alternativvårds djungeln...

R

rabarber2

Har idag tagit bort en vargtand och slipat ner en hake på min häst. Vargtanden är antagligen anledningen till att min häst har varit allmänt joxig i munnen och dessutom sne. Misstänker att snedheten beror på tanden, men att det även har påverkat kroppen. Därför har jag nu bestämt mig för att ta hjälp av en equiterapeut för att kolla över honom.

Equiterapeut har jag valt eftersom de har kunskap inom alla de vanligaste behandlingsmetoderna: kiropraktik, massage, stretching, akupunktur och laser.

Jag känner att det känns tryggast att använda mig av en equiterapeut utbildad i sverige och då medlem i svenska equiterapeutförbundet..

Men är det bara en falsk trygghet? Hur mkt skiljer sig den svenska utbildningen emot de utbildningar som görs utomlands?

Det finns dessutom bara en som har gått den svenska utbildningen i Göteborg, Bohuslän. Men vet att det finns massor av folk som kallar sig equiterapeuter... Vart kommer alla dom ifrån och hur säker kan man vara att dom gör ett bra jobb?

Blir helt snurrig..

Är tacksam för alla svar och olika infallsvinklar.. Men försök att inte skriva ut namn för då blir tråden snabbt bortplockad... Skicka isf PM..

Väntar på svar :bow:
 
Sv: alternativvårds djungeln...

Det enda stället du kan bli "äkta" Equieterapeut är på HTU i Katrineholm.
De enda som får vara med i SvEf är godkänd ET. Genom SvEf får du reda på vilka som är utbildade ET med godkända tester.
Man få även ett diplom som färdigutbildad ET - det är alltså något du kan fråga efter.

Självklart måste inte en ET vara medlem i SvEf men det är ett säkert sätt för dig att veta att denna person är utbildad och godkänd samt att denne har en ansvarsförsäkring (det ingår i medlemsavgiften till SvEf.)

www.svef.se

Lycka till! :)
 
Sv: alternativvårds djungeln...

Jag vill oxå lägga till att Equieterapeuter normalt inte gillar att bli kallade alternativare...
En ET är snarare en komplementärare... Till veterinärvården! :idea:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp