Alternativa metoder för att behandla fång?

BlueberryPie

Trådstartare
Hej alla bukar med fångkontroll.
Har en shettis som nu åter igen har fått fång. Nu har hon stått med detta i 4 veckor och det är fortfarande ingen förbättring. Pratade med vet idag och kom fram till att hon får en till kur med butta. Vet kan inte göra något annat förutom att skriva ut ny medicin, eller att åka till klinik och röntga henne. Detta kommer jag inte göra just nu iaf då hon har så pass ont och inte gillar att bli lastad eller åka transport. Så det känns väldigt onödigt att utsätta henne för det just nu.

Har testat det mesta för att undvika nya fånganfall men efter en viss tid så slutar det alltid med att hon får ännu ett anfall. Det har gått fram och tillbaka under 10 års tid, och vissa år har hon klarat sig helt, till att andra år fått fång 2 gg på ett år, med emellanåt lite puls vissa dagar. Så från ett år till ett annat så vet man aldrig vad som kommer att funka. Har ju börjat inse att jag kommer bli tvungen att avliva henne om det inte blir någon förbättring nu heller. Men vill testa så många olika alternativ som möjligt. Så man vet att man gjort allt man kan.

Så det jag vill veta är om det finns några andra metoder man kan ta till, tänkte typ nån naturmedicin eller något annat. Även om det är någon annan som har haft en häst som haft fång under så här lång tid utan förbättring och hur gick det i så fall, vad var det som hjälpte.

Sv: Alternativa metoder för att behandla fång?

Hur har behandlingarna sett ut genom åren? har du röntgat hovarna, har hon haft hovbensrotationer då, vad har gjorts åt detta, hur mycket vila, vad har hon ätit, har hon betat gräs? Frågorna man får ställa sig är många.
Min hade rotation på alla fyra och var rätt illa däran när vi kom till Strömsholm första gången. Han verkades med tvärtå och fick gå barfota. Boxvila (strikt sådan, inga promenader att tala om) i fem veckor (Metacam i två). Därefter tillbaka för ny röntgen och mer verkning. Sen liten gruspaddock i fem veckor. Därefter skoddes han och fick sen gå i vanlig hage en månad innan vi fick börja skritta för hand. Har aldrig fått gå på bete sen dess (fem år sedan allt hände) och jag är fortfarande väldigt försiktig vid foderbyten.

Sv: Alternativa metoder för att behandla fång?

Fång är en mycket allvarlig sjukdom (antar att du redan vet det). Det finns massor av "bra" preparat till fånghästar om man letar på internet. De är bra mot allt möjligt. När man läser vad de innehåller inser man att de ofta är direkt olämpliga till en häst med fång och i bästa fall ofarliga. Jag är mkt försiktig med vad jag stoppar i min fångponny och skulle i stort sett aldrig komma på tanken att testa ngt på henne.

Men jag kan förstå att man blir desperat.

Däremot så finns det en hel del nya forskningsrön om hur man rehabiliterar/behandlar/förebygger fång.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Shaggy
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
927
Senast: Sirap
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: mily
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
681
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Dagens nagellack!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur