Alternativ till krossatkorn

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 967
T

Tjalfe

Har precis köpt en 4årig ponny som äter kornkross, ville fortsätta med samma foder nu när jag har köpt honom men enligt förra ägaren har konrkross väldigt dålig hållbarhet och håller inte speciellt länge. Eftersom jag inte har någon annan häst att ge kornkross till så kommer jag ju inte hinna ta slut på en hel säck kornkross till en liten ponny innan det har hunnit bli dåligt(jag själv har aldrig använt korn förut). På vilket sätt blir kornet dålig? Finns det mågon alternativ till korn som håller bättre? Vetekli t.e.x?

Sv: Alternativ till krossatkorn

Kan inte svara exakt på hållbarheten på kornkrossen vad det gäller näringsvärden och kvalitet så det låter jag vara osagt. Men kan du inte köpa kornkross i mindre säckar hos någon bonde i trakten? Jag hämtar en mindre säck varannan till var tredje vecka då det bara är en av hästana som får och tål korn, alltid nykrossat! En idé bara!

Jag tycker du kan börja kolla på ditt grovfoderr; stämmer det i värden med det hästen åt förut? Det är ju det man kompletterar med kraftfoder sen - och det är det som ger en fingervisning om vad man bör välja.

Krossat foder (havre/ korn) får sämre hållbarhet då det lättare härsknar. Förpackningen är sas bruten. Korn måste ju krossas eller stöpas innan fodring, men havre kan du lika gärna ge hel om inte hästen har dåliga tänder t ex. Det är ungefär samma analysvärden per kilo.

Men kolla först vad ponnyn behöver, lämpligast är ju att hästarna äter ungefär samma sak. Och att foderbyten går varligt fram, förstås.

Jag vill helst inte fodra med havre. Gillar inte det fodret.

Det behöver ju inte vara havre, det viktigaste är ju att det kompletterar höet. Både i eventuell mängd och näringsvärde.

Krossad havre och korn har mkt dålig hållbarhet.

Men använd dig utav hel havre och helt korn, som du stöper så har du aldrig några problem med hållbarheten.

Krossad havre och korn har mkt dålig hållbarhet.

Nu ska vi väl kanske inte ta i för mycket.;)
Havre står sig sämre än korn när det krossas. Sen är det inte farligt att använda spannmål som krossats, även om det gått flera veckor. Det är ju inte så att all näring försvinner, precis.

Hur skulle det annars kunna var fullt med krossad spannmål i alla pelletsfoder?

Så det gör inget om jag använder det krossade kornet även fast det är några veckor?

Har precis köpt en 4årig ponny som äter kornkross, ville fortsätta med samma foder nu när jag har köpt honom men enligt förra ägaren har konrkross väldigt dålig hållbarhet och håller inte speciellt länge. Eftersom jag inte har någon annan häst att ge kornkross till så kommer jag ju inte hinna ta slut på en hel säck kornkross till en liten ponny innan det har hunnit bli dåligt(jag själv har aldrig använt korn förut). På vilket sätt blir kornet dålig? Finns det mågon alternativ till korn som håller bättre? Vetekli t.e.x?

Du kan använda dig utav hel korn och lägga i blöt på kvällen innan du använder dig av det. Kan göra en 1/2 hink eller så. Så att det räcker 2 dar ungefär. Står sig bra nu när det inte är så varmt annars kan du ställa för 1 dag åt gången när det är varmare.

Liknande trådar

M
Foder & Strö Hej! Har en fråga angående fodrets hållbarhet. Stall ägaren utfodrar sin ponny med kornkross ca 0,5 kg dagen. Detta foder är dock...
Svar
9
· Visningar
2 913
Senast: Praefatio
·
A
Anläggning Jag håller på att knåpa ihop ett hyreskontrakt för mina inackorderingar. Har tänkt använda ett färdigt avtal från LRF Det som jag...
Svar
6
· Visningar
1 968
Senast: Yrrol69
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 953
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka