Älskar människor...

_Ninni_Hedblom_

Trådstartare
Ja, har ett litet problem med våran valp - han älskar människor.
Och då menar jag verkligen älskar människor!
Så fort han ser en människa blir han alldeles till sig och ska dit och hälsa.
Han drar och piper som en galning.
Visst är det bra att han inte är rädd för folk, men han måste lära sig att han inte får hälsa på alla.
Plus att han kommer väga en hel del som vuxen.
Vill inte ha en 50kg+ rottweiler som drar i kopplet, har inte mycket att sätta emot då.

Så hur ska jag lära honom att inte dra när han ser människor?

Han träffar människor dagligen (bor i lägenhet med jättetrevliga grannar och hundmänniskor).
Brukar göra så att han sätter sig, men det funkar oftast inte.
Han är lika uppspelt ändå.
Har även försökt avleda honom med något gott (godis), men det bryr han sig inte om heller.

Han är löjligt förtjust i köttbullar, funderar på att göra egna åt honom och testa med och belöna när han fokuserar på mig.
Men är det så lätt när han bara är knappt 5 månader?

Tar emot alla tips ni har! :)

Sv: Älskar människor...

Tror du inte att det går över lite med tiden då!!!:) Du får väl som du skrev försöka avleda honom med någonting roligt el gott. Eller helt enkelt stanna och låta människan passera, och låta lill voven bara sitta kvar så att han tll slut lär sig att man inte behöver hälsa på allt.:D Min var lika när hon kom, men nu e hon 7 mån och brukar bara snegla och vifta lite på svansen åt folk vi möter. Bor också i lägenhet. Och då möter man som sagt människor hela tiden. Och det är väl bra träning det;)

Det är nu du ska börja när han är så ung. Det där med köttbullarna, testa det när det närmar sig en människa, så han fokuserar blicken på dig och vet att han får nåt gott, samt mycket beröm när han gör som du vill.

Varför måste man muta hunden för den ska sköta sig?

lär den först o sköta sig sen kan man börja hitta på saker o belöna men bryt nu hans bettende bara..

Att han ska lära sig att sköta sig, förstår väl jag med.
Men jag ville ha tips på hur.

svara inte dig jag svara Zita!!!

ja lär hunden sitt ex när det kommer andra sen ska han sitta då också.
ypperligt o inte låta han hälsa på pleti kleti heller.Ofta man får hem sin valp så säger folk vad söt han var får jag hälsa så blir man stolt o släpper fram han till alla o då snart kommer bekymmren.

vet inte hur många såna här trådar det finns i buke arkivet
men det är hur många som helst o lika han blir galen när han ser andra hundar trådar också.

Det funkar inte. :d
Det är värst när folk går förbi, det är då han drar som mest!
Ser han någon på håll, som inte närmar sig, då sätter han sig ner tills personen är utom synhåll.

Du får väl hålla i då!:smirk: Du kan ju alltid gå på en hund kurs! Valp där får man lära sig hantera hund och människo möten:)

Jag har ett lite liknande problem med min cavalier valp på fyra månader. Men vi försöker bara gå vidare så gott det går och det har fungerat ganska bra.

Om du inte kan något själv kanske du får ta till andra åtgärder med hunden.

Så där var min hund som valp också. det blir ju inte lättare av att alla människor utbrister " MEN GUUUUUD SÅ TÖÖÖÖT" och kastar sig ned på huk...

I vårt fall växte det bort som tur är. Hon är fortfarnade lika människokär, men hon vet att hon inte får hälsa på allt och alla, så även om jag har henne lös så sköter hon sig.

precis så var vår valp förut också, han älskar fortfarande människor men när det kom en människa och han ville hälsa så fick man säga att han skulle gå fot och stannar lite ibland och ber honom sätta sig, så att han är "vaken".
kan ju också påminna att vår valp gjorde så i din valps ålder men nu har han slutat, han gör det bara ibland (ej ofta) han är 9 mån. nu.

mvh//beppe400

Lär honom Sitt! och Vänta! Det får du göra själv och utan en massa störningar. Sen med mer och mer störningar tills han kan hålla koncentrationen på dig! Han ska INTE springa fram och hälsa förrän DU hälsat på människan, och sen sagt Varsågod! Då ska han hälsa vettigt också, inte hoppa och tugga, då får han gå och sätta sig igen. Var hela tiden LUGN och tydlig, inte skrika och slita i honom! Inga bannor, bara atydliga kommandon.
Min Beauceronhanne är 72 cm och väger minst 45 kilo, jag gjorde bort mig när han var valp och lät honom hälsa vilt på allt och alla och det får jag jobba med nu, för dete är ett elände! Nu gör vi äntligen framsteg, men det har varit tufft!
Dessutom framkallar man en FÖRVÄNTAN hos hun den, när den tror att den SKA hälsa och hoppa på allt och alla. Denna förväntan ställer till med stress och förvirring och ideliga konfrontationer! Han ska alltså INTE heller tillåtas springa fram och hälsa på och leka med alla hundar ni möter! Detta skapar igen en förväntan som blir till jätteproblem när han blir större!
Börja nu, var LUGN och tydlig och ge dig inte! Det kommer att gå bra!

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 986
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 582
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans... 2
Svar
30
· Visningar
7 534
Senast: Ajda
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 958
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka