Alt. till ridning vid halka

Sv: Alt. till ridning vid halka

Finns det inte möjlighet att låna paddock/ridhus i närheten? :) Annars så ta en lång tur och bara skritta., Där är nog det bästa alternativer och låt hästen va ute i hagen mycket ;)

Har mina skodda med och 4 brodd i varje sko. Rider för fullt även på isen utan att halka.:D

Ja, jag tog unghästen vid hand och försökte gå på min väg (grusväg) utanför huset igår. Det gick inte alls så vi fick promenera rakt in i skogen. Har du möjlighet till det att bara leda hästen rakt in i skogen, så är det ju ett alternativ. Det blir ledarskapsövningar och bra motion för er båda. Lyfta på benen och pulsa fram. :idea: Uppsutten skulle jag dock inte våga vara ens rakt in i skogen.

Tacka vet jag sex brodd i varje sko på ridhästar. Då finns det inget bättre ridunderlag än just nu. Islager och sedan lite packad snö - kalasunderlag.

Hälnsning Maja

Var ute och gick i skogen med min häst igår! Pulsade i både upp/nedförsbackar och gick kringelikrokar kring träden. Bra fysträning både för mig och hästen plus att hon tycker att det är väldigt kul att gå med mig, följer mig helt och hållet, kan till och med ha henne lös och ändå hänger hon på:)

Men ändå, vad man längtar till våren:)

Min pålle är bara skodd fram med snowpads och det funkar fint :) . Jag brukar rida på våra åkrar på vintern när det är snö, det är ett perfekt underlag på vintern! Plus att hästarna får mkt motion av att pulsa i snön (får tänka lite på det förstås, dom får ju inte storkna ;) )
Men det är som svårast att rida när det inte är snö och det är stenhårt på åkrar och paddockar! Har ingen transport i nuläget så ridhus går inte....:( ....men om jag inte orkar rida så tömkör jag eller longerar, fast det ställer ju krav på underlaget det oxå...:crazy:

Nu har det ju kommit en massa snö och täckt all is så nu är det perfekt att rida på vägarna! Men visst längtar jag oxå till våren, vill komma igång och träna lite dressyr och hoppa! Men förrst ska ju all snö smälta, vägarna blir glashala igen och sen följer en period av stenhårt underlag..men sen..vår!:rofl:

Min pålle är skodd på alla 4, och hon har 6 brodd i varje sko,
men vi håller i alla fall på att bryta nacken varje gång vi är ut...:(

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 953
Senast: muslidag
·
Hästvård Min häst håller på att göra mig galen (ruinera mig inom snar framtid?).. Han är otursdrabbad när det gäller hans fötter..eller jag...
2
Svar
23
· Visningar
8 592
Senast: Dandylinn
·
Hästvård Avdelningen för udda frågor slår till igen. Hästarna är skodda och broddade (fyra brodd/sko). De SKULLE ha skotts om för 2½ vecka sen...
Svar
3
· Visningar
978
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag är i valet och kvalet om jag ska sko på valacken för vintern eller ej... Normalt så har jag alla hästar i arbete skodda...
Svar
14
· Visningar
1 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka