Alternativ till Bremsning!

L

Lilla

Skulle vara intressant att höra om varför just din häst behövts bremsas..självklart nödvändigt ibland, men får en känsla av att det en del gånger oxå beror på att man i största allmänhet har problem att få sin häst att stå still..tycker då man ska vara rättvis mot sin häst och försöka komma underfunn med orsakerna till detta och ta i tu med det.
Tex sett bremsning vid både böjprov..små sprutor, genomkänning av ben mm. Onödigt traumatisk upplevelse för så enkla rutiner..enligt min mening. :cool:

Sv: Alternativ till Bremsning!

Nej en bremsning är normalt sett inte traumatisk men visst finns det en del hästar som blir tokiga när de bara ser en brems, jag vet inte vad det från fall till fall beror på. Klantig hantering från den som försökt bremsa tidigare eller helt enkelt en dåligt uppfostrad häst som inte accepterar att man gör något med den?
PL

Håller med dig.
Övertygad att det har varit en "felaktig" upplevelse från början.
En rätt utförd bremsning är ingen traumatisk upplevelse...
AM

Ja sådana hästar har man ju träffat på ngn gång.
Men de jag träffat som blir hysteriska när man kommer med en brems, de har också blivit hysteriska så fort man velat göra ngnting runt munnen på dem.
Tex avmaska, öppna munnen för att kolla tänderna osv.

Jag tycker att brems behöver användas vid undersökningar, stick och andra situationer som är farliga om hästen sprätter. T.ex. om du ska behandla hästen i en led så är det inte så bra om hästen rycker till.. :)

I övrigt tycker jag det är bra eftersom det har en lugnande effekt på hästar så nå´t hästen normalt tycker är farligt kan bli en baggis bara av att använda brems. Snällt mot dom, tycker jag. ;)

äsch, lyckades radera...orkar inte göra om... *gäsp*

Senast ändrad:

Jag föredrar nog att ge lite lugnande vid t.ex. veterinärundersökningar. Använder aldrig brems, endera går det bra ändå som vid vaccination, ledinjektion osv (på min häst då) eller så ger de lite lugnande vid t.ex. tandläkarbesök, röntgen osv. där man är rädd om redskap.
Brems funkar dessutom inte på min häst, för hon blir arg på bremsen.

har aldrig använt brems på min häst, då det aldrig behövts. använde det på syrrans häst när vi klippte då hon stod mer på två ben än 4. idag hade vi kanske gjort annorlunda, men det är inte aktuellt längre (hästen finns inte längre)

Senast ändrad:

Jag tycker brems är bra, har använt flertalet gånger på min häst, vid penicillinbehandling och klippning. Klippningen tyckte han kittlades, vi var rädda att han skulle trassla sig i sladden, sprutorna gjorde ont och han bråkade, med brems kunde vi spruta snabbt och låta honom va ifred sen. Varför ska man inte använda brems? Det gör ju inte ont eller så. Funkar extremt bra på min pålle, han tror att han blir drogad och flyttar sig knappt om man knuffar honom=)

Precis!
Varför stressa upp hästen i onödan? Den måste ju stå stå still så veterinären kan bedöva leden tex. Eller så ägaren kan göra rent såret som det gör jätteont så fort man nuddar.
Alternativet är ju att hästen inte ska få ngn vård...

Vi försökte bremsa mitt sto igår,och med facit i handen,det går inte om man inte vill utsätta henne,människor runt omkring och inredningen för fara..
Anledningen? Jo,vi behövde kunna spruta henne i.v med lugnande för sårrengörning i hoven.
Denna "dam" är mkt misstänksam mot veterinärer,hovslagare m.m då hon förmodligen levt ett tufft liv på Irland innan hon kom till oss.
Så det är till att välja mellan pest eller kolera..

btw.Har funderat många ggr på att få en "hästpratare" och tala om för mig vad som hänt henne förr..

Senast ändrad:

Vårat sto är fruktansvärt spruträdd, och har full koll på vad som är pågång vid tex vaccinationer. Men däremot om vi använder bremsen går allt utan problem. Verkar ha en lugnande effekt. Har provat utan vid ett flertal tillfällen. / Linda

Liknande trådar

Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 137
Senast: Lickety
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 573
Senast: kem
·
Hästvård Ska försöka göra det här så kort som möjligt, men det som hänt är följande: Distriktsvet kom ut i onsdags kväll och tittade på...
Svar
18
· Visningar
1 956
Senast: zesel
·
Hästvård Ni som inte hängt med, kort resume: Dec 04 - hästen ofräsch. vet kommer ut, muskelskada VB, halt VB i skritt och HB i trav initialt...
Svar
11
· Visningar
1 663
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka