Alltid lindade?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Linn_89
  • Startdatum Startdatum
L

Linn_89

På stallet jag håller till finns ett eget "privatstall" med travhästar. Nästan alla dessa hästar står lindade med bandage från hov till knä varje dag i princip (ca 6 dag/v).

Dessa hästar, speciellt en av dem som springer på V75, har de galligaste ben jag någonsin har sett, och han "måste" stå lindad på natten. När han sedan i fjol fick gå en tid på bete utan lindor hade han finare ben än vad han haft på flera år.

Så nu vill jag reda ut en sak, eftersom jag ofta sett travhästar med galliga, dvs gallor från knä till kota, bubblor! Jag vill inte ha "fördomar" som inte är sanna och därför vill jag läsa era svar!!

Är det verkligen så att "alla" travhästar står lindade nästan jämt? Om inte, är det vanligt?
Varför lindas de så mycket när de är bättre utan?
Hur ser de ut i benen?
Är det vanligt att folk lindar "åt fel håll", så att senan låses?

Vet en travhäst som förstördes av det sistnämnda, fick senskador av lång tids fellindning!

Så kom igen och låt en nyfiken få veta, hur är det? :confused:

Sv: Alltid lindade?

Beror helt på vilket stall du besöker.. precis som i ridstall så är vissa fanatiska på att linda och andra inte...

Om vi säger så här så är rätt håll; när lindan går bakåt på utsidan. Då kommer trycket från varje varv på skenbenet och dessutom far lindan utåt från hästens ben om den skulle gå upp.

Fel håll är när lindan lindas, framåt mot hästens huvud på utsidan och trycket hamnar på den känsliga senan som också låses till ev viss grad från att verka som vanligt. Dessutom löper hästen större risk för skador om lindan går upp.

Det är vanligt att folk lindar rätt på ena sidan och fel på den andra eftersom de lindar åt det håll som är lättast för en själv...

Jag kanske är ute och cyklar nu men brukar man inte "ta bort" gallor? "ta bort"= vet ej vilken metod!
Eller det kanske är så att hästarna inte direkt blir störda av dom och därför tas dom inte bort?! :confused:

Jag har faktiskt aldrig sett någon travhäst ägare linda sin häst.Men det är väl olika.
Har däremot möt på en hel del andra göra det.
De brukar gnälla och gnata om att hästarna blir så svullna och får gallor.
Anledningen till det är ju enkel-deras hästar går ute alldeles för lite, hade de inte stått inne mer än vad de stod ute hade det inte funnits ett problem

I vårt stall har det stått endel travare genom åren, men faktiskt inga som varit lindade. Förutom om dom har någon slags skada då förstås.

Tycker det verkar vara lite "stall" beroende. I vissa stall står nästan alla hästar lindade och i vissa inte alls.

Tack tilll alla som svarat hittills, det verkar som att det lindas mindre än vad jag trodde!! :)

jag lindar min å hon ska åka transport. och efter loppen har hon oftast bandagen kvar tillmorgonen.

Jag har jobbat i travstall i ganska många år och där lindades hästarna efter behov. Oftast blev det ju efter snabbjobb eller starter men annars bara vid behov.

Men jag vet att det finns många stall där det lindas ganska ofta utan direkta anledningar.

Enligt an utredning som finns beskriven i sista nr. av Ridsport,finns det belägg för att värme genom paddar och lindor ger god verkan vid gallor.(ni kan läsa själva)

Förr var det "dåligt" om man inte lindae sina passhästar,man var en slarvig och "dålig" hästskötare.

Nu har man ju blivit mer observant,själv lindar jag om jag anser att det behövs,jag tycker det känns onödigt att låta hästar stå med lindor "upp till hakan" när det är runt 25-30 grader varmt ute!?Jag tycker det känns elakt att paketera en häst när det är så varmt.
Över huvud taget är det de sunda förnuftet som får avgöra.

Jag lindar inte heller vid transportering när det är varmt.

Att varmblodstravare skulle vara mer galliga en halvblodshästar skulle jag vilja gå helt emot.Det skall vara något enstaka fall.

Om en häst lindas så fel att sen och brännskador uppstår är det ju en fråga om okunskap.

Jag har inte heller förstått vitsen med att som många gör linda över halva framknäet,ser obekvämt ut för hästen.
Och jag håller med om att travfolk borde lära sig att linda åt rätt håll,men det är de säkert beredda att lära sig,då travfolk i regel är att ödmjukt och tåligt släckte..... ;)

Jag lindar när det är något fel på hästen och så använder jag Back On Track efter tuffa jobb.

Nu har jag inte några hästar men galliga ben förutom att en har tendens till cirkulationsfallor på morgonen.

/// ghost

Linn_89 skrev:
På stallet jag håller till finns ett eget "privatstall" med travhästar. Nästan alla dessa hästar står lindade med bandage från hov till knä varje dag i princip (ca 6 dag/v).

Dessa hästar, speciellt en av dem som springer på V75, har de galligaste ben jag någonsin har sett, och han "måste" stå lindad på natten. När han sedan i fjol fick gå en tid på bete utan lindor hade han finare ben än vad han haft på flera år.

Så nu vill jag reda ut en sak, eftersom jag ofta sett travhästar med galliga, dvs gallor från knä till kota, bubblor! Jag vill inte ha "fördomar" som inte är sanna och därför vill jag läsa era svar!!

Är det verkligen så att "alla" travhästar står lindade nästan jämt? Om inte, är det vanligt?
Varför lindas de så mycket när de är bättre utan?
Hur ser de ut i benen?
Är det vanligt att folk lindar "åt fel håll", så att senan låses?

Vet en travhäst som förstördes av det sistnämnda, fick senskador av lång tids fellindning!

Så kom igen och låt en nyfiken få veta, hur är det? :confused:

Hmmm åt fel håll finns det väl inget! Blir trych vare sig du lindar höger eller vänster-hänt... eller menade du på ett annat sätt?

Sen ska man aldig lägga bandage-padds-kanten på senan direkt, eller linda upp över kanten högst upp, pga av det lilla trycket... Men alla lindar ju olika...

Jag använder nästan aldrig bandage, efter tävling är det kyllera som gäller... ibland vid gallor efter snabbjobb nått bandage... men d e inte ofta..

Jag har ofta hästarna lindade på nätterna och "nakna" i hagen. Kanske inte varje natt men alltid efter snabbjobb. Har bl.a. tränat en med mycket fula och galliga ben. Hans ben var mycket finare efter lindning nattetid.

Ghost.... Vad tycker du om dina Back on Track"???

Vi har nästan aldrig våra hästar lindade, delvis för att de inte har problem med benen och därav enligt mitt tycke inte behov av lindor och delvis för att jag hatat att linda upp benlindorna igen efetr användning.
Vi lindar benen till natten efter lopp men i regel använder vi isgele efter hårdare jobb.

trotters.inc skrev:
Ghost.... Vad tycker du om dina Back on Track"???

:love: :love: :love:

Min häst som hade hovledsinflammation blev av med den hårda gallan på 2 dagar...

Har även testat dem på halva släkten inklusive mig själv.

/// ghost

jag har haft ett back on track bandage på min häst framben dygnet runt nu i 4 år(sen 2001) pga av en senskada.
och hade inte haft det bandaget där tror jag aldrig han hade kunnat tävla igen eller vara så fräsch som han är nu...

Har alltid min ena häst lindad på natten med Back On Track, benen blir bättre (hon är ganska gallig) och gallorna behöver värme. De andra hästarna står lindade efter jobb, då kyler jag först och lägger sedan på lindor några timmar efter det...

Nej, våra pållar står bara lindade om de är lite galliga/tjocka/svullna. Annars har vi inte lindor på dem.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 021
Senast: sandrafors
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 726
Senast: cirkus
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 070
Senast: Magica
·
Hästvård För 2 veckor sen exploderade Chilis lilla, lilla muggkrusta som hon har haft i över 3 månader och täckte plötsligt hela karleden...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
8 479
Senast: Madicken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka