Alvedon till 36 kg hund?

Sv: Alvedon till 36 kg hund?

Är det inte som till människor viktmässigt? :o
Alltså 1 tablett vid under 50 kg men man måste väga över 40 kg för att ta?
Så en halva kanske hjälper?

Man ska absolut INTE ge Alvedon till en hund! Eller något annat som innehåller paracetamol.
Det enda som är "godkänt" mig veterligen är Magnecyl och andra sådana värktabletter som innehåller Acetylsalicylsyra.

Ja men de är juh från vetrinären de kommer :eek:

både till mig och en bekant har de sagt att de går bra me alvedon :crazy: mende gör inte de alltså?
Ska dit nästa vecka men tänkte om ja kunde ge honom någe nu på stört

Har fått samma info som du. Paracetamol är svårt för en hund att bryta ner snabbt och kan därför stanna kvar i kroppen och förgifta.
Jag skulle akta mig. Magnecyl ska dock gå bra.

Har fått samma info som du. Paracetamol är svårt för en hund att bryta ner snabbt och kan därför stanna kvar i kroppen och förgifta.
Jag skulle akta mig. Magnecyl ska dock gå bra.

Min vet. säger samma sak..

TS: Nila som väger drygt 7 kg ska ha 1/4 magnecyl o min förra tik som vägde ca 18 skulle ha 1/2.. tänkte som lite vägledning..

men då bode han kuna få tre fjärdedelar typ!
ska nog traksa iväg å handla de istället då!

Man ska absolut INTE ge Alvedon till en hund! Eller något annat som innehåller paracetamol.
Det enda som är "godkänt" mig veterligen är Magnecyl och andra sådana värktabletter som innehåller Acetylsalicylsyra.

Samma info har jag också fått.

Jag fick också beskedet >Ingen alvedon till en hund.
Det finns spesiell medesin till hundar . Som veterinären skriver ut

Du ska INTE ge alvedon till hund. Magnecyl är OK. Doseringen är 10mg/kg var 12 timme. = 1 tablett/ 50 kg hund var 12 timme.

många mediciner funkar till både människor och andra djur, så det där med aldrig människomedicin tll hund stämmer inte. men olika djur bryter ner olika ämnen olika fort, så därför kan en del människomediciner vara rent giftiga för hundar. som ibuprofen och paracetamol.

Jag håller med. Tasse får numera Alganex istället för Rimadyl. Humanmedicin som även fungerar till djur. Dock ska sådan skrivas ut av veterinär. Man ska inte hålla på och trixa själv.

Aldrig
människomedicin till en hund, gör mer skada än nytta. Veterinären skriver ut rätt medicin till din hund.

Tjena mors, säg det till min (fd!!)vet. som skrev ut Atarax till min unghund för en klåda han Inte ens har! Enorma doser dessutom!:eek::mad:
Efter en 1½ dag lade jag ner med medicinen då min hund blev tvärdålig.

Jag behöver väl inte säga att den vetten kommer att anmälas till Veterinära Ansvarsnämnden för det:cool:

*kl*

Allmännt. Är det så att det finns ett motsvarande preparat framtaget för djur så FÅR inte veterinär ordinera eller skriva ut ett humant preparat. (Om de gör det ändå är deras ensak men de får inte enl lag) Visst ges det mycket humanpreparat till djur, EFTER nogrann och lång beprövad erfarenhet, det är inget man mixtrar med hemma själv och dårakt inte ordinerar enl vikt som för människor. Vissa preparat krävs väldigt mycket högre dos än hos människor och andra väldigt mycket lägre.

På EGET ansvar om man nu måste ge någon form av smärtlindring (tänk på att undersökning hos vet vidare kan bli missvisande om djuret fått smärtlindring) som eventuellt kan ha effekt så är det magnecyl eller treo. Som någon skrivit är det 10 mg/kg som gäller, dvs en 500mg Magnecyl till 50kg hund.

Alvedon är Acetysalicylsyra.

Nope... Alvedon är paracetamol....

(Livsfarligt att vända sig med sådana frågor till ett internetforum)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 845
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 564
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Jag har precis hämtat ut Alvedon till hund som opererat bort en juvertumör. Den ordinerade dosen för oral suspension (24 mg/ml) är 0,5...
Svar
6
· Visningar
1 005
Senast: Philosophia
·
Övr. Hund Har en Mim Allsafe hemma i L men den är lite för stor för mina hundar. Tänkte att en M blir perfekt då men döm av min förvåning när den...
Svar
0
· Visningar
268
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025