Sv: Alternativ till skor
Barfotaboots kallas det. Jag har inte just dem som finns på Hööks utan en annan modell som heter Marquis Supergrip. Dessa är lite annorlunda utformade men funktionen är ju densamma, att ha skor när man rider men inte annars. Eftersom jag inte har testar OM så kan jag inte uttala mig om just dem men kan ju berätta hur det funkar med barfotaboots för mig.
Jag tycker det funkar jättebra. Även om mina väger omkring 500gram/st vilket är tyngre än OM tror jag, så verkar hästen inte misstycka det minsta. Hon tar ut steget precis som när hon går barfota (och inte är ömfotad). Hon tar sig fram över stock och sten precis lika enkelt och smidigt, och snubblar inte mer än när hon är barfota heller. Mina går att brodda, och det verkar inte heller påverka hennes gång.
Rent belastningsmässigt så vet jag bara att "öppnandet" där ballarna ska ta upp stötarna blir lite sämre på de flesta bootsen. Så länge hästen är bra verkad så belastas ju inte hästen mer snett med bootsen än.
Passformen är bra att titta på! Min tös har dock väldigt avlånga/smala hovar och då har vi lagt in en bit tunt liggunderlag på sidorna och nu sitter bootsen jättebra. Viktigt att se till att de sitter jämnt och fint bara.
Skavmässigt kan man under de flesta bootsen sätta en strumpa. Jag har det både pga att jag är rädd för skav samt att min häst ligger mitt emellan två storlekar. Finns specialstrumpor (socks) att köpa. Flera märken har en extra flärp som sitter från booten, upp i karleden och runt för extra fäste och mindre risk för skav. Komem rinte ihåg vad detta hette dock. Jag har specialstrumpor till mina boots men har märkt att vanliga strumpor (min arab får ha herrstrumpor, storlek 41-43 eller 44-46 funkar
) som jag klippt av tån på (sätter så att "hälen" på strumpan hamnar över hästens ballar).
Stumpor:
Med bootsen över (hennes ena hon är förmad så att booten alltid sitter lite "snett"):