Aluminiumspray - Blåspray?

skuggi

Trådstartare
Jag skulle handla Blåspray och då fanns det bara "Aluminiumspray" som skulle ha samma effekt. "För öppna sår, bildar en elastisk metallhinna som täcker såret" osv..

Någon som använt det? Låter...knepigt i mina öron, att spraya aluminium på ett öppet sår. Eller att spraya det öht :crazy:

Sv: Aluminiumspray - Blåspray?

Jag skulle då inte använt det, då det varnas för aluminium i deodoranter skulle vara cancerframkallande, att det är det som gör att många kvinnor får bröstcancer. Så jag skulle verkligen undvika att använda aluminiumspray på hud, oavsett om det är djur eller människor.

Liksom aluminium är en metall...

Alu spray funkar inte som blaspray det stanger in och torkar inte ut.
Risken for infektioner ar stor.
Om de inte har blaspray (eller I vilket fal for ovrigt) skulle jag rekommendera colloidal silver.
Det stanger inte till, skyddar inte mot smuts och torkar inte ut men ar bakteriedodande. Fina grejer!

Silver med är en metall som är mer allergiframkallande än aluminium. ... :mad:

Nejnejnej inte silver! det är visserligen bakteriedödande men asdumt att använda för sådana ändamål! Jag rekommenderar tvål och vatten samt eventuellt koksaltlösning, alternativt veterinärvård om detta inte räcker.

Tror ni fått det hela om bakfoten lite, saxade från en hemsida om Alu wound spray:

Plåsterspray Tjära Steril Aluminium Wound Spray 200 ml

Spraya på såret så bildas en skyddande hinna. Aluminium Wound Spray Sårplast är en steril sårplast-spray. Ger en transparent flexibel skyddande hinna som är vattenavstötande. Såret hålls torrt och läker snabbt.

Tack för länk!

Som flera andra känner man sig ju klart skeptisk till att spraya metall i öppna sår, men det kanske är gjort så att metallen stannar i sprayhinnan och inte kan komma in i hästen?

Jag är kanske naiv, men jag tänker att det väl inte borde få tillverkas och säljas sånt som är farligt? Det är såklart inte samma kolla som människo-grejer, men några gränser borde det väl finnas?

Eller?

Lyckligtvis har vi sällan sår på hästarna, och det här är bara ett litet, så man är liksom lite okunnig om alla produkter som finns :)

Jo tyvärr tillverkas det allt möjligt som är farligt.
Silver, koppar och aluminium är stora miljöproblem!
Kolloidalt silver som någon nämnde har ingen vetenskapligt bevisad effekt i kroppen, däremot har silver i miljön bevisade effekter. Inga positiva dock.
Man kommer långt med alsolsprit, jodopax, väteperoxid och luftiga omläggningar!

Behöver du verkligen en skyddande sprej till ett litet sår? Oftast räcker det med att hålla rent med tvål och vatten tills det har slutit sig och inte vätskar, hagen lär ju inte vara så lerig nu eller? Det finns mängder av totalt onödiga produkter på marknaden eftersom hästägare är (förlåt) dumma nog att köpa dem...

Nä, normalt sett brukar jag inte bry mig. Småsår har oftast en torkad skorpa innan jag hittar dem och sommartid brukar jag låta det bara vara för att skydda mot flugor.
Nu var det här uppkliat, flikigt och det satt en massa flugor i såret, så det var mest flugorna jag ville hålla borta tills det torkat ihop och slutit sig.
Hade ingen snögg hemma, annars hade jag satt på en sån liten lapp en dag eller två.

Jag skulle då inte använt det, då det varnas för aluminium i deodoranter skulle vara cancerframkallande, att det är det som gör att många kvinnor får bröstcancer.
Jag undrar verkligen var den uppgiften kommer ifrån?! Hittills har jag inte sett en enda trovärdig källa om några som helst kopplingar mellan deodoranter och bröstcancer, det borde ju även drabba män isf? Det är så många skrönor som cirkulerar, hade en kollega som svamlade om något abortpiller för hästar som man kunde bli drogad av. Eh, visst? :nailbiting:

För att avbryta en hästs dräktighet använder man flytande medel som sprutas in.
Piller används aldrig för det ändamålet till hästar...

Nej, jag vet att man inte använder piller utan det var ett rykte precis som att aluminiumklorid i deodoranter ger cancer ... :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 612
Senast: Pratsch
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka