Alltså det här med höfter

Blandrastik

Trådstartare
Satt och läste en vet-uppsats om Osteokondros, att det inte är medfött utan att djuret har bättre eller sämre genetiska förutsättningar för att få det.

Är det samma med höfter, att valpen föds med vanliga höfter och att de blir sämre med tiden, eller kan man helt enkelt inte se på en valphöft om den är ua eller inte?

Sv: Alltså det här med höfter

Vet inte, men att vissa hundar får dåliga höfter trots de bästa av förutsättningar råder inga tvivel. Det finns andra sätt att röntga på (tänker på PennHip) där man gärna vill att hunden ska vara yngre. Kanske kan en googling om det ge svar på frågan?

Här är jag oxå väldigt nyfiken, så jag hoppas att du kommer fram till något! Jag börjar allt mer tro att den dåliga höften på våran kom av OCD i bogen, eller ev av kroksvansen, men det är ju bara rena gissningar.

Jag skulle tro att det kan vara båda. Vissa valpar föds säkert med deformerade höfter och dessa får garanterat problem (mer eller mindre beroende på hur grav deformationen är), andra föds med en genetisk sårbarhet som beroende på miljö kan utvecklas åt ena eller det andra hållet.

Med PennHip röntgar man ju ganska små valpar, och då lär man se de deformerade höfterna men frågan är om man upptäcker de andra?
Det finns ju en anledning till att man inte röntgar förren tidigast 12/18 månaders ålder annars, för att det handlar om utvecklng.

Bara mina tankar, har inga källor utan bara så jag alltid har trott att det är.

Här är jag oxå väldigt nyfiken, så jag hoppas att du kommer fram till något! Jag börjar allt mer tro att den dåliga höften på våran kom av OCD i bogen, eller ev av kroksvansen, men det är ju bara rena gissningar.

Att du kopplar det till bogen förstår jag, men hur kan en kroksvans påverka höfterna?

Jag har läst någonstans att kroksvansen kan vara bidragande orsak till dåliga höfter (kommer dock inte ihåg var) Artikeln/texten vinklade till att höfterna kunde bli snedbelastade av att hunden balanserade svansen snett och att höfterna då blev snedbelastade. Och att en defekt sällan kom ensam.

Jag vet dock inte om det finns mer forskning inom det. Det framgick av texten att det kunde födas en sån valp i en kull där föräldradjuren va friska och även de andra valparna.
Jag har letat som en tok efter texter om kroksvansar då min labbetik hade det (numera kuperad pga nekros)
Min tik gick "snett" med bakkärran när hon va yngre och hade svans, nu när svansen är borta har hon rätat upp sej betydligt och är jämnare musklad på lår och rygg. Vid röntgen av höfterna vid 1års ålder var hon slapp i båda, men framförallt i den ena. Hon ska röntgas om i vinter för att se ifall hon stagat upp sej. (blir 2år i januari.)
Vi misstänkte redan när hon var valp att höfterna var slappa då hon var väldigt vinglig och obalanserad och röntgade därför tidigt för att kunna ge henne rätt träning.
Jag tycker mej se en stor skillnad i hennes rörelsemönster nu när hon växt ihop sej och blivit stark i kroppen. Men den stora vändningen blev när svansen blev amputerad. Ska bli mkt intressant att få se hur det ser ut vid nästa koll.

/LL

Jag har googlat, tyvärr är jag inte så haj på den typen av engelska. Men på SKK står det att "anlaget är medfött" Alltså hunden föds inte med dåliga höfter, men vad innebär det? Kan jag som hundägare av tex en Labbevalp påverka höfternas utgång?

För om jag förstod texten om Oseokondros rätt, så kan man själv påverka utgången.

Man försöker väl forska i hur miljö (utfodring, motion) påverkar höfterna.

Här är en länk till en uppsats i ämnet. Har inte läst den själv, bara skummat innehållsförteckningen :o

Valpar kan förröntgas, vet en importerad BC som togs bort efter att det var HD E, hunden hade tydliga problem, hon blev bara 6 månader.
Min förra hund, oxå det en BC hade HD B + C, han levde ett normalt liv med vallning, simning, drag o agility.
När han sedan röntgades igen i 8 årsåldern kunde inga av vett förstå att han fått ett så bra resultat, såg snarast ut som D + E.

kl
Vad gäller kroksvans så har jag ingen koll, däremot Rottisar med stubbsans kan få avkomma med Spina Bifida.

Jag tycker mej se en stor skillnad i hennes rörelsemönster nu när hon växt ihop sej och blivit stark i kroppen. Men den stora vändningen blev när svansen blev amputerad. Ska bli mkt intressant att få se hur det ser ut vid nästa koll.

/LL

Har kanske inte så mycket med ämnet att göra, men jag måste fråga... Varför amputerades hon? Olycka eller ett försök att stabilisera upp henne? Visste vet om innan att det fanns en chans att det kunde hjälpa?

Men osteochondros och HD är ju inte samma sak?

Nej, det är ju därför jag undrar. Osteokondros föds man definitivt inte med, utan man har genetiska risker för att få det och jag som hundägare kan påverka min hunds utgång för osteokondros. Min fråga är om detsamma gäller för höfter.

googlade lite själv :)

På djurdoktorn.se så skriver de att;

Hundar föds med en "normal" höftled, även de som utvecklar HD. Under tillväxtperioden kan benet komma att växa mer än omgivande mjukdelsvävnad (muskler, ledkapsel och ligament) vilket resulterar i en obalans som leder till att höftledskulan tenderar att glida ur led. Diagnosen blir då höftledsdysplasi i olika grad.

Länken vill inte samarbeta :mad:

Hmm.. funkar för mig?

http: //ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001843/01/Kost_motion_h%C3%B6ftledsdysplasi_armb%C3%A5gsledsdysplasi_labradorer_EN_UPPF%C3%96LJNING.pdf

addressen om du vill direktkopiera. Det är en PDF. (ta bort mellanslag mellan http: och //)

Tack, då vet jag det.

Då var det den andra pilsnern, kan jag som hundägare påverka utgången för höftledsproblem?

Aha. Gjorde exjobb på sedering och HD-röntgen och det är en kombination av arv och miljö.

Att det är en kombinationa av ovan är jag med på. Men min fråga; föds valpen med sunkiga höfter? Enligt "djurdoktorn" är svaret "nej".
Nästa grej då; kan jag som hundägare påverka utgången för höftledsdyplasi på min hund?

Ja, det kan du men bara till viss del. En hund med predisposition för riktigt dåliga höfter får sällan A hur mycket man än lindar in dem i bomull, men man kan mycket väl undvika att hunden utvecklar E och det blir istället bara C. På samma vis kan en predisposition för C bli A på röntgen bara man fjollar tillräckligt mycket.

Därför är jag mycket skeptisk till de som begränsar valpens liv och aldrig provocerar höfterna under uppväxten. De hundarna ska inte gå i avel för de kan bära på disposition för HD.

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 075
Senast: super
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 557
Senast: Badger
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka