Alternativ barnomsorg?

Swat

Trådstartare
Nu alla kloka buke-människor behöver jag lite tips och råd!

Min lille är nu 17 månader och vi har inte fått plats på något dagis/hos någon dagmamma som kan "fungera" praktiskt. (Vi står på kö för att få plats på dagiset i byn, men kan endast få plats ca 2 mil bort - i helt motsatt riktning mot var vi bor och jobbar = 160 mil extra i månaden i resor.)

Vår tanke har hela tiden varit att ha barnomsorg ca 5 tim/3-4 dagar i veckan och utöver det ha lilleman med mej på dagarna.

Nu har jag dock precis startat upp mitt företag och känner att jag verkligen skulle behöva några timmar ibland utan världens sötaste lilla "plåster".
Då jag driver ett "hundföretag" slog tanken mej att det kanske skulle kunna gå att ta emot en hund och barn intresserad aupair eller liknande... Men det verkar ohyggligt komplicerat...

Vi har tyvärr varken mor- eller farföräldrar i närheten som kan hjälpa till eller vänner som vi känner kan "belastas" med återkommande barnpassning som detta skulle bli..

Tips någon?

/Swat

Sv: Alternativ barnomsorg?

Du har inte nån i din närhet som kan tänka sig att jobba med hjälp av barnomsorgspengen?

Så löste vi och en nära vänfamilj det när de ville/behövde börja jobba och vi inte vill sätta in barnen i systemet riktigt än. Jag och min sambo tar emot två barn i samma ålder som våra, vi ansökte om barnomsorgspengen (vilket var ganska enkelt att få) och vänfamiljen (som bor väldigt nära oss och dessutom umgåtts med oss intensivt ett tag nu) har barnomsorg till barnen som fungerar toppen. De betalar vanlig barnomsorgstaxa, men privat då.

Jag är för trött för att förklara bättre, men hoppas du förstår ändå :-)

I värsta förskolepaniken så pratade vi och några föräldrar från föräldragruppen ihop oss. Tanken blev helt enkelt att vi skulle hyra in en gemensam barnflicka från något av de större bolagen. Barnen skulle få vara hemma hos oss. O sedan skulle vi hjälpas åt med att gå hem tidigt och avlasta/hjälpa till på eftermiddagen samt fixa mat och liknande. Allt för att öka på våra ködagar och öka möjligheterna att få plats inom rimligt avstånd.

Senast ändrad:

Au Pair!

Om ni behöver flexibel barnpassning och inte har far/morforaldrar i narheten ar det optimalt.

Vi har återgått till arbetet när våra tjejer varit åtta månader och därmed inte kunnat börja på dagis ännu. Vi har löst det med hjälp av en granntjej och sedan till nästa barn hennes syster. Med barn nr ett kom hon intraskandes när det var dags för mig att åka till jobbet och jag behövde alltså inte väcka barnet om hon sov. Sen var de hemma hos oss hela dagen och jag hade ju förstås förberett med mat o dyl. Barn nr två har blivit passat på samma sätt av systern till första barnvakten, i det fallet har barnet varit hemma i hennes lägenhet. På morgonen har jag alltså lämnat stora tjejen på dagis och sen lilla tjejen hos barnvakten. I första fallet gick tjejen arbetslös och väntade på att komma in på en viss utbildning och vi betalade 200 kr per dag. I andra fallet pluggade hon heltid på distans och vi betalade samma peng. Detta har funkat jättebra, pålitliga tjejer som fått ett lagom extraknäck och även nu har vi två invanda och stabila (de studerar fortfarande och är ganska ofta lediga) att få hjälp av både vid VAB och om vi vill ha barnvakt i annat fall. Kan tillägga att vi har noll annan barnvaktsmöjlighet i någorlunda närhet.
Detta har funkat jättebra men såklart är det viktigast av allt att hitta rätt person. Det är ju dessutom bara realistiskt om du antingen har en väldigt hög inkomst eller om du som i vårt fall kan hitta någon som har det som "jobb" vid sidan. Att betala någon en heltidslön kan ju vara tufft för de flesta.

Lycka till!

Vi har återgått till arbetet när våra tjejer varit åtta månader och därmed inte kunnat börja på dagis ännu. Vi har löst det med hjälp av en granntjej och sedan till nästa barn hennes syster. Med barn nr ett kom hon intraskandes när det var dags för mig att åka till jobbet och jag behövde alltså inte väcka barnet om hon sov. Sen var de hemma hos oss hela dagen och jag hade ju förstås förberett med mat o dyl. Barn nr två har blivit passat på samma sätt av systern till första barnvakten, i det fallet har barnet varit hemma i hennes lägenhet. På morgonen har jag alltså lämnat stora tjejen på dagis och sen lilla tjejen hos barnvakten. I första fallet gick tjejen arbetslös och väntade på att komma in på en viss utbildning och vi betalade 200 kr per dag. I andra fallet pluggade hon heltid på distans och vi betalade samma peng. Detta har funkat jättebra, pålitliga tjejer som fått ett lagom extraknäck och även nu har vi två invanda och stabila (de studerar fortfarande och är ganska ofta lediga) att få hjälp av både vid VAB och om vi vill ha barnvakt i annat fall. Kan tillägga att vi har noll annan barnvaktsmöjlighet i någorlunda närhet.
Detta har funkat jättebra men såklart är det viktigast av allt att hitta rätt person. Det är ju dessutom bara realistiskt om du antingen har en väldigt hög inkomst eller om du som i vårt fall kan hitta någon som har det som "jobb" vid sidan. Att betala någon en heltidslön kan ju vara tufft för de flesta.

Lycka till!

Fast svartjobb är väl inte att rekommendera direkt?
Iallafall inte uppmuntra en egenföretagare att anställa svart.

Hur gjorde ni med försäkringar ifall något skulle hända när hon hade hand om barnet?

KL

Tack för era tips!

Nu är jag ju en ÄKTA skogsmulle som inte passat in i någon föräldragrupp och som inte har några vänner som har barn i "lagom" ålder. Så tyvärr faller den idén!

Att anlita någon svart är inte aktuellt!

Däremot detta med aupair... Har läst på en del och själva idén tilltalar mej, men upplägget känns svårt!
Vi bor mitt ute i skogen i ett rel litet hus.
För att komma någonstans måste man ha bil. Vi har inte direkt råd att köpa ytterligare en bil för att "hålla" en aupair bilburen.
Vår gäststuga är jättefin och där skulle man säkert kunna bo en tid, men problemet är att den inte har någon egen toalett utan toaletten inne i huset skulle behöva användas.
Dessutom känns det lite "komplicerat" att ta hit någon som inte kan språket och lämna över mitt litte hjärtegull :love: som ju inte ens pratar svenska ännu :D

Någon som vet hur det fungerar om man tar emot en "arbetstränande" person eller liknande person till sitt företag? Kan den personen också hjälpa till med ex barnpassning om personen vill/orkar/kan?

I mina hemtrakter i norrland är ungdomsarbetslösheten HÖG och många skulle behöva komma ut i arbetslivet... Men att anställa någon har jag absolut inte råd med i dagsläget.

Drömmen vore att hitta någon som kunde klara sej på mat, husrum och 3000.- i månaden + "fri hundträning" :D Men dessa verkar inte växa på träd!!

/Swat

Det finns Svenska Au Pairer med och vissa jobbar i Sverige.

Ditt upplägg låter ju toppen for en hundintresserad 19 aring som gatt ut gymnasiet och vill komma hemmifran och testa nagot nytt men inte kan åka utomlands på grund av hunden. Ar det dessutom en Svensk tjej/kille så kanske denna har egen bil?

(Insag just att det inte ar möjligt pga Svensk lagstiftning att ta en Svensk, men det finns ju Norska/Finska/Danska etc med)

Senast ändrad:

Det är inte så att ni har ett ekologiskt jordbruk också? I så fall kunde du kolla med wwoof http://www.wwoof.org/

Du kan för all del prova att få någon svensk aupair men med det upplägget blir det nog lite tveksamt. Min erfarenhet av det är att det vanligtvis brukar vara ungdomar som vill bo på hästgård eller i närheten av en storstad. På landet isolerad utan bil och andra aupairer så tror jag att det blir tufft. Din idé om arbetstränande människor låter rätt riskabel just när det gäller ansvaret för ett litet barn. Hundpassning eller hästpassning, visst, men barnpassning för nån som varit utbränd/alkoholist/i livskris? Nja. Det kan väl heller knappast räknas till att arbetsträna att passa nåns barn i hemmet? I så fall verkar det bättre med nån student eller arbetslös om det går att få tag i nån sådan i närområdet. Det kanske går att byta tjänster om ni inte vill ge dem pengar svart.

Annars är det nog bara att ni försöker gå omlott med era jobb. Har du eget företag så kanske du kan jobba mer på andra tider än normala arbetstider fram till ni får den dagisplats ni vill ha?

Man kan visst utnyttja RUT om man hyr in barnpassning om personen ar reg for f-skatt.

Vi har förskola mittemot huset men fick tyvärr inte plats för vår yngste utan fick istället en förskola dryga milen bort.
Men det fungerar ju även det fastän det inte är optimalt. Kanske det finns någon annan i samma område som också fått erbjudande om förskola längre bort så att ni kan samköra?

Det är klart att det går extra bensinpengar men vi måste ju kunna befinna oss på våra resp. arbeten utan att ta med barnet.

Kolla runt om det annars finns något föräldrakollektiv eller se om det finns någon dagmamma. Jag tror inte på aupairidén men det beror nog på att jag inte skulle vara speciellt förtjust i att ha någon utomstående som bodde med oss på heltid.

Oavsett RUT så kommer man inte långt med 3000 kr i månaden, det räcker som max till 30 timmar (efter RUT).

Oavsett RUT så kommer man inte långt med 3000 kr i månaden, det räcker som max till 30 timmar (efter RUT).

Vet inte riktigt vad du vill med det inlagget?

30 timmar skulle tacka 2 veckors for TS, ska man da avfarda att RUT finns och istallet betala fullt pris?

Man kan ju kolla vad man får betala för en barnvakt per timme, jag satte 200 kr som lägst (innan RUT) och det tror jag är ett absolut minimum. I många fall kan det säkert kosta betydligt mer och kanske även kosta för resor till och från hemmet vilket många firmor tar betalt för.

Så min poäng var att vill man bara lägga 3000 kr i månaden vitt så får man inte ut många timmars barnvakt för det och det är en onödigt dyr lösning på sikt. Om TS startar eget företag och kanske inte tjänar så där förskräckligt mycket ännu så är det inte särskilt ekonomiskt att exakt allt hon tjänar går till att betala barnvakten. I så fall är Sars förslag det bästa, tycker jag, dvs att man står ut med pendlingen tills det närmaste dagiset får en ledig plats.

Tack för era kloka synpunkter!

Vi har lagt ut lite krokar så får vi se hur det löser sej.

/Swat

Liknande trådar

Övr. Katt Har börjat inse att min "mellan katt" verkligen inte befinner sej på rätt plats i livet... Jag har haft honom sedan han var en liten...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: Swat
·
  • Låst
Övr. Barn Nu har mina barn fått dagisplats och håller på att skolas in för fullt nu. Har varit där en gång och då gick det hur bra som helst...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: giffan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka