Allt om hästars härstamning

I

Idasagare

e. Priolo-Gone West

Undrar du över hästens stam? Kolla med bukes eminenta kunskapspanel och få svaret på hur det står till med ditt fullblod (eller någon annans).

[text inlagd av Tifo, som ingress till tråden]

Nå då har man än en gång ett fullblod i stallet. En riktig sötnos.
Valack född 1999 e. Priolo - Gone West. Topflight är namnet.
Numera fälttävlanshäst.

Är det någon här som känner till hans stam? Enligt rykten ska morfadern varit dyr att betäcka med. Någon som vet något om honom eller om pappan? Finns det sidor med foton på "gamla" galopphästar?
Någon som kanske känner till honom sedan hans tävlingstid? Han sprang 2002-2003 här i Sverige. Hans inköpspris till Sverige var högt (iallafall i mina ögon :angel: ). Tydligen blev han skadad 2002, vilade och kom tillbaka 2003 men det blev inte som ägarna tänkt sej och han såldes som ridhäst slutet av 2003. (Har tittat på galoppsport.se och franska sidor)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: e. Priolo-Gone West

Det ser ju ut som morfar har väldigt bra stam i mina okunniga ögon, men det vet säkert andra bättre. Här är en länk till din hästs stamtavla. Klickar du på tex morfar och sen information, så får du veta lite vad han vunnit mm.

http://www.pedigreequery.com/topflight

Tyvärr tycks det inte finnas bild på just honom (fast det finns en liten bildikon) Men det finns bilder på flera andra förfäder. Har du en bild kan du lägga in en på din häst, och skriva in dej som ägare:smirk:

oopsie skrev:
Det ser ju ut som morfar har väldigt bra stam i mina okunniga ögon, men det vet säkert andra bättre. Här är en länk till din hästs stamtavla. Klickar du på tex morfar och sen information, så får du veta lite vad han vunnit mm.

http://www.pedigreequery.com/topflight

Tyvärr tycks det inte finnas bild på just honom (fast det finns en liten bildikon) Men det finns bilder på flera andra förfäder. Har du en bild kan du lägga in en på din häst, och skriva in dej som ägare:smirk:

Jo vi har kollat där också. Det är på G.
När vi köpte honom röntgade vi honom på ATG i Malmö och där blev både "herrarna" lyriska över hans stam. Både jag och mina döttrar blev lite nyfikna då. Tankarna kom att någon här kanske kände till honom eller hans stam?

Jag har haft några Priolo avkommor och dom har haft en gemensam nämnare "TOTALT VIDRIGA" som unghästar, och då är jag absolut inte snabb att kalla hästa för knäppa men dom här har verkligen varit på gränsen till farliga. Två st blev jättetrevliga och dessutom ganska kapabla löphästar men den tredje slaktades för lynnesfel (men den hade en ganska vass mamma).

toughcookie skrev:
Jag har haft några Priolo avkommor och dom har haft en gemensam nämnare "TOTALT VIDRIGA" som unghästar, och då är jag absolut inte snabb att kalla hästa för knäppa men dom här har verkligen varit på gränsen till farliga. Två st blev jättetrevliga och dessutom ganska kapabla löphästar men den tredje slaktades för lynnesfel (men den hade en ganska vass mamma).

Såg att han har Northern Dancer i stammen och jag har hört att det kan ge lite vassa speciella hästar, minst sagt (men kapabla). Gäller ju även många Diaghlyphard-avkommmor där NOrthern Dancer sägs ligga bakom.

Kan lägga till att han har ju en del av de linjerna öht de är iofs ganska vanliga (Nearco, bla) bland bra hästar. Men det finns temperament och hårdhet där, Nasrullah, Bold Ruler, Northern Dancer, mfl. Såvitt jag ahr förstått av kännare (bla fulllblodsfolk i USA jag hade kontakt med för flera år sen)
Jag gillar själv de hästarna men de är inte helt enkla alltid, när just dessa gener slår igenom (efter vad jag hört att det beror på)

toughcookie skrev:

Kan kanske förklara lite av hans sätt. står man utanför boxen är han odräglig, kan hugga i galler osv. Öppnar man dörren eller går till den gallerlösa delen så kommer öronen fram och han snusar på en. Otroligt personlig och "kelen" häst förövrigt.
Skulle vara roligt om någon mött honom i karriären som då kanske vet hur han var som unghäst.
Morfar då? Någon sa att han var dyr att betäcka med? Någon som vet? Vad "brukar" det kosta att betäcka inom galoppaveln?

Idasagare skrev:
Morfar då? Någon sa att han var dyr att betäcka med? Någon som vet? Vad "brukar" det kosta att betäcka inom galoppaveln?

Vet inte riktigt vad du vill veta om morfar mer än betäckningspriset. I länken ovan ser han inte ut att ha gjort så förfärligt bra ifrån sig på banorna i USA. Vet inte om han stått i Sverige, inte löpt här i alla fall. Finns ju med i atg. iofs, men utan ägare, vilket gör mej tveksam till om han stått i Sverige, men det vet nog andra.
Men han har en bra stam, som sagt, ur prestationssynpunkt. Så visst kan han ha varit dyr. Vill du veta var priserna ligger så varierar det nog beroende på hur populär hingsten är. Men säkert runt 20.000 totalt för en bra hingst.

Ang just din häst så vilken tränare stod han hos? Där kanske du kan få veta mer om inte någon här känner till honom.

Lycka till med den förresten. Bör vara en stark rejäl häst, med tanke på att det finns mycket prestation i de generna.

Jag vet att Malmborgs hade en efter Priolo som gorde U-turns i frisk canter(snabb galopp)… Jag red inte där så mycket när han var unghäst, men red honom en hel del under en period och hade aldrig några problem, en fin liten häst fast lite spoky. Alla säger att han var ett monster från början, men blev bättre. Jag var väl lyckligt lottad att slippa se honom bete sig svinigt. Han är nu ridhäst och funkar hur bra som hälst…
En av stalltjejerna köpte honom o undra om hon inte var och tävlade nyliggen..

Det där med betäcknings avgifter varierar hur mycket som hälst(!), desto bättre desto mer kostar det så klart.

Till exempel kostar Mirio (e Piolo), vars avkommor inte hunnit starta, 2000+14000, Även oprövade Swedish Shaver (e Midyan), 5000+14000 och likaså Eishin Dunkitrk (e Mr Prospector), 3000+12000.

Dessa oprövade kort tycks de tro mycket på inom svensk avel, trots att de är oprövade är de pristopparna i Sverige. Men kommer man utomlands och vill ha en ”bra hingst” Kommer man nog tyvärr inte så långt med 20 000kr. Vill bara påpeka att jag har ingen som hälst erfarenhet av avel, men jag är lycklig ägare av årets Svenska och Danska hingstkataloger.

Att kolla upp Priolos beteckningsavgift borde inte vara några problem om du verkligen är intresserad efter som det är en välkänd hingst. Men på mödernet kan det ju bli knepigare om det är som ni säger att den inte tycks ha mycket till resultat, för då är de säkert inte heller längre verksam….

Ett litet tipps är att Priolo har en halvbror som är verksam i Danmark, Primatico (e Danzig), och har flera avkommor i Sverige.

Buke leker leken ”våga vägra låta Ninni ändra i sitt meddelandet” därför lägger jag till sista raden här:
Men även en son som är verksam inom svensk avel, Mirio, som jag omnämnde tidigare.

Om det är som du säger, så förklarar det en hel del :)

Mitt fullblod har Nasrullah i både mormors och morfars linjer, Bold Ruler i morfars och Northern Dancer i pappans...

Har träffat en Primatico avkomma som var en liten djävul som 3-åring i alla fall. Minns inte namnet. Men hade tydligen bra kapacitet, men var inte populär att rida, eller handskas med. Har ingen egen erfarenhet av honom själv (valack) men beskrivningarna var inte så kul (och det var mycket hästvana människor som hade honom.)

Det här kan jag inte själv alls, men jag har fått höra att det är stayer-linjer vi pratar om här. Och att det är där den psykiska (och fysiska) hårdheten är viktig. För att hålla huvudet kallt och klara påfrestningarna i derbyn, mm. Den här informationen fick ajg av amerikanska avelsfreak som jag hade en del kontakt med för flera år sen när jag tittade på mina fullblods linjer och vad de stod för. Vet du om det stämmer?
I USA talar man dessutom om det här med X-gen, osv. men det har jag inte hört talas om att man gör i Sverige.

minimi skrev:
Har träffat en Primatico avkomma som var en liten djävul som 3-åring i alla fall. Minns inte namnet. Men hade tydligen bra kapacitet, men var inte populär att rida, eller handskas med. Har ingen egen erfarenhet av honom själv (valack) men beskrivningarna var inte så kul (och det var mycket hästvana människor som hade honom.)

e. Primatico
Har varit i kontakt med två. Den första var jättesnäll, men hände något tänkte hon bakåt. Fick troligtvis ont någon stans och sedan började hon att flippa… Tyckte synd om henne, men nu när hon inte har ont längre är hon tydligen jätte snäll igen.. Vi hittade inget fel på henne, men något måste det ha varit.

Familjens egna, Missil, Är dödligt snäll, pigg o glad, men super trevlig att rida. Måste dock säga att de två vi har haft och en jag har hört om som stod hoss Tommy Gustavsson, dessa har varit lite tråkiga i kroppen, lite knackiga o så…

e: Sparkling Boy eller u: Glenda ?

Hej!
Jag äger sedan lite mer än 8 månader tillbaka en fullblodskille vid namn Gordon född -99. Tänkte bara höra om någons häst har samma mamma eller pappa? Tittade lite på galoppförbundets hemsida och såg att det borde finnas några som känner igen sig? Eller har du kanske träffat Gordon som liten? Hoppas ni hör av er!

Ninniw skrev:
Att kolla upp Priolos beteckningsavgift borde inte vara några problem om du verkligen är intresserad efter som det är en välkänd hingst. Men på mödernet kan det ju bli knepigare om det är som ni säger att den inte tycks ha mycket till resultat, för då är de säkert inte heller längre verksam….
Det är väl snarare Gone West som jag är intresserad av eftersom det är där Charlie pratade om stora belopp i bet.avgift.
Topflight är importerad som 2åring, jag har hittat att han såldes för 400' fr.franc som 1 åring. Ryktena säger att han var dyr när han kom hit. Något har de väl betalt för :o
Lite kul är det allt att sitta och leta vad som gjorts. Har hittat en hel del om loppen i Sverige också.
Hans syskon finns också i Frankrike, finns säker mer på franska sidor. Jag har bara så himla svårt med franskan. :angel:
Hittade lite idag.. om GW
http://www.millridge.com/stallions/stallions_gonewest.asp

Det är väl rätt dyrt även inom galoppen?

minimi skrev:
Vet inte riktigt vad du vill veta om morfar mer än betäckningspriset. I länken ovan ser han inte ut att ha gjort så förfärligt bra ifrån sig på banorna i USA. Vet inte om han stått i Sverige, inte löpt här i alla fall. Finns ju med i atg. iofs, men utan ägare, vilket gör mej tveksam till om han stått i Sverige, men det vet nog andra.
Jag kan inte "värdera" resultat osv... men du säkert tolka bättre vad som står på hans hemsida. Är det en "överfriserad" hemsida eller är det en bra hingst?
egentligen har ju detta inget betydelse med tanke på att vår häst numera är en vanlig ridhäst. Men visst är det kul att veta mer om härstamning, speciellt när det är en "ny värld".

Fredrik Reuterskiöld på Jägers har tränat din häst, kontakta honom om du vill veta lite mer bakgrund vettja! Han vet ju säkert vad det var för skada som satte stopp för karriären som galoppör...

Idasagare skrev:
Jag kan inte "värdera" resultat osv... men du säkert tolka bättre vad som står på hans hemsida. Är det en "överfriserad" hemsida eller är det en bra hingst?
egentligen har ju detta inget betydelse med tanke på att vår häst numera är en vanlig ridhäst. Men visst är det kul att veta mer om härstamning, speciellt när det är en "ny värld".

Nej, det är några år sen jag satte mej in i det där, så jag kan inte värdera så mycket ocxh har glömt det mesta. Men nu när jag funderar ett tag och tittar mer noga så ser det mycket bra ut.
Han har vunnit 2 grupp I löp vilket är bra. Jag tror inte ens (rätta mej nu ni som kan det här) det finns gr I i Sverige utan "bara" gr II. I USA och många andra länder är ju galoppen enorm insåg jag, och hästar som har gått bra där har presterat mer än svenska hästar.
Han är "black type" som är mycket bra och som jag inte vet vad det heter på svenska men det visar just att han vunnit gr I (vet inte om det räcker med att ha vunnit gr II, tror inte det, men jag kan ha fel, snälla rätta i så fall)

Dessutom har han vunnit gr II och III. Har hört att svenska derbyt tex är gr II, stämmer det?

6 segrar av 17 starter som det ser ut, 4 andraplac och 2 tredje är mycket bra. Med en bra stam, där pappa och morfar är mycket kända (Mr Prospector och Secretariat).

Det finns flera galoppsidor i USA, nu har jag glömt vad de heter, men där du säkert kan få svar om honom om du har tur. Tror tex det finns ett forum till länken ovan, (pedigree-länken).
När jag sökte på mina fullblod så förstod jag att min valack hade en absolut toppstam på mammans sida, medan folk här i Sverige talade om hans pappa som var rätt liten internationellt sett. Mamman var född i Frankrike och efter Diatome som jag förstod var en enormt bra hingst, med internationellt bra anseende, medan folk här i Sverige inte verkade känna till honom alls.

En väldigt snygg rejäl häst i alla fall, Gone West, tycker jag. Om du klickar på din länk till avkommor så har ju en del varit väldigt dyra som du ser.

Ja det är intressant att sätta sig in i, mina har också haft amerikansk eller fransk stam, till stor del och därför var det kul att sätta sig in i den världen även om jag nu har glömt mycket.

Undrar du över hästens stam? Sitter du och funderar om någon vet något om mödernet? Har du alltid velat förhöra dig om hingstens egenskaper, men aldrig vågat fråga? Kolla med bukes eminenta kunskapspanel och få svaret på hur det står till med ditt fullblod (eller någon annans).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka