Alltså... han har slutat tölta!

Pettsson

Trådstartare
Ja, så är det. I princip i alla fall. Det här är alltså en häst som BARA har töltat, och i OK takt dessutom.
Nu har jag haft honom i närmare fem månader och vi har nu lärt känna varandra och tränat på ett tag tillsammans, vilket har varit mest roligt och ibland också motigt.

Tölten har alltid varit vårt minsta problem. Jag har tragglat på med allt annat, haft ute ET, bytt sadlar, fixat och trixat, och nu är han riktigt mjuk och fin. Har hittat formen, börjat arbeta och utvecklats enormt, både psykiskt och fysiskt vill jag påstå.

Traven har väl jag haft störst problem med, ända tills för en vecka sedan. Var då på träning och det passet var det trava över bommar och påbörjan till galoppombyten på schemat.
Heidinn travade på mitt kommando nästan direkt (!!!) och var otroligt fin när passet var över.

Uppenbarligen tyckte han att det var hur kul som helst för nu gör han inget annat än travar :crazy::grin: Visserligen kan jag tölta men frågan är vad en domare hade kallat det..
Det är antingen ren och skär supertravtakt eller så nästintill ren trav vi kommer med. Vad har hänt?

Vårt eget skämt är att han blivit för mjuk för att tölta men det tvivlar jag på är sanningen :D Och på lördag är vi anmälda till en T8.
Har ni några förslag, tankar, ideér? Något som är fel eller är det ett steg i hans utveckling?

Sv: Alltså... han har slutat tölta!

Din häst har ju varit mycket spänd (har sett honom innan du köpte honom) och ändå töltat otroligt bra men nu när han verkar ha lärt sig att slappna av lite måste han ju lära om i tölten.
Istället för att tölta på spänning måste du få honom att spänna rätt muskler på ett positivt sätt, ta det lite som om du töltsätter din häst på nytt!
Det kommer säkert ta lite tid men i utbyte får du en mkt bättre häst.

Vi ska förresten till samma tävling imorgon!

Jaha, okej :) Ja, precis, då vet du hur jag menar :)
Hm... då är det ungefär som jag trodde då med andra ord? Just nu har vi jobbat mycket med övergång skritt-tölt och viceverca, det har gett lite resultat på formen. Kan jag fortsätta jobba med det? När jag gör det har han rätt takt eftersom det är så korta moment hela tiden.
Då tar jag det med ro och backar några steg så får vi se var vi hamnar! Och som du säger, det blir ju bara en bättre och starkare häst på vägen :idea:

Jaha, vad roligt! Vad ska du vara med i? Lycka till! :banana:

Tror precis som du och Mist att hästen slappnat av nu, men behöver hjälp för att kunna tölta avslappnat. Bara att jobba vidare med bärigheten och styrkan!
Sedan är det ju inget ovanligt att man "tappar" en gångart när en annan plötsligt förbättras, som i ditt fall att ni hittat traven.
Samma hände till viss grad med vårt tölt och passglada sto som hade mkt svårt för traven. Min sambo träna henne mycket i tölt inför en tävling, samtidigt som jag jobbade med att få fram traven från marken. En vecka innan tävlingen fick jag verkligen loss traven i markarbetet och var jätteglad för det. Men biverkningen av detta var att de fick kassa poäng och kommentaren "travtaktig" på tävlingen:D Detta på en häst som tidigare visat ren tölt eller varit passtaktig:eek: Sambon var först missnöjd med tävlingsresultatet, men sedan kom vi fram till att hästen aldrig varit så avslappnad och harmonisk för, så numera räknar vi det som ett ytterst lyckat och viktigt steg i deras gemensamma utveckling:laugh: Några månader senare kunde man både trava henne i form och få fram hennes fina tölt igen!

Tack för ditt svar :bow: Har du något bra förslag på ett par övningar vi kan ha användning av? :)
I dagsläget jobbar vi som sagt mycket med övergångar, tölt på volt, serpentiner på vägen (tränar mycket ute) osv.

Tack så hemskt mycket för ditt exempel också! :) Ja, det är nog så man får se det helt enkelt. Som ett positivt steg i utvecklingen i stället för ett nederlag. Målet på tävlingsbanan för oss är idag att han ska sköta sig = inte sticka, så så länge han gör det är jag glad. Men det målet kommer ju ändras, kanske i samma takt som vi återfår tölten :idea:

När jag fick hem Dökkvi var det nästintill omöjligt att få honom att trava. Han töltade konsekvent. Nu är det nästan tvärtom. Traven är jättefin medan tölten bara går att plocka fram på korta sträckor. Krävs nog "omprogrammering" av honom också :D

Det verkar ju som om du är på rätt väg med ridningen, så jag tror nog att tölten kommer bli bra om du bara fortsätter träna som du gör.

Ska jag tipsa om något så är det att du absolut inte ska lägga tölten på hyllan och bara jobba med traven, men kanske att tölten ska vara ganska kravlös under en tid. Tölta lite varje ridpass för att han inte ska "glömma" gångarten, men se till att gör det när du vet att det kommer att fungera. Typ på vägen hem från utetur eller liknande. Jobba samtidigt mycket med bärigheten i skritten samt galoppfattningar så att bakbensaktiviteten hålls vid liv. Tölta korta sträckor och beröm när han slappnar av men samtidigt behåller takten. Jag tror han behöver vänja sig vid allt det nya som det inneburit att du köpt honom och ridit honom på ditt sätt.
Vårt sto blev på himla bra humör när hon fatta att hon kunde trava eftersom hon slappna av då, men ännu gladare blev hon när hon insåg att hon kunde gå lika avslappnat i sin favoritgångart tölt:idea: Men hon behövde lite tid för att liksom smällta det mentalt, koppla ihop takten i benen med känslan i kroppen liksom.

Sådär var svärmors sto också när hon var yngre (21 nu).
Naturtöltare och travade inte alls. B jobbade som fasen med traven och fick den att bli bra. Men då travade hon enbart istället haha så då fick hon börja om med tölten och sedan satt både trav och tölt.

Även om tanten helst väljer tölt själv

Hejsan!
Ert promblem är faktiskt ganska vanligt!
En häst jag känner väl har tävlat i SM, han är fyr(och en halv)gångare och antingen har han supertrav, och sämre tölt eller Helt tvärtom! Tips är då att jobba tillbaka så att hästen hellre väljer tölten, sedan om ni ska tävla i fyrgång så trava igång hästen vid uppvärmning och sedan starta programmet med trav. För många fyrgångare så är det antingen eller.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 120
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈