Alltså det här med höfter

Sv: Alltså det här med höfter

Fast jag "håller inte med" om att alla valpar föds med bra höfter!!

Har själv varit med och "försöks röntgat" två kullar av en ras med HÖG hd-fels-procent (nytt ord ;) ) och redan vid 9 veckors ålder kunde hd-felen ses. Och vid 12 veckor var det inte minsta lilla tvekan om att valparna hade olika grader av hd-belastning.

Danska polisen röntgar sina valpar vid sex månaders ålder och om de har bra höfter då så röntgas de inte mer. Om de är "lösa" kan de röntgas om, men är de belastade av hd-fel så kasseras de direkt.

Min personliga erfarenhet är att bra höfter ÄR bra höfter nästan oavsett vad man gör med sin valp (inom rimliga gränser alltså!) En dålig höft går i bästa fall att "hålla i schack" genom ex genomtänkt muskelbyggnad.

/Swat

Ja, vissa har ju så kassa anlag att höften är trasig redan vid födseln. I övrigt håller jag med dig om att en bra höft är en bra höft. Det där med trappor, begränsning av motion och annat är bara skit. Klart mán inte ska köra skiten ur valpen, men den ska inte lindas in i bomull.

På samma vis kan en predisposition för C bli A på röntgen bara man fjollar tillräckligt mycket.

Fast "fjolla", borde inte förutsättningarna bli bättre med en fastare muskulatur? Någonstans kring "lagom-påfrestning" borde ju bli bäst resultat?

Jag har hört talas om ett problem där uppfödare "provröntgar" valpar och valpar med difusa höfter liksom aldrig kommer till den riktiga röntgen som går till statestiken. Ett sätt att "lösa" problemet.

Varför röntgade man så unga som nio veckor? Nån sorts studie?

Hon amputerades för att hon fick nekros i svansen, troligtvis pga av att det va för dålig cirkulation ut i tippen pga kroken. Vet hade sina aningar att hon skulle bli "rakare" efter ett tag vilket hon också blev. Hon simmar dessutom bättre utan den.
/LL

Vi avlivade vår valp i höstas, 5 månader gammal. Hon hade HD E och smärta i höfterna, vilket gjorde att vi tog henne till undersökning och där blev vi rekommenderade att låta henne somna in. Veterinären var fast övertygad om att detta var en medfödd missbildning, så visst finns det de som har de från födseln.

Tack, då vet jag det.

Då var det den andra pilsnern, kan jag som hundägare påverka utgången för höftledsproblem?

Jag som har stor ras är väldigt inkörd i att man som ägare kan påverka. Det pratas väldigt mycket om belastning samt foder.

kl
Vad gäller kroksvans så har jag ingen koll, däremot Rottisar med stubbsans kan få avkomma med Spina Bifida.

Visst är det Spina Bifida som även förekommer på R Ridgebacken, på dom som har ridge men inte på dom ridgelösa hundarna?

/Camilla

Visst är det så att miljön påverkar mycket. Vi läste en del studier och rapporter på detta när Tuwa blev dålig, och i en majoritet av fallen med hundar med hd-fel ligger orsaken i foder, belastning och andra faktorer som inte är medfödda.

Visst är det Spina Bifida som även förekommer på R Ridgebacken, på dom som har ridge men inte på dom ridgelösa hundarna?

/Camilla

Nej du syftar förmodligen på
"Rasspecifik sjukdom – dermoid sinus
Ett fenomen som kan drabba Rhodesian ridgebacken och som är specifikt för just
denna ras är dermoid sinus. Man antar, men det är varken prövat eller bevisat, att
det har samband med förekomsten av ridge hos rasen.
Vissa valpar föds med ett tunt hudrör fästat i halskotornas (och/eller ryggkotornas)
ledband. Detta rör, det kan också vara flera, växer rätt upp mot skinnets
yta. Oftast är det hårbeklätt inuti. Håret och/eller huden fälls eller flagnar och inflammationer
uppstår då håret och/eller hudflagorna ingenstans har att ta vägen. Så
småningom sprängs hudröret och varsamlingen rinner ner i kroppen på hunden.
Ca 10 % av födda valpar är behäftade med defekten. SRRS policy är att dessa
valpar ska avlivas, vilket sker i stor utsträckning. SRRS jobbar för att hundar som
ej avlivas förses med avelsspärr.
En sinus kan aldrig uppstå hos en hund som är född sinusfri.
För närvarande pågår forskning vid SLU om att finna ”DNA-pekaren” för
dermoid sinus. När detta resultat är publicerat tar SRRS ställning till vidare
åtgärdsprogram."
http://www.srrs.org/files/RAS1.pdf
DS förekommer oxå på ridgelösa RR o på RR blandisar.

De "försökts röntgen" som jag deltagit i var en specifik uppfödare som ville se om kennelns valpar HADE hd-fel eller om de fick dessa hos valpköparna pga "fel" utfodring, fysisk aktivitet/passivitet osv.

Det var alltså ingen studie, utan en ren utvärdering av aveln av en riktigt dålig ras.

Behöver jag säga att uppfödaren slutade med denna ras efter sin egen lilla "röntgen utvärdering" efter över 20 år med rasen!

Sedan är jag personligen av uppfattningen att rätt mycket hänger på generna, vare sej vi vill se det eller ej! Exakt HUR hd nedärvs tvistar ju de lärde lite om och jag tror att det är allt för "enkelt" att skylla hd-drabbade valpar på felaktig kost/motion.
För valpar som får vara valprultiga som små, som utfodras med vettig kost - inget extremt här heller!! - som får röra på sej från dag ett och bygga muskler och använda hela kroppen, som slankar av och blir välmusklade ung hundar ser jag få orsaker att "skylla" ev hd-problematik på ägaren!
Valpar som däremot får vara jätte feta eller extrem tunna, som inte får röra på sej eller som motioneras hårt och/eller som utfodras med icke genomtänkta "hitte-på"-foder där kalcium/fosforbalansen tex är åt skogen DÄR bör man ränka in de yttre faktorerna mer.

Vad gäller uppfödare som inte vill att valpköparna skickar in resultatet från dåliga röntgenundersökningar så tror jag TYVÄRR att det är ganska vanligt.
Har en god vän som nyligen röntgade sin hund och när det visade sej att den hade en dålig armbåge så ringde uppfödaren upp dem och var väldigt upprörd över att de skickat in bilderna till SKK. Det förstörde uppfödarens statistik! :cool:

/Swat

Bäst resultat för vem?

Säkerligen för den enskilde hundägaren, men för aveln och rasen i stort?

Att du kopplar det till bogen förstår jag, men hur kan en kroksvans påverka höfterna?

I och med att han även har en "sväng" längre in och inte bara där det är synligt med blotta ögat. (gör jag mig någorlunda förstådd) ;) ) så kan jag inte låta bli att fundera på om det hänger ihop, för något måste ju ha gjort att svanskotorna har blivit krokiga (inget "vanligt" problem inom rasen) och att då även anta att det påverkade skelettet runt omkring.

Men antagligen hänger det ihop med bogen, med tanke på att den andra höften fick ett A och höften på samma sida som han är opererad fick D. Antagligen hann han överbelasta den innan jag fattade att han var halt.

Jag pratade med en uppfödare som menade att hon kunde se en viss skillnad på de två olika linjerna (samma ras) i sin kennel på plåtarna, dvs att man kunde se någon slags generella skillnade i linjerna även på fria hundar. (HD är relativt ovanligt och ställer tydligen sällan till problem i rasen)

Bäst resultat för vem?

Säkerligen för den enskilde hundägaren, men för aveln och rasen i stort?

Det blir ju lite loop på frågan, alltså bäst resultat om man utgår från att defekten inte är medfödd utan kommer senare. Villket vissa påstår att det är så, medans annat pekar för att det är ren genetisk förutsättning.

Hur mycket som är arv och hur mycket som är miljö är ju frågan som de lärde tvista om.

Intressant! Inom den ras vi valt är det relativt ovanligt att de får problem av sina höfter, men när man tittar runt finns faktiskt en hel del hundar med C, D och E höfter.

Medfödda anlag som inte alltid behöver uvecklas till defekt eller sjukdom. Beroende på hur predispotionerad hunden är han kan man hålla en hund hd-fri men ATT undvika ATT provocera och belasta leden. Säkert bra för hund och hundägare men skit för avel. Generna förs ju vidare.

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 075
Senast: super
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 557
Senast: Badger
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka