Alternativ till skor

H

Hoppsan

Jag undrar om det är någon som har testat "gummiskorna" som finns på hööks på sin häst, de ska tydligen vara ett alternativ till vanliga skor.

Vad tycker ni om dem?
Även ni som inte testat men som har en åsikt är varmt välkomna att dela med er av denna.

Vet själv inte riktigt vad jag ska tycka, har inte testat dom, o är bara allmänt nyfiken på att få veta vad folk tycker om dom.:)

Kanske hade den här tråden passat bättre på ridning men men;).

Sv: Alternativ till skor

Nu har jag aldrig testat några "barfotaskor" (finns det ordet verklgien) men jag har en känsla av att om de fungerar så beror det på hästens benställning, exteriör i övrigt samt rörelsemönstret hos individen.
Jag tvivlar på att min häst skulle fungera med den typen av skor medans en annan häst kanske fungerar utmärkt med dem.

Jag har ett par Old Mac's, den äldre modellen, som jag drar på min ena pålle fram då vi ska på långtur med mycket grus. Tycker de funkar kanon och han trivs jättebra med dem! :)
Han går barfota i vanliga fall.

Jag köpte ett par old mac's till min gamla häst. Pga en yttre skada i hoven har den varit jättetrasig och hon har hela vintern gått med bandage runt hoven. För ett par veckor sedan såg det ut som om hoven var fräsch men efter skoning blev hon halt och det visade sig att det fortfarande fanns hålvägg.

Till råga på allt är hon mycket ömfotad och även om jag nu lärt mig att lägga hovbandage som sitter länge även om hon går ute så känns det inte tillräckligt för att kunna rida på grusvägar.

Hästen behöver motion då hon lätt lägger på sig så jag skaffade boots men har ännu inte ridit med dom då vi just nu promenar för att komma igång efter den senaste hältan. Men helt klart går hon mycket bättre med bootsen än barfota

Hoppas din häst blir bra snart:)
Tack så mkt för svaren, hur länge håller ett par skor?
Blir det billigare att använda sådana skor?
Kan man ha dem på alla underlag? Det blir inte halt om t ex rider på blött/lerigt gräs?
Många frågor, haha! ;)

Jag har också ett par OM av gamla sorten. Jag hade dem nästan ett år pga dålig hovkvalitet. Nu har jag normalt sett skor runt om men just nu när hon går på bete så är hon barfota och då använder jag dem vid ridning. Min häst är väldigt ömfotad på tex grusväg (även efter ett år utan skor).

Jag tycker de funkar bra så länge det är torrt ute, annars är det risk för skav men det har de vad jag förstår förbättrat på den nyare modellen. Jag är fortfarande inne på mitt första par och då har jag använd dem mycket. Jag har gjort lite lagningar i övre delen med buntband, det funkar jättebra, och sulan är långt ifrån utsliten. Jag har haft dem både vid hoppning, dressyr, uteritt, löshoppning osv. Har inte varit några problem förutom skavet.

De jag har går inte att brodda vilket gör dem oanvändbara vid halt väglag. Sen har jag ingen aning om hur de påverkar belastning osv.

Är också nyfiken på dem.

Min häst blir öm på gruset, så har skor fram nu, men tyvärr brukar det bli tappsko efter ett par veckor.

KL*

Får inte fram mått-tabellen på sidan, och funderar på hur man mäter.
Spelar det nån roll om man mäter hoven när den är nyverkad eller inte?

Senast ändrad:

Barfotaboots kallas det. Jag har inte just dem som finns på Hööks utan en annan modell som heter Marquis Supergrip. Dessa är lite annorlunda utformade men funktionen är ju densamma, att ha skor när man rider men inte annars. Eftersom jag inte har testar OM så kan jag inte uttala mig om just dem men kan ju berätta hur det funkar med barfotaboots för mig.

Jag tycker det funkar jättebra. Även om mina väger omkring 500gram/st vilket är tyngre än OM tror jag, så verkar hästen inte misstycka det minsta. Hon tar ut steget precis som när hon går barfota (och inte är ömfotad). Hon tar sig fram över stock och sten precis lika enkelt och smidigt, och snubblar inte mer än när hon är barfota heller. Mina går att brodda, och det verkar inte heller påverka hennes gång.

Rent belastningsmässigt så vet jag bara att "öppnandet" där ballarna ska ta upp stötarna blir lite sämre på de flesta bootsen. Så länge hästen är bra verkad så belastas ju inte hästen mer snett med bootsen än.

Passformen är bra att titta på! Min tös har dock väldigt avlånga/smala hovar och då har vi lagt in en bit tunt liggunderlag på sidorna och nu sitter bootsen jättebra. Viktigt att se till att de sitter jämnt och fint bara.

Skavmässigt kan man under de flesta bootsen sätta en strumpa. Jag har det både pga att jag är rädd för skav samt att min häst ligger mitt emellan två storlekar. Finns specialstrumpor (socks) att köpa. Flera märken har en extra flärp som sitter från booten, upp i karleden och runt för extra fäste och mindre risk för skav. Komem rinte ihåg vad detta hette dock. Jag har specialstrumpor till mina boots men har märkt att vanliga strumpor (min arab får ha herrstrumpor, storlek 41-43 eller 44-46 funkar :D ) som jag klippt av tån på (sätter så att "hälen" på strumpan hamnar över hästens ballar).

Stumpor:
36008_406658392676_599972676_4629646_4149495_n.jpg

36008_406658397676_599972676_4629647_364380_n.jpg

Med bootsen över (hennes ena hon är förmad så att booten alltid sitter lite "snett"):
36008_406658402676_599972676_4629648_6798039_n.jpg

36008_406658407676_599972676_4629649_584970_n.jpg

Du ska mäta när hoven är nyverkad för att få fram de mått du ska ha.

Jag har haft cavallo simple hoof boots och de var jättebra. Enkla att sätta på och satt bra. Satte på dem på min häst som när hon var ny blev mycket öm när hon drog av sig skorna (vilket hon gjorde jämt) och bootsen var egentligen till min gamla häst som hade större hovar. De satt som gjutna och gav inget skav fast hon hade dem hela dagen i hagen.

Vilka boots man ska välja beror på hovens form, vissa passar bäst till runda hovar och vissa sitter bäst på avlånga hovar.

Jag har OM på framhovarna på min pålle sommartid. Han trampar av sig skorna (och mer därtill...)annars så detta blev en bra lösning.
Hans hovar passar bra till skorna KW2, de behövs nästan inte riktas något.
Måttade när han var skodd och köpte storlek 6 av OM. Efter några korta provpromenader insåg jag att de var för stora och köpte storlek 5. De passar bra.
Han har inte slagit i sko(galosch) när jag har ridit så det verkar gå bra för honom.

Ok. Tack så mkt för alla svar, nu har jag lite mer koll.

Va som sagt lite nyfiken eftersom att jag aldrig sett en häst med sådana skor o därför inte har ngn erfrenhet av dessa, men jag tänkte att eftersom att de finns på marknaden så måste ju ngn använda dem o det fanns ju visst en hel hög:D

Har ett par Old Macs, äldre modellen till min häst på framhovarna. Han går på dagbete och går med dem ca 13-14 timmar om dagen!!! De sitter mkt bra på, hästen har inga som helst skav och han rör sig helt obehindrat (nästan bättre än med skor) trots att de ser rätt klumpiga ut.
Har inte provat rida med dem, när det blir aktuellet ska jag köpa ett par smidigare tror jag.

Det finns massor av modeller och just de som hööks säljer är ju inte de smidigaste för ridning.
Själv använder jag renegade boots och easyboot. De är toppen :-)

Kan inte du bidra med bilder på de du har på? :D Detta vill jag be alla till! Jag har ju som sagt redan, men jag tycker det är väldigt intressant om folk kan visa de just de har och vilka fördelar modellen de använder har! :D

Kan inte du bidra med bilder på de du har på? :D Detta vill jag be alla till! Jag har ju som sagt redan, men jag tycker det är väldigt intressant om folk kan visa de just de har och vilka fördelar modellen de använder har! :D

Bilder var det! Jag använder Easyboot Glove, och är helnöjd med dom. Det är ganska viktigt med just den här modellen att passformen är nästintill perfekt, men om dom passar så tycker jag att dom är verkligen bäst. Lätta att sätta på, inte alltför dyra, kommer inte av lätt alls, och smidiga i formen. Sen så passar inte mina *helt* perfekt, och funkar ändå bra där jag rider (hårda grusvägar).

Bilder från när jag fick dom, hästen har något för höga trakter för att dom ska passa helt bra, har blivit bättre med tid dock:
sidad.jpg

framg.jpg

Om man har en häst med runda hovar som är lika breda som dom är långa, eller till och med bredare än dom är långa, har jag hört att Old Mac Originals funkar absolut bäst dock.

Så dessa är bra för avlånga hovar?

Mina Marquis Supergrip är för hästar med runda hovar, vilken min tös inte har. Därför vi har lite "uppfyllning" för att de ska sitta riktigt bra när det blir högre hastigheter eller t.ex. djup gegga. :)

Jag hade en easyboot på min häst när hon tappade en sko. Det var inget jag red med, men den funkade i hagen. Inte optimal på något sätt, men jag gjorde lite justeringar så den blev bättre. Sulan gick ju rakt i skons sula, vilket hästen fick ont av så det fick bli ett slags skumgummimaterial mellan sko och sula, vilket funkade kanom om man bytte varje dag. Sedan var det nåt med stålvajern på framsidan, men jag vred den på nåt sätt så den blev lagom kort.

Lite meck, men skönt för hästen att slippa ha ont och fläka upp hovarna till hovis kunde titta förbi.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 918
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 683
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka