Älskar att hoppa!!!

E

Earnie_12

Min häst älskar verkligen att hoppa. Men ska jag träna dressyr en dag och nån annan i stallet ska hoppa så kan han inte konsentrera sej på nåt annat än hindret. Avslutar jag inte med ett eller fler hopp blir han jätte grinig.... Finns det nåt man kan göra åt det eller ska jag låta honom få ta ett hinder i slutet på ett pass när han har varit duktig? (som belöning)??? Ps. Älskar att hoppa lika mycket som hästen!!!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Älskar att hoppa!!!

Ja du! som jag ser det har du två alternativ:
*Låt hästen hoppa! det sägs att hinder på 80 cm eller lägre inte sliter direkt på en stor häst. Min får gärna ta några språng i slutet på ett pass (är ju iof hopphäst)
*Sätt upp en massa hinder och rid omkring, dag efter dag så tröttar du förhoppningsvis ut honom. Det är liksom inte lönt att hispa upp sig.
Följdfråga: Hur mycket hoppas han i vanliga fall?
Om min inte får hoppa på länge så blir han ju mer laddad när han väl får syn på ett hinder.

Min ponny är precis likadan :love:/:crazy:
Vi kan inte tävla dressyr, här ska det satsas på dressyrstaketen minsann ;)
Hoppar någon annan i ridhuset samtidigt som vi är där inne & rider dressyr börjar han takta och i vissa fall även bocka, och dra iväg, vilket han gör ganska lätt när vi inte har pelhamet på, för vi rider ju med rakt tränsbett i dressyren..
Han är lite speciell att vända upp mot hinder, just i svängen då du vänder upp bockar han & tjuter av lycka :) haha!

Så är min ponny oxå, kan bli lite väl taggad när det kommer fram hinder :D Men det är ju bara härligt :love:
För att få hästarna att lugna sig lite är det bra att hoppa låga hinder (under 70) ganska ofta. Det sliter inte och då blir det inte så stor grej av det hela. Bra träning för hoppmusklerna med ;)

Jag skulle nog inte låta hästen hoppa, han måste ju kunna koncentrera sig på dig. Jag skulle kräva att han lyssnade på mig, inte sprang runt och tänkte på den andra hästen som får hoppa. Hur blir det annars på framridningen till en viktig tävling om han inte kan lyssna på dig när andra hästar hoppar fram? när han klarar av att lyssna på dig samtidigt som någon annan hoppar så skulle jag nog kunna hoppa honom endå. :) men inte varje gång.

Du kan ju också arbeta honom mycket i dressyren över bommar och glopera på volt över ett litet hinder, så kanske det inte blir en så stor grej :D

hoppar ca en dag i veckan i paddocken sen blir det väl nåt skutt ute över nåt träd. han har aldrig hoppat innan jag fick honom vad jag vet.... varken med ryttare eller i hagen...:bump:

han är en travare och ska nog inte tävla nåt peciellt med honom!!!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar