Alternativ vård

MiaMaria

Trådstartare
Det har hänt vid flera tillfällen att jag anlitat massör, kiropraktor och annan alternativ vård till hästen. Dock är min häst genomgången på klinik, och jag vet vad som är bekymret. Jag ser att många nu för tiden förlitar sig på den alternativa vården först och främst, och jag funderar hur man vågar...

Ett exempel; Om du har en häst som varit ofräsh jättelänge, inte påtagligt halt, men ändå. Bockar ibland och får "ryck". En massör som är under utbildning ger diagnosen, muskelskada i korset, och kommer ut och behandlar flera gånger i veckan. Ger samtidigt råd som att ha hästen inne på natten för att den ska vila. Ägaren säger att hästen känns bättre, men samtidigt fungerar den ofta dåligt på tex träning, rids med stort motstånd. Jag bli jätteskeptisk till denna typ av behandling av häst. Hur tänker ni andra? Om ni väljer alternativ vård först och främst, hur resonerar ni?

Sv: Alternativ vård

Jag tycker ALLTID att man ska välja veterinär först.
Vet man sedan vad det är och att det kan förbättras av tex massage så visst, kör på.

Mina hästar masseras ibland men de har inga skador eller så, det är väl mer för att det är skönt för dem :)

Jag väljer givetvis veterinär först.

Jag tror väääldigt många inte vill veta.

jag ser ett stort motstånd mot att gå till veterinär.

För som i ditt exempel - då har de tvingat hästen väldigt länge trots att den har ont. Och den sanningen vill folk ite höra

Som hovlsagare och annars har jag ofta sagt till att hästen bör kollas upp

Det resulterar så gott som alltid i att kunden byter hovis

Och det beror ofta på pu**on i hästägaren närhet som är mer "roliga" att lyssna på i meningen stryker medhårs

Jag sa åt en kund att stretcha sin häst - den stod också i ett kulturskyddat stall där man hade hästar på gammal båspall. Båspallen var för kort för större hästar så de stod som märlor.

Tränaren hennes sa att det var farligt att stretcha för benet kunde gå av - och i stället satte man på en tiedemantygel

och ja givetvis bytte man hovlsagare

Jag tror det här är en erfarenhet många seriösa hästbehandlare har - folk vill inte veta

Man kanske hellre väljer en trevligare "sanning" om man får chansen. Finns ett ekipage här i krokarna som har problem. Dressyrtränare säger att det troligtvis är ryggen som spökar och att de borde kolla upp den på klinik medan hopptränaren säger att hästen tjurar för att den fäller. Vem som faktiskt har rätt, om nu någon av dem har det, kan inte jag säga. Men personligen hade jag nog tagit den "allvarligare" teorin och kollat upp först. Jag har hellre den avfärdad tidigt än kolla upp senare och få veta att jag inte sett till min häst ordentligt.

Jag hör väl till dem som hellre tar ut en veterinär en gång för mkt än för lite.Om ngn av hästarna inte känns fräscha så ringer jag min veterinär på studs för konsultation och tycker hon att de ska till klinik så körs de dit.Visst har jag haft ute massör men inte vid skador utan för att det kan vara bra för dem.Dessutom så stretchas de regelbundet.

Alltid, alltid veterinär först. Utredning - diagnos - behandling.

Men sen har jag gärna equiterapeut som komplement till vets behandling. Ex massage, akupunktur m.m. Har hästen ex en hälta så kommer ofta muskulära spänningar som ett brev på posten, och dessa kan ET behandla. Faktiskt så kan vet ofta rekommenda massage odyl som komplement.

Ibland kan jag ta ut ET bara för att känna genom muskler och så på hästen, även om den känns fräsch. Som friskvård, alltså. Ingen mår ju dåligt av massage.

Norrland

Ja, personen i mitt exempel har också fått höra av tränare att hästen är "tjurig" och inte vill. Jag har sett hästen på träning, och jag förvånar mig över att tränaren inte råder på annat vis. Och speciellt med tanke på att det pågått ganska länge. Tränaren är en "känd" och mycket duktig ryttare, med lång erfarenhet :crazy:

Ja, hopptränaren i det här fallet är erkänt duktig också och tävlar bl.a. på Strömsholmstävlingarna. Men som sagt, jag kan faktiskt inte säga vem av dem som har rätt då jag knappt såg ekipaget mer än när de lastade av hästen. Men jag personligen hade inte vågat chansa

Efter sig själv dömmer man andra är ju ett känt ordspråk

Tycker det mest låter som hopptränarenär tjurig och har en trist inställning till andra levande varelser :crazy:

Alltid alltid alltid kliniken! Jag bokar tid vid minsta gehj, skulle aldrig vänta i veckor som vissa gör! Fy då ska man inte ha häst!
ET kommer ut till stallet en gång i veckan, inte för att "laga" utan för att förebygga.

Först veterinären, sedan alternativa metoder. Jag förvånas också att så många tycker det är en god idé med alternativbehandling under tiden hästen undergår veterinärmedicinsk behandling. Gärna utan att meddela varken alternativare eller veterinär att man redan är under en behandling. Vansinne.

Jag kombinerar gärna, men endast under förutsättning att veterinär rekommenderar det och bara när alla parter är införstådda med vad som händer.

Jag förvånas mkt åt att dom utbildade massörerna,fysiotrapueterna mm inte ifrågasätter varför man inte har åkt eller tagit ut veterinär innan man bestämmer sig för att alternativ behandla vid uppenbara problem,det gör jobbet så mkt enklare för både häst och människa,vissa skador kan man inte massera bort men man kan behandla och underlätta läkningsprocessen när man vet vart ursprungsskadan sitter.Sparar mkt pengar och tid för ägaren. En välutbildad alternativ behandlare vet också när man ska behandla och när det inte är lämpligt att behandla med veterinärens diagnos.Sen är tex massage ett utmärkt komplement för att förebygga eller för att bara ge sin fina pålle en skön stund.

I det fallet som du beskriver låter det verkligen helfel. Att en massör ska ställa diagnoser och så..:crazy:

FÖRST veterinär som sedan tex rekomenderar en annan behandling.

Jag har haft ute en jätteduktig ET till min häst, men då hade jag inga bekymmer innan utan ville bara "kolla upp" hur hon rörde sig och kändes.
ET hittade några små låsningar som släppte direkt men sa att hon var väldigt bra och inte hade något direkt att "behandla" :) Så det har jag inget emot, där hade jag ju kanske inte behövt kontakta veterinär först :laugh:

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 907
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
P
Hästvård alternativa behandlingsmetoder, lära sig mer om rörelseapparaten, hästens kropp, träning osv. Det finns en del utbildningar att söka...
Svar
5
· Visningar
1 358
Senast: persika
·
W
Avel Som frågan lyder, är undrande till hur alla uppfödare har tid och ekonomi att få det att gå ihop och hur ni löser det praktiskt med...
Svar
17
· Visningar
1 948
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30