäst från 15 år, fri vikt.
Det är lite irriterande att viktmässigt och längdmässigt kan jag rida även ponnygalopp, men åldern! :-)
Så här är det också - denna västsvenska galoppen, jag har liksom växt upp i kanterna av den. Mitt emot mig finns Galoppvägen, där låg den ursprungliga, sedan var den på LV6 och där har pappa jobbat bland annat (senare), sedan var den på Åby innan travet tog över. Och om det finns någon här som är kvar sedan gamla goda tiden, så kanske namnet ryttmästare Gustav Adolf Bratt säger något. Han var ledamot i följande: Gbgs fältrittklubb, i A-B Åbyfält. och i Västsv. trav o galoppsällskapet. Hans arabskimmel Negress, hon är den allra första häst jag satt på när jag bara var några år gammal. Farfar jobbade för honom.
Så jag tänkte att något skall man väl ha för gamla goda tiders skull, och jag kan börja raca nu när det äntligen finns en riktigt bana igen.
Då skall ni veta att Bratt var inte så vig han heller på väldigt gamla dagar, men rida det slutade han aldrig med. Vi gjorde i ordning pållen åt honom, och ställde upp den nedanför en "mur", så han kunde "gå" på hästen. Sedan hopplade han iväg på en liten tur. Det är så man skall leva, och den gamla damen som hade Camargue-hästarna, hon är också min idol, rökte cigarr och ute och red på sina hästar i full fart vid väldigt hög ålder, då man borde veta bättre. :-)
Ridhästgalopp lät väl lagom?