Alternativ till longeringsgjord

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nelya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 473
N

Nelya

Jag behöver lite hjälp från er ... som vanligt :crazy:

JAg håller på att börja om ltie från början med min Nordis eftersom hon absolut inte fattar longering och hon är så ojämn i muskulaturen att jag vill starta om totalt.

SAken är den att jag har ingen longeringsgjord eller något!! Har typ lina och pisk bara som jag får låna av ridskolan. Har ni några bra alternativ till hur man kan göra??

JAg vill även testa tömkörning på henne för hon har blivit inkörd och jag vill se om hon kommer ihåg det iallafall och har inte heller utrustning till det... Några tips där??

Ska även berätta att hästen ifråga är inte MIN utan jag har henne som min egen häst fram till sommaren då den riktiga ägaren ska sälja henne. :( Så jag vill inte gärna lägga halva min lön (tjänar inte speciellt bra på halvtid) på en massa utrustning som jag antagligen inte kommer att ha någon nytta av på flera år sedan eftersom pengarna inte räcker till en helt egen häst än....

Är det någon som har samma problem som kanske har några fiffiga lösningar??

Sv: Alternativ till longeringsgjord

Vad behöver du gjorden till? Fästa inspänningar? Då funkar det att sadla, fästa inspänningar mellan sadel/bett och sedan longerlina i kapsonen. Longera aldrig med linan i bettet, det gör mer skada än nytta om hästen går och är rädd om munnen hela tiden.

Sadel funkar för tömkörning också, om än inte lika bra som en gjord. Fäst upp stigbyglarna och lås dem som du gör när du longerar, dra tömmarna igenom stigbyglarna. Inte optimalt, men kan fungera beroende på hästen.

Ta två långa grimmskaft, haka fast ett i var bettring (sätt alternativt en bit balsnöre imellan ifall hästen skulle snubbla/få panik etc så att de går av). Dra sen grimmskaften från bettet mellan frambenen och upp på ryggen på hästen o knyt ihop dem där :idea:

Funkar kanon och funkar även bra om du ev longerar hästen i bara grimma.

Alternativt skaffa en gummisnodd, knyt ett grimskaft runt magen på hästen (álá gjord) o fäst snodden i detta.

Sen kan man ju alltid ha sadlen på för att få den atta agera som gjord också som Lovisaleonora_ skriver

Senast ändrad:

Tack :rofl: väldigt smarta lösningar...

EFtersom min nordis inte riktigt fattar longering (trots 10 års ålder) och har svårt att komma i form på rund av dålig muskulatur i ryggen så ville jag gärna ha longeringsgjord eller något liknande, likadant med tömkörningen. JAg spänner in henne ibland med inspänningstyglar men då gör jag det väldigt löst till en början...

Tack för era tips!!! :love: Ska testa allt och se vilket som funkar bäst på min Dockan

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 198
Senast: MiniLi
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt... 2
Svar
23
· Visningar
3 194
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som... 2
Svar
34
· Visningar
4 530
Senast: QueenLilith
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 737
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka