Alternativ till lucernpellets?

Natasja

Trådstartare
Jag vill använda en spannmålsfri foderstat till min häst, hon åt lucernpelletsen i början men har nu börjat att rata den! Tycker hästarna att lucern strå är godare? Finns det något annat bra alternativ till lucernpellets? Är det något fabrikat av lucernpellets som är smakligare än andra?

Sv: Alternativ till lucernpellets?

Min häst åt lucernpellets men sparade det till sist och tyckte inte att det var speciellt gott. Lucern strå gillar han däremot väldigt mycket så jag tror det kan vara värt att prova.

Min märr åt lusernpellets till en början, men sedan ratade hon den. Och nu får hon lusern hackat strå (Krafft). Shettisen tröttnade på lusernpelletsen, o får nu hackat strå också.
dom har även ätit Green Power Lusernhack, men det såg ut som halm i, fast dom åt det gärna.
Men det är krafft lusernhack som dom verkligen tycker bättre om.
Vet inte om det finns något annat, tror att Dodson&Horrell har lusernhack som heter Alfalfa.
När jag ringde till D&H återförsäljaren här (finns 2 stycken, men den ena ligger typ 3 mil bort) hade inte det hemma, o att dom brukar aldrig få det....

Hackat strå har ju lite "hästvänligare" struktur än pellets, så det kan faktiskt hända att de känner sig mer lockade att äta av hacket. Prova och se!:)

Håller med! Dom här hemma älskar hackat strå, att dom helst äter det än gräs....:eek: Främst märren. Shettisen kan äta bådadera (han går inte på gröna gräset).

Ett annat namn på lucern är just alfalfa. Min fångis gillar både pelletsen och hackad strå. Hackade strået får han som godis när han kommer in på eftermiddagen.

Jag har Green Power (i min bal ser det inte ut som halm utan just som hackad strå). Jag är lite tveksam till Kraffts då vi har fått många stora klumpar i det vi köpt. Min store kille fick foderstrupsförstoppning förmodligen just pga en sådan klump.

Va? Foderstrupsförstoppning av Krafft Lusern hackat strå???? :eek:
Mina har aldrig haft några problem. Detta hackat strå som dom får ser ut som "hö", helt grönt o fint. Lätt o fodra!
Fel på fabrikat det som du haft??

Möjligt, men vi har fått flera säckar som varit likadana. När detta pågått tillräckligt lång tid bytte jag till Green Power. Tjejen som fortsätter i stallet har börjat "rensa". Det är alltså inga små klumpar utan riktigt stora. Vårt Krafft hackat strå har också sett ut som grönt och fint hö men med klumparna i.

Det låter jättekonstigt, måste vara fel på fabrikat isånafall :crazy:
Ska nog springa upp till stallet o kolla en gång till så inte det ligger några stora klumpar.........

Kan mycket väl vara olika sorter, vår ponny åt inte Salsa lucern, men Åsebros tuggar hon i sig. Prova nåt annat märke!

KL

Finns det NÅGOT lusern hackat strå av något särskilt märke, som ni tycker är för er prisvärt o för hästen smakligt?

Min häst vill inte ha Kraffts lucern hackat strå heller! Jag har fått tag i mer hö, så jag kan låta bli lucern om jag ger mer hö och maxgiva av (0,5 kg) linfrökaka.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Hundhälsa Jag behöver tips på bra torrfoder att ge som kompliment till musch. Jag har en sexmånaders kastrerad dvärgpudel som äter musch med god...
2
Svar
31
· Visningar
2 716
Senast: Puffindog
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka