En fråga, kan man använda salva från aloe vera växten på hästen sår?
Klart man kan.

Frågan är bara om det är lämpligt? Det beror ju helt och hållet på sår. Är det djupt, är det infekterat osv. Samt vad det är för salva.

Men som allmän skyddssalva på småskorvor funkar det säkert utmärkt

Aloe vera går att använda på häst. Dock rekommenderas inga salvor på/i sår. Salvor har inget i den egentliga sårvården att göra utan det är först när såret börjar läka som man i vissa fall kan behöva smörja runt om i mjukgörande syfte så att sårkanterna inte stramar och dras upp men i själva såret ska man inte använda salva om det inte är en veterinär som har rekommenderat att göra det i just det fallet. Vad har hänt? Hur stort är såret? Varför vill du använda salva på/i sår?

Inte i öppna sår. Använder däremot som förebyggande och vid eksem och liknande. Även på mindre sår som inte är öppna.

OT: använder även till mig själv och främst mina händer någon gång ibland under vinterhalvåret. Har extremt torra händer

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
850
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
532
Hästvård Alla tips mot kliande hud på häst mottages tacksamt. Salvor, fodertillskott, tvätt etc. Ska till hööks över helgen märkte att där finns...
Svar
15
· Visningar
754
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama