Allvarliga humörproblem

Smokey

Trådstartare
Mitt humör är helt åt helvete och jag vet snart inte vad jag ska ta mig till längre :(

*Häftiga och plötsliga aggressionsutbrott utan större orsaker
*Vilja att förstöra saker i samband med aggressionerna, även mig själv (en knäskål fick krosskador i ett försök att trycka ner aggressionerna för länge = enorm frustration, som slutade med ett knä i en stenvägg)
*Efteråt mycket nere/dåligt mående, eftersom att jag egentligen inte VILL vara arg, men blir det dessvärre ändå. Ofta, numera nästan dagligen.

Utåt sett fungerar jag fortfarande bra, då jag inte alls upplever att jag blir lika arg då? Däremot när jag är ensam eller endast tillsammans med min sambo, då kan jag flippa ur för minsta sak :crazy:

Mår verkligen ENORMT dåligt för detta, eftersom jag är väl medveten om att det förvärras hela tiden. Jag är även rädd för att söka hjälp (vet inte ens var man vänder sig?) eftersom jag är rädd att det ska "synas?" senare, om man t e x söker nytt jobb? Att den här personen nog inte är så stabil...?

Tidigare kunde det vara någon dag då och då som allt var lite jobbigare/lite mer lättirriterad, men nu är det i stort sett hela tiden. Jag upplever också att jag tar alltmer distans till saker som jag innan älskat - även mina hundar. Ibland känner jag att jag hatar allt och alla och bara vill vara ifred :banghead:
Det ÄR inte jag, egentligen! :(

Jag misstänker att bl a alltför mycket jobb (250 h/månad i snitt), brist på sömn de senaste fyra åren (pga allt jobbande), en underliggande deppighet samt enorm känsla av att aldrig hinna med/prestationsångest gör sig gällande. Dessutom börjar jag känna mig gammal, känner att jag borde ha pluggat för flera år sedan istället för att jobba, men vet fortfarande inte till vad. Sådana känslor spär på frustrationen ännu mer :(

Vad gör man? Jag orkar inte ha det såhär längre, jag vill vara pigg och glad! (vilket var väldigt länge sedan jag var...)
 
Sv: Allvarliga humörproblem

Söker du vård så är dina journaler sekretessbelagda så de kan inte titta på vad du sökt för.

Jag tycker det låter som om du behöver en livsstilsomläggning. En psykolog kanske kan hjälpa dig?
 
Sv: Allvarliga humörproblem

Låter som jag när jag blev sjukskriven för utmattningsdepression. All energi gick åt att hålla fasaden uppe, så väl på hemmaplan så rasade allt.

Dra ner på jobbandet, max en heltid.
Om inte det hjälper väldigt fort, sök läkare och säg ungefär att "jag har nog åkt på nåt utmattningsgrejs för jag är konstant arg och tycker att alla andra är idioter, men eftersom det knappast är så att alla andra är idioter så är det nog jag själv som är trasig..."
 
Sv: Allvarliga humörproblem

Man jobbar bara en heltid. Så prioriterar man sig själv och en avstressning. Åk iväg på en resa, bara sola, bada ta det lugnt. Inga som helst aktiviteter eller planer. Bara vara!!

Du kommer att tycka att livet går i slow motion och att du får myror i kroppen av att ligga still.....men det är precis vad du behöver. Du behöver varva ner. Kroppen går på turbo hela tiden nu och det pyser över när du kommer hem.
 
Sv: Allvarliga humörproblem

Oj oj vännen, så där behöver du inte må!
Vad tror du själv?
Du jobbar extremt mycket, är stressad, blir arg för minsta lilla, sover dåligt, underliggande depression. Hur länge till hade du tänkt hålla dig flytande?
Tills det kraschar?
Jag ser symptomen dina men vad är orsaken till dem? Jag tror inte att du jobbar mycket är grundorsaken utan det finns något mer där, eller har jag fel?

Vi är många som tagit hjälp av medicin och terapeuter och det är inget fel med det - det bästa jag gjort i mitt liv faktiskt för jag är glad igen.
Gör dig själv en tjänst och ring din vårdcentral imorgon, vad är det värsta som kan hända liksom :)
 
Sv: Allvarliga humörproblem

Utöver råden här ovan så kan det vara bra att kolla ämnesomsättningen också. Hypertyreos kan ge stora effekter på humöret, ilska och aggression. Har två i min närhet som haft det, maken och en kompis. Bägge hade främst humöret som symptom.
 
Sv: Allvarliga humörproblem

Jag svarar som de flesta här pröva att jobba bara heltid och att försöka äta och sova ordentligt. Om du har möjlighet pröva även att motionera (om du klarar det pga knät). Sedan kan det vara bra att prata med någon om hur du upplever ditt liv, en kurator eller liknande.
 
Sv: Allvarliga humörproblem

Tack för svaren!
Jag vet att jag måste förändra något, men inte riktigt vad eller hur man ska börja, så tack för titipsen.
Har jobbat minst 230 h per månad i fyra års tid, med ett rekord på över 400... Så jag har ändå trappat ner en del där, men det krävs väl egentligen ännu mer. Jag har två jobb, ett heltid och ett behov. Är rädd för att få färre timmar om jag tackar nej till mycket på behovsanställningen och behovet har jag mest för att jag ska ha en backup om jag blir arbetslös en dag.
Det finns mycket skit bakåt, allt går snett i mitt liv och så har det tyvärr varit under lång tid. Bl a en förlorad livskamrat för några år sedan, som jag har svårt att komma över, fyra! Bilolyckor förra året som gör att min nacke inte är vad den borde, en mycket sjuk mamma, som är enda släktingen i livet vid det här laget osv osv. Sådant tar tyvärr också energi och är svårt att göra något åt...

Ni har helt rätt i att kroppen går på högvarv, jag kopplar sällan av helt. Förra året hade jag en veckas semester, men det var jobbigt att inte göra något, inte van vid det. Hur som helst, något bör jag nog göra, för det blir bara jobbigare.
Skönt om det är sekretess på handlingarna, jag vill ju inte sabba framtiden för detta. Helst av allt skulle jag bara vilja ha någon tablett som minskade aggressionerna och sedan kunna fortsätta som vanligt.. men det är väl inte en bra lösning, även om det skulle hjälpa tillfälligt.

Jag använder inte preventivmedel eller äter andra mediciner heller. Aldrig ätit några hormonpreparat.. kan det tänkas bli bättre då? Eller rent av värre?:wtf:
 
Sv: Allvarliga humörproblem

Tack för svaren!
Jag vet att jag måste förändra något, men inte riktigt vad eller hur man ska börja, så tack för titipsen.
Har jobbat minst 230 h per månad i fyra års tid, med ett rekord på över 400... Så jag har ändå trappat ner en del där, men det krävs väl egentligen ännu mer. Jag har två jobb, ett heltid och ett behov. Är rädd för att få färre timmar om jag tackar nej till mycket på behovsanställningen och behovet har jag mest för att jag ska ha en backup om jag blir arbetslös en dag.
Det finns mycket skit bakåt, allt går snett i mitt liv och så har det tyvärr varit under lång tid. Bl a en förlorad livskamrat för några år sedan, som jag har svårt att komma över, fyra! Bilolyckor förra året som gör att min nacke inte är vad den borde, en mycket sjuk mamma, som är enda släktingen i livet vid det här laget osv osv. Sådant tar tyvärr också energi och är svårt att göra något åt...

Ni har helt rätt i att kroppen går på högvarv, jag kopplar sällan av helt. Förra året hade jag en veckas semester, men det var jobbigt att inte göra något, inte van vid det. Hur som helst, något bör jag nog göra, för det blir bara jobbigare.
Skönt om det är sekretess på handlingarna, jag vill ju inte sabba framtiden för detta. Helst av allt skulle jag bara vilja ha någon tablett som minskade aggressionerna och sedan kunna fortsätta som vanligt.. men det är väl inte en bra lösning, även om det skulle hjälpa tillfälligt.

Jag använder inte preventivmedel eller äter andra mediciner heller. Aldrig ätit några hormonpreparat.. kan det tänkas bli bättre då? Eller rent av värre?:wtf:

Varför ha extra jobb bara för du kan bli arbetslös? Ska du köra slut på dig för du kanske ....
Du kommer gå i väggen så det skriker om det. Kanske inte nu, kanske inte om ett år, men det kommer ske om du inte stoppar snart.
Och då kan det ta flera år innan du kommer tillbaka till arbetslivet. Sämre än att bli arbetslös...
 
Sv: Allvarliga humörproblem

Är rädd för att få färre timmar om jag tackar nej till mycket på behovsanställningen och behovet har jag mest för att jag ska ha en backup om jag blir arbetslös en dag.
Det finns mycket skit bakåt, allt går snett i mitt liv och så har det tyvärr varit under lång tid.
Fast även om livet är skit ibland kan man inte ha livrem och hängslen och skydda sig mot allting. Du behöver inte dubbelarbeta ifall du blir arbetslös.

Säg som det är till behovsanställningen. Du har ett heltidsjobb och att det räcker med det jobbet du har, men ifall du någonsin blir arbetslös ifrån din fasta tjänst så önskar du komma tillbaka.

Kära nån, om du orkat hålla igång sådär i 4 år så kommer du med lätthet att hitta ett nytt jobb ifall du av någon anledning skulle bli arbetslös. Men som du rusar på nu så är ju inte risken att bli arbetslös störst, utan att du går i väggen och inte kan jobba, knappt kan ta dig upp ur sängen.

Och dessutom är ju risken att en av arbetsgivarna inte vill ha dig, eftersom du jobbar så mycket. Att jobba 400 timmar en månad är över 12 timmar varje dag. Behöver du verkligen de pengarna eller är det bara en extra försäkring för att slippa oroa sig för framtiden?
 
Sv: Allvarliga humörproblem

Nej, det finns ingen mirakelmedicin du kan ta. Jobba mindre, ät nyttigt och sov ordentligt. Prata med vårdcentralen. Jag förstår känslan att vilja skapa försäkringar ifall det man har brakar samman. Men fortsätter du så här så kommer det helt säkert att göra just det.
 
Sv: Allvarliga humörproblem

Är rädd för att få färre timmar om jag tackar nej till mycket på behovsanställningen och behovet har jag mest för att jag ska ha en backup om jag blir arbetslös en dag.

Det syns inte i ett cv om du bara haft ett jobb, som är helt normalt, eller om man sökt vård. Det som däremot kan vara till nackdel i ett CV är om du har varit sjukskriven i flera år, som du faktiskt riskerar om du fortsätter såhär.
 
Sv: Allvarliga humörproblem

Jag använder inte preventivmedel eller äter andra mediciner heller. Aldrig ätit några hormonpreparat.. kan det tänkas bli bättre då? Eller rent av värre?:wtf:

Humörproblem är en biverkning, det var därför jag tänkte på det. Men det var bara en tanke.

Det låter definitivt som att det stora problemet är stress. Jag håller alltså med övriga om att du behöver dra ner på farten: Jobba mindre, sov mer, ät bra, rör på dig.
 
Sv: Allvarliga humörproblem

Gå ner till heltid o gå med i A kassan. Planera snarast in 3 - 4 veckors sammanhängande semester, på en vecka hinner du inte ens varva ner, ännu mindre återhämta dig o ladda batterierna.

Utmattningssyndrom kan ge permanenta hjärnskador. Även relativt unga personer kan få stroke o hjärtinfarkter.

Inför regelbundna vanor, tänk på vad du äter o ut o rör på dig i naturen.
Sök till VC för ev hjälp med något milt preparat för att kunna somna, typ Atarax eller Lergigan, absolut inga tyngre preparat. Din kropp o hjärna behöver komma i balans. Blodstatus kan behövas, typ vitaminer, sköldkörtel, mineraler, elektrolyter o ev fästingsjukdomar.

Du behöver inte en läkare i första hand, snarare en psykologkontakt. Visst finns det piller som kan hålla dig flytande något/några år till, men sen kommer du att krascha totalt, samtidigt som du kommer att vara både fysiskt o psykiskt beroende av läkemedel.

Vi kan alla drabbas av diverse psykiska sjukdomar, beroende på vad vi utsätts för o var vår egen brytpunkt ligger, utifrån det du skriver så upplever jag dig som väldigt nära att tippa över den gränsen.

Ta hand om dig!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 001
Senast: Thaliaste
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 428
Senast: Amha
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 934
Senast: Whoever
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 955
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp