Alt. till ridning vid halka

L

Lutta

Jag undrar lite hur ni som har barfotahästar (och andra) håller igång hästarna när det är halt ute? Vi har mycket med snö men under snön är det isgata vilket ställer till problem för mig och pållen som är barfota. Snö går bra att rida i så länge underlaget är ok eller att det är mer kompakt snö som trycks ihop. Men nu är det väldig lätt och pudrig snö och som sagt is under både på vägar och i paddocken. Pållen har stått i två veckor pga.detta men kylan och isen verkar hålla i sig och jag vill få igång honom nu. Behöver tips på vad jag kan göra med honom när det inte går att göra annat än skritta! :confused: Övningar så han blir trött i huvet kanske. Blir nipprig av att stå för länge. Jag har provat boots men de fungerade inget bra och skoning är inget alternativ!

Tacksam för alla tips!
Ps. Jag visste inte riktigt var jag skulle lägga denna tråd, flytta om det blev fel.

Sv: Alt. till ridning vid halka

Hej Lutta!

Det finns ju ganska många ledarskaps-/kommunikationsövningar som man kan göra med sin häst inne i boxen eller i en stallgång.

Tips på övningar; kanske du kan låna en bok på biblioteket, ta kontakt med en tränare eller hitta något här på internet?

Mvh Cecilia

Vi har inte den platsen i stallet och hålla på i boxen tror jag inte stoppar hjärnspökena. Han behöver vara ute för att inte bli knäpp. Idag ska vi ut och gå (tror det blir mindre halkigt utan ryttare). Jag har kollat lite i böcker o så men är lita intresserad av hur folk verkligen gör. Nån måste väl ha nåt tips?

min pålle e endast skodd fram...
han har då snösula och en jätte bra sorts brodd som hjälper honom...
fyra små broddar i varje sko... de e bara som små stift..
funkar verkligen jätte bra... barfota bak...
hästen kan gallopera på isgata om det så e...:D

varför vill du inte sko hästen??

Hej!
Vilken sorts boots använde du? Jag har Easy Boot Epics och har broddat varje boots med 4 brodd. Är kanonbra nu när det är halt.
Annars kan du kanske leka lite med pållan genom att tex gå under en lina som du spänt upp med något fladdrande som sitter fast i linan, typ plastband eller plastpåsar. Sparka badboll i paddocken och låta hästen spela med.
Lycka till!!

Vi har två barfothästar som vi också har ridit med Easyboots Epics med brodd. De har bara boots på framfötterna men det har räckt bra, trots att det varit is under snön. (Boots utan broddar funkar däremot inte. det blir ju lika halt som jympaskor för människor, då får de bättre grepp helt oskodda.)

Vi "leker" (gör NH-övningar) i corallen när det är halkit ut efter vägarna (som nu), pållen är oskodd... NH-övningar ger ofta hästarna lite "hjärngympa" så man behöver inte hålla på så länge och man kan göra det i skritt.
Till våren när det blir riktit glashalt överallt så ska han få en längre tids vila som han verkligen förtjänar :)

Medryttarpållan går med flappskor fram och barfota bak. Hon rids som vanligt under vintern, är det halt tar hon lite kortare steg, men annars är det ingen fara. Har du inget fält eller nåt du kan rida på?

Har också min häst oskodd nu. Det funkar inte alls att rida, kanske också mest för att jag själv är rädd sen jag gick omkull med en annan häst på vägen förra vintern. Så nu är jag alltid väldigt försiktig. Det jag gör är mycket promenader vid hand och om underlaget är okej rider jag på fält och så.
Istället blir det så att min häst får sig en ordentlig vintervila, vilket kan vara ganska bra också eftersom hon går mkt om somrarna.
Boots är ett alternativ jag också funderar över. Ni som har de: vad ligger priserna på och hur är hållbarheten osv?

:bump:

Dojo Kelder skrev:
varför vill du inte sko hästen??

Han har inte haft skor på många år, fungerar bra utan skor (helt oöm) och har fina, varma hovar som jag ej vill förstöra. Även hovis tycker att det vore dumt att sko honom.

Jag använde easy boots och gillade dem inte alls! Tyckte de var krångliga att ta på och av.

Förövrigt så har det kommit ännu mer snö så idag kunde vi rida ut utan att gå igenom ner till isen. Har kollat lite på NH trådarna och tänkte prova "seven games" när det inte går att rida. Tack för alla svar.
Lutta

Lutta skrev:
. Idag ska vi ut och gå (tror det blir mindre halkigt utan ryttare).

Det trodde jag också tills min häst drog omkull rejält idag, på en liten isfläck:(

Bra att du startade denna tråden för jag behöver också tips nu när det är halt:D

Jag masserar som en tok! Hjälper ju kanske inte mot piggheten, men man håller igång musklerna bättre. Sedan har jag iofs aldrig haft probemet då mina hästar alltid varit skodda... :smirk:

Krasux skrev:
Istället blir det så att min häst får sig en ordentlig vintervila, vilket kan vara ganska bra också eftersom hon går mkt om somrarna.
:bump:

Jag tror också på detta! Det är ju på somrarna som det är roligt att rida, och hästarna kan väl lika väl få sin vila från ridningen på vintern istället? Mörkt, halt och kallt = ingen bra kombination...

Två av mina hästar går oskodda. Det blir tyvärr så att jag låter dom stå de dagar då det är för halt att rida. Oftast är det inte så ofta det händer. Det kan bli någon eler ett par veckor varje vinter som blir sammanhängande. Som tur är så är hagarna så pass bra att dom ändå kan gå ute utan att riskera att halka.

Precis! Ridning ute vintertid är inte speciellt kul varken för mig eller hästen när vi/jag inte vågar mer än skritta... Sommaren, våren och hösten är ju desto bättre! Tänk långa galopper på ängar, barbackaridning, badning, skutt i skogen! Härligt!:) (åh, vad man längtar till sommaren..)

Har man sen en stor hage som de kan röra sig i nu om dagarna skadar det ju inte med lite vila.:)

Krasux skrev:
Har man sen en stor hage som de kan röra sig i nu om dagarna skadar det ju inte med lite vila.:)

Halkan verkar ju hålla i sig så det blir bara lite skritt-turer ibland och jag känner mig dum men Rulle går ju oxå i hage hela dagarna så jag kanske inte behöver ha så dåligt samvete för att det blir dåligt med ridning!?

Nej, det tycker jag inte... Finns ju inte så mycket man kan göra åt saken liksom...Vädret går ju inte att styra över.

Hejsan!

Vad bra att se att andra har samma problem!
Här i Mälardalsormådet har vi bara haft is hela vintern (okej, snö lite då och då men mest i högar och diken) och jag hade verkligen sett fram emot att rida i alla fall 3 gånger i veckan på min unghäst som jag red in i sommar. Men icke sa nicke. Från november till nu har jag kanske bara ridit (läs: skrittat uppsuttet) 6-10 gånger, max. Och vi gick omkull vid ett av tillfällena, i skritten! Fy tusan för vinterisen :mad:
Så även min häst har fått vintervila. Lyckligtvis så går han på lösdrift med hästkompis att bråka med. Men gud vad skönt det ska bli med vår! Fast innan dess skall jag ta och prova ett par av de där bootsen med broddar. Kanske fungerar de för mig.

Är det Easyboot Epics du använder, eller är det någon annan sort?

Själv använder jag Easyboot Epics till min häst. Jag köpte det första paret för ganska precis ett år sedan, just för halkans skull. Dom har fungerat kanon, lite svåra att få på, det håller jag med om, men det var bara i början. Om man har lite tålamod och fortsätter så går det till slut på ett par sek att få dit dom!

Nu har jag beställt ett par till pga att hon har breddat sig så pass mycket i fram, jag hoppas att hon inte breddar sig så mycket mera sedan, för det finns bara en stl större utöver dom jag nu har beställt... :crazy:

Krasux: Hållbarheten är över förväntan, iaf på Easyboot Epics. Jag har, som sagt, haft dom i ett år och använt dom MYCKET. Ett par, tre veckor i somras hade hon dom varje dag, dygnet om, pga en hovböld. Dom håller fortfarande!

Dom jag köper kostar 400:- per styck och det finns broddsatser på 4 brodd att köpa till för 50:-. Jag beställde nyligen och med frakt och allt så får jag betala 1045:- för ett par boots. Inte farligt, tycker jag.

Dom är svåra att få på i början, men när hästen gått in dom lite så bara slinker dom på. Man lär sig ju också det rätta knycket med tiden. (som Tjorven skulle ha sagt ;) )

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 953
Senast: muslidag
·
Hästvård Min häst håller på att göra mig galen (ruinera mig inom snar framtid?).. Han är otursdrabbad när det gäller hans fötter..eller jag...
2
Svar
23
· Visningar
8 592
Senast: Dandylinn
·
Hästvård Avdelningen för udda frågor slår till igen. Hästarna är skodda och broddade (fyra brodd/sko). De SKULLE ha skotts om för 2½ vecka sen...
Svar
3
· Visningar
978
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag är i valet och kvalet om jag ska sko på valacken för vintern eller ej... Normalt så har jag alla hästar i arbete skodda...
Svar
14
· Visningar
1 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka