Alltid något fel

Madick

Trådstartare
Sen semester har det varit ständiga krämpor hemma. Jag och 6 åringen hostar, är inne på 5e veckan nu.

4 åringen hade huvudvärk, sa att "huset rör sig" och andra skumma symptom. Neurologisk koll var ok. Efter en rejäl febersväng blev det bättre.

Men nu när det gått ett par veckor klagas det på huvudvärk igen. Ont i benen, särskillt på mornarna. Pekar i ljumsken och baksidan av låret och går verkligen knackigt. Klagar på hunger men äter väldigt dåligt och särskillt SAKTA, även när det är en favoriträtt som makaroner och köttbullar.

Väldigt trött, sover 12 timmar/natt. Något mindre nu i natt förresten, kanske 10½ timma, då jag testade med tidigare middag och något som bara MÅSTE gå i = cheeseburgare från McD :idea: bara en sån, sen tog vi kvällsfika vid 18.15 då jag åt middag och fick dela med mig av min soppa. Alltså mer näring i lillplutten på kvällen innan läggdax.

Men så igen i morse, huvudvärk och ont i benen.

Vad i bängen kan detta vara? Nån som känner igen det? Har tröttnat på sjukvårdsupplysningen som aldrig kommer med något vettigt, tröttnat även på VC som det tog ända till fredag kväll innan de kom på att det nog var bäst att höra med barnakuten för neurologisk koll tidigare...

Sv: Alltid något fel

Nu har jag suttit i kö i evigheter igen till VC. Vi ska ändå in på fredag och ta sprutor, så sköterskan skulle ringa fredag fm och ge oss en tid innan det. Snabbsänka för att kolla efter infektioner vad jag förstod.

Visar alltså snabbsänka om det behövs ta prov för t.ex. Borrelia?

Ventilerar mera.

Läste om Borrelia och ett symptom kan vara en cm stor knuta i huden, vanligt på örsnibben.

I maj tog vi hål i öronen och i augusti upptäckte jag en knöl bakom örat, i övergången mellan öronsnibb och halsen liksom. Fick svar från sköterska (via telefon bara) att det var en broskbildning som kan uppstå när man tar hål.

Nu är den knölen borta, hålet är ngt infekterat, jag får känslan av att det var var i knölen som nu vill ut genom hålet. Men det är min alldeles egna lekmanna-teroi förstås.

Kan den knölen ha varit nåt som är symptom på Borrelia som det beskrivs med en knuta i huden? Försvinner den eller blir den kvar? Hittade inte mer om det.

Brukar det inte kallas "keloid"(?!) när man får en knöl vi ex.vis håltagning? Jag trodde dock inte att sådana försvann av sig själv?

Jag tycker att du ska kämpa vidare med. ex.vis provtagning för borrelia, finns det en barnavdelning på sjukhuset ska du be att barnet blir remitterat dit. Enligt min erfarenhet är de mycket mer proffsiga än ex.vis personalen på vc. Hoppas ni hittar vad som är fel!

Ser/såg knölen ut så här så finns den bilden med på beskrivningen av borreliasymptom
ora.jpg

klipper in lite mer info från sjukvårdsrådgivningen
"Hudinfektion det vanligaste tecknet
Många fästingbett ger en kortvarig och mindre rodnad, mindre än fem centimeter stor. En sådan reaktion på bettet betyder inte att man har smittats av borrelia och man behöver inte uppsöka läkare.

Det första tecknet på en borreliainfektion i huden kan vara en rodnad på platsen för fästingbettet. När hudrodnaden växer, oftast en till fyra veckor efter bettet, får den ett allt mer karaktäristiskt utseende och kallas erythema migrans. Efter en tid breder den ut sig och kan blekna i mitten så att rodnaden så småningom blir ringformad. Rodnaden kan också vara jämnt röd, oval eller oregelbunden i formen.

Andra typer av hudförändringar förekommer också, som till exempel vätskande sår eller utslag med blåsor. Därför bör man alltid kontakta sjukvården om en större hudförändring uppträder på platsen för ett tidigare fästingbett.

Ibland kan bakterien sprida sig via blodet och man kan få hudrodnader på flera ställen på kroppen, så kallade multipla erythema migrans. Då har man ofta samtidigt feber.

Det händer att man inte märker att man har fått ett fästingbett, utan bara upptäcker symtom som kan tyda på att man har smittats av borrelia. Ungefär hälften av alla som smittas får samtidigt någon form av irritation, som domningar eller klåda, inom det påverkade hudområdet. Ibland får man också symtom som lätt trötthet, huvudvärk, eller led- och muskelvärk.

Erythema migrans är en hudinfektion som orsakas av borrelia. Klicka på bilden för mer information.
Nervsystemet kan påverkas
Hos mindre än var tionde som får symtom av borrelia påverkas nervsystemet, så kallad neuroborrelios. Vanligen visar sig sjukdomstecken mellan en till två månader efter fästingbettet, men tiden kan variera från bara ett par veckor upp till ett halvår. Oftast får man först en hudinfektion, men många märker ingen förändring på huden innan de får symtom från nervsystemet. Det är vanligare hos barn än hos vuxna att borrelia når nervsystemet.

Till en början är tecknen på att borrelia har nått nervsystemet allmänna symtom som trötthet, lätt till måttlig huvudvärk, illamående, viktnedgång och låg feber. Ett vanligt symtom är också nackvärk. Hos vuxna är svår värk i armar, ben, eller rygg vanligt, medan de mer vaga allmänsymtomen är vanligare hos barn.

Ett annat vanligt symtom på borreliainfektion i nervsystemet hos både vuxna och barn är att en del av ansiktet blir tillfälligt förlamad.

I sällsynta fall kan borrelia orsaka en kronisk smygande infektion i det centrala nervsystemet. Det kan ge allvarliga symtom som utbredda förlamningar eller mental påverkan.

Ledinflammation av borrelia
Det är vanligt att man får led- och muskelvärk när man har smittats av borrelia. Värken är ofta kortvarig och flyttar sig mellan olika leder. Men borreliabakterien kan också orsaka en speciell form av ledinflammation som kallas Lyme artrit.

Symtomen är att en eller flera leder, oftast knäleden, svullnar upp. Svullnaden varar i några dagar till ett par veckor. Den försvinner av sig själv men kan sedan komma och gå flera gånger med lång tid emellan. Mellan perioderna av svullnad är det vanligt att man har ont i leder och muskler. Om infektionen inte behandlas kan den hos några få leda till kronisk ledinflammation som kan ge bestående skador på leden.

Kronisk hudinflammation
En ovanlig komplikation av borrelia är en kronisk hudinflammation som kallas acrodermatitis chronica atrophicans.

Sjukdomen utvecklas långsamt som en blåröd missfärgning och svullnad på den kroppsdel där man en gång blev fästingbiten. Ofta börjar förändringen på fötter eller ben och därför är det vanligt att man tror att orsaken är dålig blodcirkulation. Om man inte behandlas kan så småningom leder och nerver under huden påverkas. De hudförändringar som har hunnit uppkomma innan man får behandling försvinner oftast inte, utan kan vara kvar även om själva infektionen är botad.

Borreliabakterien kan orsaka en speciell form av ledinflammation och en kronisk hudinflammation, acrodermatitis chronica atrophicans.
Blåröd knuta på huden
En annan hudförändring som orsakas av borreliainfektion kallas borrelia lymfocytom. Den har formen av en blåröd knuta som är en till fem centimeter stor och sitter oftast på örsnibben eller bröstvårtan. Det är vanligt att man samtidigt har svullna lymfkörtlar i närheten av knutan. Knutan är vanligare hos barn än hos vuxna."

Senast ändrad:

Den knutan hon hade satt liksom i vecket bakom örat, kändes mest, svår att se. Inte så tydlig som på bilden.

Viktnedgång är ju lätt att konstatera. Prick 17 kg när vi var till barnakuten för några veckor sen, det går ju att kolla snabbt. Kläderna sitter ju lösare.

Nu har jag granskat ungen från topp till tå (under mycket skratt och vridanden...). Hittar inget som kunde vara någon fästing-ring.

Aptiten verkar ha gått upp (efter hamburgarluret blev det pannkaka som slank i lätt) och det gör att hon inte är lika trött heller. Men ont i ryggen och benen gör det fortfarande.

Nu känner jag mig iaf lugnare så vi kan vänta till i morgon när vi skulle få träffa läkaren.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har sedan flera år känt att jag inte mått "helt på topp". I grova ordalag sagt så är de här nedanstående några av de tydligaste...
Svar
5
· Visningar
1 297
Senast: Lakritsnapp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25