allvetande buke

tanten

Trådstartare
Vill höra om det finns någon som känner igen det här, eller har någon teori. Sjukvården har det inte.
Jag har aldrig råkat ut för något som ens påminner.

Vaknade imorse och hade väldigt ont i bröstet och det strålade ut mot ryggen. Svårt att få luft. Tog två panodil som inte förändrade något.

Kom till jobbet några timmar senare och det hade inte gett med sig. Ont, för lite luft.

Kära kollegan tvingade mig ringa vården. 1177 skickade en ambulans. Sedan började en karusell med nitrosprej, EKG, syrekoll, pulskoll, prover och röntgen. Hjärtat visade sig vara prima. Nästa teori var lungorna eftersom något prov var aningen högt och kunde tyda på propp i lungan. Så jag fick förtunnande.

Gjort både lungröntgen och CT. Allt ser normalt och fint ut. Jag borde vara frisk som en nötkärna.

Skickades hem och har inga hemgångsråd.

Ont fortfarande. Diklofenak hjälper inte, panodil hjälper marginellt. Lite svårt för djupa andetag (gör ont i bröstbenet). Väldigt matt.

Jag är inte speciellt lättstressad. Jag har inte gjort något annorlunda på senaste tiden. Inte ätit något konstigt. Det enda annorlunda är att jag somnat fortare och sovit bättre...


Så - varför är jag inte en sprudlande energi-tant utan mest ett ämmel??
 
Sv: allvetande buke

Du har inte varit ute och grävt och dragit något snett i ryggen? Jag gjorde en sån där dum grej för ett par år sedan och kunde knappt andas, sjukvården ansåg avvakta men jag gick till en naprapat som "knäckte" det rätt, jag vet inte vad han gjorde men det knäppte till och helt plötsligt kunde jag dra ett djupt andetag igen!

Så om sjukvården har förklarat dig frisk, sök dig vidare till naprapat eller sjukgymnast!
 
Sv: allvetande buke

En kollega hade något liknande som visade sig vara lungsäcksinflammation om jag minns rätt.
 
Sv: allvetande buke

Revbensupphakning?
Tietzes syndrom? (Inflammation i någon eller några av lederna mellan revbenen och bröstbenet)
Sträckning?
Brukar vara de diagnoser som kommer "härnäst" när hjärta och lungor är uteslutna.
 
Sv: allvetande buke

Det vet jag inte om hon hade. Jag är inte ens 100% säker på att det VAR lungsäcksinflammation, men jag TROR det. Ska kolla med henne i morgon.
 
Sv: allvetande buke

Borde jag inte ha hög sänka då?
Det behöver du inte, om en det beror på ett virus (är det bakteriellt är det dock tvärtom).

Jag har haft lungsäcksinflammation pga virus (hade iofs propp också) och fasen vad segt det var innan jag blev bra. Jag mådde ungefär som du när jag hamnade hos läkaren..

Något som det kan tänkas vara är Tietzes, det kan vara väldigt smärtsamt och läkaren kollade först om det var det som var boven i dramat när jag blev dålig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Skötsel av utedass
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp