Älskar reptömmar!

Presto

Trådstartare
Måste bara skriva av mig. Jag har ju börjat körträna min B-ponny nu, hon är superduktig. Tränaren gillade inte mina tömmar till 100% han tyckte dom var för lätta. Jag har vanliga lädertömmar som hängde med selen. Iaf så fick jag låna ett par reptömmar och jag blev kär direkt :love:

Man fick en hel annan kontakt med hästen. Räckte att man lyfte ena tömmen nån centimeter och Presto lydde som hon aldrig gjort annat. Dessutom behöver man inte bry sig om dom snurrar sig :angel:

Dessutom är det ju några av dom billigaste tömmarna man kan köpa också, så jag har beställt ett par och hoppas dom kommer snart! Under tiden får jag låna stallägarens.

Men det var en jätteskillnad ! Helt onödig tråd, jag vet :p

Men hur många här kör med reptömmar? varför, varför inte?

Sv: Älskar reptömmar!

Har aldrig prövat! Skulle gärna gjort det men de finns bara i 12 meter och det är lite väl mycket töm.

a det är lite dumt.. Men jag ska korta mina, var tydligen väldigt lätt att göra :bump:

Har varit nyfiken på reptömmar ett tag, hur ser dina ut?
Är de vita eller i "hampa"?

6042.jpg

Reptöm
Reptöm med BGB-hakar och lekan i mitten och tillverkad i 10 mm tjockt polyestersilketågvirke. Bra till brukskörning. Längd: 12 m.

:love:

Det skulle jag aldrig köra med för min tränare säger att jag inte ska använda ngt annat än riktigt lädertömmar.

Jag tycker dom är helt perfekta i tjockleken!

Till Shetlandskusk: Jag lånar dom jag har men lär få mina egna om ett par dagar, då ska jag se om dom går att korta eller inte :p Men det ska tydligen vara väldigt lätt, men vi får se...

Jag tycker lädertömmar är för lätta, man får inte alls samma kontakt med hästen.. Har du prövat reptömmar?

Har aldrig prövat! Skulle gärna gjort det men de finns bara i 12 meter och det är lite väl mycket töm.

Du kan göra egna utan problem. Köp det rep du gillar och splitsa fast karbinhake i ändarna ock lekare i mitten. Då kan du ta det rep, material och tjocklek du vill samt välja längden.

Har inte provar reptömmar själv. Har just nu textiltömmar vid tömkörning och de är alldeles för lätta. Vill egentligen ha läder för viktens skull, men nu tror jag att jag ska göra ett par i rep och prova. Jag vill hålla tömmen som en tygel, men man kan kanske ha både läder och rep?

Jag köpte en hampa-töm förra sommaren på Flyinge-tävlingen! Jätteskön att hålla i, bra tyngd o bra pris (300:-). Men....alldeles för lång när man tömkör, kom jag på. Tror den är 18 m! VÄLDIGT mycket töm att hälla reda på.
Så den spar jag tills Shiloh körs "stadigt" i sin marathon-gigg! :laugh:
Men jag förstår din förtjusning! ;)

Du kan göra egna utan problem. Köp det rep du gillar och splitsa fast karbinhake i ändarna ock lekare i mitten. Då kan du ta det rep, material och tjocklek du vill samt välja längden.

Har inte provar reptömmar själv. Har just nu textiltömmar vid tömkörning och de är alldeles för lätta. Vill egentligen ha läder för viktens skull, men nu tror jag att jag ska göra ett par i rep och prova. Jag vill hålla tömmen som en tygel, men man kan kanske ha både läder och rep?

Om man ska göra egna tömmar är det bättre att köpa hampa. Bränner inte lika mycket i handen om hästen skulle dra som nylonrep

Det skulle jag aldrig köra med för min tränare säger att jag inte ska använda ngt annat än riktigt lädertömmar.

Det beror på i brukskörning används reptöm flitigt. Sedan är det bättre att använda reptöm Om man inte skaffar sig riktigt dyra lädertömmar. Det värsta som finns är dåliga lädertömmar då föredrar jag rep i stället

ja hampa gillar jag. Det har jag i mina långa ledrep. (4,5 m) de är jättebra förutom om det regnar. Hampa blir kanonstelt när det är blött. Bomullsrep skulle jag gärna ha. Inte nylon.

Själv har jag köpt rep, å gjort (splitsat ändarna) till tömmar. Men det va ett tag (några år) å jag har tappat hur man gjorde, men har sett att det finns bruksanvisning på nätet:D
http://www.teamtorskarna.se/splits.htm

Jag gjorde partömmar, vanliga tömmar; stor häst, shettis samt ett par shettis draglinor. Köpte en "rulle" rep på öb, kanske kostade 50 spänn typ:p

Shettisdraglinorna avslutade jag med en rad kättingar ala bruksdraglinor, men då jag mest körde vagn samt tyckte både repet och "mitt hantverk" var klumpigt och inte var spec snyggt blev dom slit å släng:crazy:

Blått nylonrep som töm har jag haft till shettis och stor häst men dom är *glatta* man halkar lätt och vassa *bränner* om man inte har handskar:crazy:

Har tyg å kör shettisen med nu (fd longerlina) men den är lite för lätt, tygtömmarna till stor häst är rätt grova och rätt lagom *tyngd* på:idea:

Har aldrig kört med reptömmar men skulle vilja testa ;) Ett tag älskade jag travtömmar men har bytt tillbaka till lädertömmar. För att man får nog inte tävla i travtömmar och det är dumt att jag vänjer mig vid dom då.

Liknande trådar

Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 671
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka