Alternativt kraftfoder till fjantig häst

Sv: Alternativt kraftfoder till fjantig häst

Granngårdens müsli är helt ok. Den innehåller såpass mycket korn att du inte behöver ge extra korn om du inte vill.
Den är ju också vettig i pris om man jämför med många andra utländska.
Som andra svenska alternativ finns Salsa och Lympos.
// Linda

Jag får se hur jag gör. Vi provade Equicalm i två omgångar, för att se om det var så att det saknades något i systemet (vi hade precis fått hem henne då) och det blev verkligen en märkbar förbättring!

Vad Equicalm för något? Är det bara ngt lugnande medel eller är det ngt tillskott? Låter intressant!

Mitt monster som har en tendens att gå i taket av det mesta får nu Vitamiet Equine Power tillsammans med 1½ kg Krafft. Jag och en tjej i mitt stall provar båda detta foder och vi har slagits av hur lugna våra hästar har blivit sen vi började fodra med det här fodret. Hästarna har dessutom blivit väldigt blanka och fina. Kan verkligen rekomendera det här fodret.

Mitt monster som har en tendens att gå i taket av det mesta får nu Vitamiet Equine Power tillsammans med 1½ kg Krafft. Jag och en tjej i mitt stall provar båda detta foder och vi har slagits av hur lugna våra hästar har blivit sen vi började fodra med det här fodret. Hästarna har dessutom blivit väldigt blanka och fina. Kan verkligen rekomendera det här fodret.

Vad är detta för foder? Vem säljer det? Är det ett tillskottsfoder eller mineraler/innehåll? Nyfiken! :)

Helt korn som är blötlaggt någar timmar innan. Det ger lite mer effekt än krossat korn. Annars är granngårdens havrefria musli också bra!

Vad är detta för foder? Vem säljer det? Är det ett tillskottsfoder eller mineraler/innehåll? Nyfiken! :)

Vitamite är ett foder som är baserat på Ris. Nu kan jag inte innehållsförteckningen utantill, men det innehåller bland annat omega-3. I och med att det är risbaserat innehåller det ingen stärkelse och kan alltså inte orsaka korsförlamning :idea:

Just Equine Power är ett tillskottsfoder, så jag ger det tillsammans med krafften. Det finns även Cool Preformance som är ett helfoder och inte behöver kompletteras med något annat foder.
Min häst har blivit betydligt lugnare av att få det här fodret.

Min återfösäljare är även min boxgranne. Hon ger det till sin tävlingshäst. Hennes man som även jobbar på ridsportsförbundet och är allmänt känd inom dressyren, rekommenderar detta foder. Jag kommer fortsätta med det trots det som diskuterades i den andra tråden. Jag tvivlar stark på att det är dopingbelagt, eftersom att det just nu användes i Hong Kong.

Tack för all information :bow: Jag har också hört att det kan bero på obalans i ämnena att hästarna blir stressade/tittiga/fjantiga. Vi ska prova med Granngårdens müsli kompletterat med korn till hästen i första hand, som vi hoppas skall ge positiv effekt :)

Men prova med lusern och tillsätt en skvätt olja om du inte märker att lusernen räcker till.

Han fick lusern (Green Power) i vintras för proteinets skull (han var lite väl tunn vintern/våren -06). Han tycker om det måttligt och häller jag sen olja i det så passar det inte alls :D Så oljeidéer är tyvärr inget att fundera över. Han är mycket bestämd i vad han äter och inte äter.

Kan säga att för vår kräsne herre (som aldrig skulle nedlåta sig att äta något så äckligt som lusern) är det HELT avgörande vilken olja som serveras.

Hittills har vi hittat ett märke av linfröolja och ett av rapsolja som fungerar. Andra märken av samma olja går fetbort.

Kollade du närmare på Equicalm?

Tack för all information :bow: Jag har också hört att det kan bero på obalans i ämnena att hästarna blir stressade/tittiga/fjantiga. Vi ska prova med Granngårdens müsli kompletterat med korn till hästen i första hand, som vi hoppas skall ge positiv effekt :)

Var så god :bump:

krafft har ju många olika sortter, bla annat en utan havre, har du testat den?
Hur funkar den nu, vad ger du nu?

Jag ger min spökrädda o hetsiga häst lite korn, mycket betfor o basic cool. Funkar utmärkt!! han är framåt utan att leka rodeohäst!! naturligtvis får han mineraltillskott också!!

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 049
Senast: axel
·
G
Hästhantering hoppas tråden är i rätt kategori nu ;-) Lång text, men jag skulle vara så otroligt tacksam om ni orkar läsa igenom och ge era åsikter...
2
Svar
20
· Visningar
4 246
Senast: tuaphua
·
F
Hästhantering Ja, ibland undrar man... Jag har en söt liten korsningsponny i "medelåldern" som blev inriden för sådär tre år (jodå!) sedan. Vi red...
Svar
7
· Visningar
2 052
Senast: vanimelde
·
Foder & Strö Någon som har en idé om vad man ger denna häst? Långt inlägg.:o Har ett sto hemma som är mager. När jag fick hem henne var hon...
Svar
17
· Visningar
7 752
Senast: Gingella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka