Alltid tungan över bettet

Wippos

Trådstartare
Min häst har alltid haft tungan över bettet.
jag har provat alla typer av bett, och då menar jag verkligen alla.
Köpte in ett tungfelsbett där hästen omöjligt ska kunna lägga över bettet. Han tuggade, tuggade och tuggade samtidigt som han försökte lägga över tungan. Till sist klarade han det även på det bettet. Jag testade rida blankt kandar utan kedja. (red mest med tryck från tygeln mot hals och bog, typ westenstilen).

Sen läste jag att man kunde ha bettet längre ner, alltså lösare, så att den stötte emot tänderna lite, då de flesta hästar brukar lägga tungan rätt för att slippa detta, det funkade! Han går i form i alla gångarter och sånt oxå även med tungan över.

men i skogen kan jag inte rida med ett så löst bett, då han oftast tar över tungan och sticker :(

Har ni några bra tips till hästar som alltid har tungan över bettet?

Sv: Alltid tungan över bettet

Min kompis har samma problem med sin häst. och att hon dessutom blir megastark när hon tar över tungan över bettet!
Vi ska sätta på sånt här tungfelsgummi på bettet imorgon.

Är även så att hon stegrar och har sig när hon inte får som hon vill.

Dock är massa olika bett provade på pållen, ska även byta träns för att testa.

Får se hur det hela går imorgon då jag antagligen ska rida lite lätt på tokstållan!

Personligen skulle jag med ta emot lite tips om hur man ska göra.

Och hoppas du får bra svar! . Blev bisst ett litet knapplån:angel:

okey, kan ju bli intresant för dig imorrn då ;) hör gärna av dig och bertätta hur det gick :)

Han lägger troligtvis tungan över bettet när du blir för hård i handen. Det låter så på din beskrivning. Sedan har han lärt sig det (av dig eller någon tidigare ryttare) och har fått det som ovana.
Om han kan gå med tungan rätt i paddock så rid med bett där. Kan han inte det ute så se om du inte kan rida honom på något bettlöst där istället.
Att bettet ligger mot lanerna är inte hälsosamt vare sig för skelett eller slemhinnor. :crazy:

kollat tänderna? :cool:

testa bettlöst ett tag?
eller gummibett (vet inte om du hade testat det?)

Om man har bettet ngt högre på unghästar( för att de inte ska lära sig det) o sen har en rätt spänd Remontgrimma brukar de acceptera bettets inverkan fort.

många hästar reagerar på stång eller för hård hand.

kollat tänderna? :cool:

testa bettlöst ett tag?
eller gummibett (vet inte om du hade testat det?)

jag rider ibalnd på repgrimma, men nu har han börjat få så bra kondition att han sticker med mig om jag rider med andra >_< gummibett red jag i början, men det va ingen skillnad. provar ibland rakt bett, men där lägger han över tungan lättare -.-'

Om man har bettet ngt högre på unghästar( för att de inte ska lära sig det) o sen har en rätt spänd Remontgrimma brukar de acceptera bettets inverkan fort.

många hästar reagerar på stång eller för hård hand.

när jag har bettet högre upp blir han stel i nacken och har svårt för att slappna av till att få sin samling :/

Han lägger troligtvis tungan över bettet när du blir för hård i handen. Det låter så på din beskrivning. Sedan har han lärt sig det (av dig eller någon tidigare ryttare) och har fått det som ovana.
Om han kan gå med tungan rätt i paddock så rid med bett där. Kan han inte det ute så se om du inte kan rida honom på något bettlöst där istället.
Att bettet ligger mot lanerna är inte hälsosamt vare sig för skelett eller slemhinnor. :crazy:

men jag rider oftast med långa tyglar och försöker få honom i balans och samling naturligt istället för att "vila på bettet". Jag köpte honom när han va 4 år (10 nu) och hade den ovanan redan från början :S men han tycks trivas bra med att ha tungan över, vilket inte gör så mycket är jag är på ridbanan eller rider själv, men i skogen sticker han och vill tävla ^^

jag rider ibalnd på repgrimma, men nu har han börjat få så bra kondition att han sticker med mig om jag rider med andra >_< gummibett red jag i början, men det va ingen skillnad. provar ibland rakt bett, men där lägger han över tungan lättare -.-'

å min första fråga :p kollat tänderna?

En av mina hästar kan jag inte rida med nosgrimma på. då lägger han över tungan över bettet. Vet. har kollat honom och han har inget fel. det är väl säkert bara en protest över att den finns där. Även fast jag har nosgrimman löst så lägger han över. (har den väl iof aldrig hårt spänd på n¨gon av hästarna. men med löst menar jag att man fick in betydligt mer än tre fingrar..)
Så testa att ta bort nosgrimman helt. kanske funkar på din häst me.:)

Sätt på ett tungband, då kan han inte lägga tunga över bettet.

när jag har bettet högre upp blir han stel i nacken och har svårt för att slappna av till att få sin samling :/

Vänta lite här nu... hur kan du få till en korrekt samling på en häst som uppenbarligen inte ens accepterar bettet (lägger tungan över). Grunden i all ridning oavsett inriktning är ju ett accepterande av bettet och de övriga hjälperna...

jag har ett lite mildare problem med min häst, han lägger tungan över ibland, men gapar och virvlar runt tungan och hänger sig på bettet.
olika bett har prövats, men med ganska liknande resultat, det han accepterar bäst är ett tunt, tredelat fullcheek, men det är lite tjafs med det också.

så igår provade jag hackamore för första gången! wow vilken skillnad!! han var lugn, med tungan kvar i munnen och var inte alls tung och "hängig". nu har jag ju inte provat det i skogen, men det ska nog gå bra det med efter att vi vant oss lite.
bettlöst är helt klart värt ett försök, hur som helst: lycka till

men tungband, har folk det på ridhästar?

min hade det på galoppbanan för annars kunde hon bita sig i tungan å "hålla på".. men det var tungband på - ner på banan å galoppera, tungband av - skritta av... inte så att det var på i 45min dressyrarbete... då dör väl stackars tungan :eek:

Hackamore? Sidepull?
Repgrimman är ju direkt inget som kan stoppa en stickande häst. Repet över nosen kryper ju uppåt på huvudet om man tar i tyglarna?

Hackamore? Sidepull?
Repgrimman är ju direkt inget som kan stoppa en stickande häst. Repet över nosen kryper ju uppåt på huvudet om man tar i tyglarna?

nä alltså jag rider mest med tygeltryck mot halsen, när jag rider själv så har jag inga problem att få stop på honom, då är han nästan seg ^^

jag har ett lite mildare problem med min häst, han lägger tungan över ibland, men gapar och virvlar runt tungan och hänger sig på bettet.
olika bett har prövats, men med ganska liknande resultat, det han accepterar bäst är ett tunt, tredelat fullcheek, men det är lite tjafs med det också.

så igår provade jag hackamore för första gången! wow vilken skillnad!! han var lugn, med tungan kvar i munnen och var inte alls tung och "hängig". nu har jag ju inte provat det i skogen, men det ska nog gå bra det med efter att vi vant oss lite.
bettlöst är helt klart värt ett försök, hur som helst: lycka till

låter ju toppen :D kanske man skulle testa det, men ska kolla upp tänderna först :)

Sätt på ett tungband, då kan han inte lägga tunga över bettet.

tungband? jag har någon gummilikande som man på något sätt ska kunna sätta på bettet, men har aldrig förstått mig på de.. men är inte det samma sak som ett tungfelsbett? (vilket han ändå lägger tungan över)

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 515
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 440
Senast: caballus
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 245
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka