alternativ till betfor

Ponylove

Trådstartare
där jag bor går det inte att få tag på betfor.
detta ställer till det lite då jag ger min häst kiselgur (pulver). I övrigt får hon ingen blöt mat då det under stor del av året är så varmt där jag bor att vatten på maten kan få den att jäsa och på vintern är det kaltl o riskerar att frysa.
Betfor är bra just för att jag då kan göra det innan jag rider o så är det klart att ge direkt så det inte står länge eller så.

Så vad kan jag ge att blanda pulvret i istället? som inte ruinerar en stackars student...

Sv: alternativ till betfor

Vad finns då? Du kan använda vilken som helst typ av pellets eg, de löser sig upp i vatten och blir "gröt". Lusernpellets kanske?

Lucernpellets finns inte heller, tyvärr, annars hade jag gett det eftersom hon ändå får lucern. men hack är det enda som finns.
Känns ju lite onödigt att köpa "krafftfoder" -pellets bara för ngn deciliter per dag för pulvrets skull. hon äter annars en musli. det var det enda havrefria fodret som fanns så jag kan inte byta helt till andra pellts heller.... suck...öststater...

Det är väl bara att blötlägga müslin + pulver precis innan man ger. Så gjorde jag till min ponny.

Tänkte mest att det inte blir grötigt nog utan smakar för mkt pulver. men ska testa :)

Kan man köpa vetekli på vanliga butiken? har frö mig att det är det som ser ut som små flingor typ, stämmer det?
Kanske kan lyckas klura ut vad det är i en butik, svårt när allt står på ett obegripligt språk... :/

Kan man köpa vetekli på vanliga butiken? har frö mig att det är det som ser ut som små flingor typ, stämmer det?
Kanske kan lyckas klura ut vad det är i en butik, svårt när allt står på ett obegripligt språk... :/
hmm vetekli från livsmedelsbutiken brukar kosta mer än det vetekli man har för lantbruksdjuren. Kanske det finns någon lantbrukare i närheten som du kan köpa från? En skvätt melass eller sirap kan ju vara ett alternativ också förstås. :)

Tack, men kungsörnen finns nog inte i östeuropa ;) Men vetekli borde det ju finnas!
Tipset om att köpa från bonde är bra, men omöjligt då det inte finns bönder i närheten och språket är ett hinder, samt möjligheten att få kontakter med bönder.
Så får nog bli affären :)

Sorry, läste inte så noga.. Google översätt är ett tips för att ta rätt på vad vetekli heter på annat språk :)

jag ger min häst magnesium som också är pulver som måste blandas ut i blöt mat för att inte min häst ska andas in de i näsan istället.. och min häst får inte äta betfor så jag fuktar bara kraften hon får (borde gå att fukta musli också?) och blandar i pulvret och hon äter, jag ger väldigt lite kraft, kanske 2 dl nu pga att hon inte rids och de funkar fint, hon äter fast de inte ser så smakligt ut :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 905
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 106
Senast: Korven
·
Hästvård Det var inte igår som jag var inne på Buke men nu behöver jag åsikter utifrån. Sedan ett par månader har min häst skavt av sig pälsen...
Svar
6
· Visningar
1 799
Senast: traceys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama