Allt om hästars härstamning

Sv: e. Priolo-Gone West

minimi skrev:
Såg att han har Northern Dancer i stammen och jag har hört att det kan ge lite vassa speciella hästar, minst sagt (men kapabla). Gäller ju även många Diaghlyphard-avkommmor där NOrthern Dancer sägs ligga bakom.

Northern Dancer finns i många av fullblodens stammar

Tiggertjejen skrev:
Northern Dancer finns i många av fullblodens stammar

Jo det var det jag skrev att det är en vanlig linje. Ännu vanligare är den italienska hingsten Nearco (farfar till ND) som förekommer i var och varannan stamtavla om du tittar lite längre bak.

Det roliga med fullblodsstamtavlor är att du dessutom verkligen kan leda alla tillbaka till de tre arabhingstarna.

Idasagare skrev:
Jag kan inte "värdera" resultat osv... men du säkert tolka bättre vad som står på hans hemsida. Är det en "överfriserad" hemsida eller är det en bra hingst?
http://www.millridge.com/stallions/stallions_gonewest.asp
egentligen har ju detta inget betydelse med tanke på att vår häst numera är en vanlig ridhäst. Men visst är det kul att veta mer om härstamning, speciellt när det är en "ny värld".

För några år sen var jag väldigt intresserad av stamtavlor och därför har jag försökt kolla lite nu, eftersom jag inte kan så mycket nu. Du hade rätt att Gone West är en mycket ansedd hingst i USA.

Hans far Mr Prospector har (och kanske fortfarande ) legat mycket högt på avelslistor över bra avkommor och barnbarn. Han har ansetts ge snabba bra hästar möjligen med tendens till svaga kotor, sägs det.

Morfar Secretariat var en legend som kapplöpningshäst men en bevikelse i aveln. Hans söner har inte varit så framstående. Men några av döttrarna har i sin tur lämnat mycket bra hingstar så att han som morfarshingst var bättre. (tex då Gone West). Secretariats mamma Somethingroyal är ett av de mest kända avelsstona i amerikansk (och övrig) fulllblodsavel. Hon hade inga egna meriter men fick 9 avkommor som vann eller placerade sig i de riktigt stora loppen.

Det är så långt jag vågar säga om din hästs förfäder just nu i alla fall.
Hoppas du vet lite mer nu i alla fall.

Sv: e: Sparkling Boy eller u: Glenda ?

loveratte skrev:
Hej!
Jag äger sedan lite mer än 8 månader tillbaka en fullblodskille vid namn Gordon född -99. Tänkte bara höra om någons häst har samma mamma eller pappa? Tittade lite på galoppförbundets hemsida och såg att det borde finnas några som känner igen sig? Eller har du kanske träffat Gordon som liten? Hoppas ni hör av er!

Vet inget om det du frågar om egentligen, men ang din hästs stam så har han också NOrthern Dancer i sig som morfars far. Han har mycekt heterogen (kan man säga så:confused: ) stamtavla. Annars är det vanligt med att samma linjer och hingstar återkommer x 2 eller tom x 4 som på en av mina hästars där Nearco fanns x 4, dessutom Nearco-sonen Royal Charger x 2. ( om man räknar i 5 gen) Det förstärker ju förstås vissa linjer vilket är avsikten, men också en risk eftersom även tendenser till negativa egenskaper förstärks. Det är där tex temperament kan komma in.
Topflight i den här tråden har ju ND x2, Bold ruler x 4 (vilket är delvis samma linje) osv.
Resten får någon annan svara dig på. Men eftersom du hamnade i den här tråden så passade jag på att titta när jag ändå höll på.

Sv: e: Sparkling Boy eller u: Glenda ?

Tack ändå :) ja jag hamnade visst här =/. är inte så bra på det här än :P

Jag har honom i mitt fullblods stam han är e Funambule så Lyphard stammen där sen är han ue National Zenith. De linjerna borde egentligen vara skarpa men han är en utmärkt ridhäst lite stark bara och de vanliga nerverna.

Sv: Allt om hästars härstamning

Roman Warrior (IRE) xx.
Vad vet ni om denna fullblodshingst? Det enda jag fått fram är att han var född 71 e. Portobello(GB) ue.Skymaster (IRE).
Hittat honom på www.pedigreequery.com. Är dock inte alls insatt i galoppsporten, så jag har lite svårt att tolka informationen... Bra eller dåliga resultat? Typ av lopp?
Finns det någon som kan ge mig upplysningar om honom skulle jag vara väldigt tacksam! Han är uue. till ett av mina ston, som jag så småningom kommer att använda i avel (hopphäst).
Snälla ni som är insatta i galoppens värld , hjälp mig att forska fram lite uppgifter. Tack, tack.

cina2 skrev:
Roman Warrior (IRE) xx.
Vad vet ni om denna fullblodshingst? Det enda jag fått fram är att han var född 71 e. Portobello(GB) ue.Skymaster (IRE).
Hittat honom på www.pedigreequery.com. Är dock inte alls insatt i galoppsporten, så jag har lite svårt att tolka informationen... Bra eller dåliga resultat? Typ av lopp?
Finns det någon som kan ge mig upplysningar om honom skulle jag vara väldigt tacksam! Han är uue. till ett av mina ston, som jag så småningom kommer att använda i avel (hopphäst).
Snälla ni som är insatta i galoppens värld , hjälp mig att forska fram lite uppgifter. Tack, tack.

Ta en titt på http://www.galoppsport.se/shestinfo den svenska sidan där du kan söka information om fullblod.

Roman Warrior
Breeder: Mr. J. R. Brown
Winnings: 27 Starts: 9 - 5 - 0, $ 93,617 win only
27 starter, 9segrar, 5 andraplatser, 0 tredjeplatser.

Namn på några store lopp hästen har deltagit och placerat sig i:
Segrar bland annat i
:
Diadem S. Gr.3 (ENG) dead heat 6f Ascot,
Ayr Gold Cup 6f carrying 140 pounds top weight,
William Hill Gold C.;

Andraplaserad bland annat i:
Sprint C. Gr.2,
Challenge S. Gr.3.

Gr står för Grupplopp, desto lägre nummer desto finare lopp.

Kan inte alls sidan, men kanske det går att få fram avkommor, klicka runt och testa dig för.

Ninniw skrev:
Roman Warrior
Breeder: Mr. J. R. Brown
Winnings: 27 Starts: 9 - 5 - 0, $ 93,617 win only
27 starter, 9segrar, 5 andraplatser, 0 tredjeplatser.

Namn på några store lopp hästen har deltagit och placerat sig i:
Segrar bland annat i
:
Diadem S. Gr.3 (ENG) dead heat 6f Ascot,
Ayr Gold Cup 6f carrying 140 pounds top weight,
William Hill Gold C.;

Andraplaserad bland annat i:
Sprint C. Gr.2,
Challenge S. Gr.3.

Gr står för Grupplopp, desto lägre nummer desto finare lopp.

Kan inte alls sidan, men kanske det går att få fram avkommor, klicka runt och testa dig för.

Här kommer sidan med avkommor: (hoppas jag)http://www.pedigreequery.com/progeny/roman+warrior

Inga jag känner till, (men det säger inte mycket) Hans stamtavla säger mej inte heller så mycket helt enkelt för att det inte i de första generationerna är de hästar jag haft i minas stamtavlor, förutom då Nearco-sonen Nasrullah, far till Princely gift.

Roman Warrior är nog inte så särskilt känd tror jag, har tex inte vunnit några riktigt stora lopp, dvs gr 1 löp (som krävs för att vara stor utomlands, det eller att ha många avkommor som det gått mycket bra för. Vissa hingstar är bättre som i avel än de var själva på banan s a s). Hur det gått för avkommorna vet jag inte men det kan du klicka in dej på varje avkomma och kolla.

Längre bak har han hästar ajg känner mer till men de återkommar i så många stamtavlor att det snarast är regel.

Ang dem finns en sida som är rolig att titta på, där de gamala kändisarna finns ofta med bild. De som finns i så många stamtavlor.

http://www.tbheritage.com/

Ang ridhästavel så kan han trots att han själv inte varit en stor galopphäst ha stora fördelar, genom tex egenskaper som man vill ha i en ridhäst, som bra gång, hoppförmåga mm. Har han använts i annat än fullblodsavel kanske det är just så att han har lämpliga egenskaper för det.

Jag föreslår att du går in på forumet på pedigree-sidan och frågar om honom. Kanske vet någon något. Där svarar folk från hela världen. Tyvärr kan jag inte ge mer info.

Tillägg:

På sidan tb-heritage kan ni också förutom bla historiska hingstar och ston hitta uppgifter om de olika stofamiljerna som alla fullblod går tillbaka till. För dem som är intresserade av sånt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka