Fölet har dött - brunstar de som vanligt, eller går de in i dvala?
Vårt efterlängtade föl har endast tio dagar gammal tragiskt gått bort i en olycka. Jag orkar inte skriva om tankarna eller känslorna, det hela är bara så otroligt fruktansvärt.
Men - jag ska betäcka om mitt sto igen med samma hingst.
Dock har fölbrunsten precis avslutats, och min vet säger att det ofta sker att ston som förlorat sitt föl inte brunstar mer utan går in i en form av "dvala". Hon sa att man kan spruta igång henne tidigast 5 dagar, nog helst 10 dagar efter avslutad fölbrunst. Jag vill bara höra om chansen att hon brunstar är hög/låg, och om vi borde vänta på naturlig brunst/spruta. Några för- nackdelar som finns?
Jag vill helst ha ett relativt tidigt föl (pga arbetet och semestermöjligheter nästa år), och om det nu skulle bli problem att få henne dräktig så har man ju lite mer tid om man börjar så tidigt som möjligt och inte väntar på en eventuell brunst.
Å andra sidan är det väl större chans för t.ex. tvillingar om hon sprutas igång (sprutades förra året på Flyinge, och fick tvillingar varav den ena klämdes på 17 dagen). Det är ju inte alltid lätt att klämma bara det ena ägget...
Dessutom (och det är rent personligt) så står hon just nu i Sverige på stationen där hon fölade och ska semineras om, och jag kan ju inte ta hem henne innan hon är konstaterad åtminstone 16 dagars dräktig. Kan ta hem henne kan jag väl egentligen, men det är ju otroligt omständigt jämfört med att hon står kvar på station hos vet, som i övrigt är jätteduktig - i Danmark har jag inte kontakt med någon vet ännu om det skulle klämmas eller andra komplikationer, men jag vill ju så otroligt gärna ha henne hemma snart. Fruktansvärt jobbigt att inte ens kunna se sitt sto varje dag pga avståndet (och kostnaden, 500 kr i broavgift per gång) efter att något sådant här har hänt.
Är det något annat man ska tänka på i en sådan här situation?
Anna, som gråter dygnet runt...