Allt jag behöver veta vid hästköp

H

Honeypixie

Nu är jag i hästköpartagen, och skulle vilja be om lite råd. Jag har varit runt och kikat på några hästar, men jag kom ganska snabbt fram till att de inte var vad jag sökte. Grejen är att eftersom jag aldrig köpt häst förut så är jag osäker på vad jag behöver veta innan jag kan vara säker på att jag köper rätt häst och till rätt pris. Jag har en erfaren hästmänniska med mig som stöd, men vill höra vad ni tänker också. Vill inte glömma bort att fråga ägaren om något som kan vara avgörande för köpet, eller missa att kolla något viktigt då jag träffar hästen!

Dels då hästens bakgrund, det mer teoretiska. Saker som ålder, skador, historia, vaccinationer, pass, olater, rang etc....? Vad får jag inte glömma?

Sen det praktiska: Vad går ni igenom sett till exteriör? Vad tänker ni på vid provridning? Förstår ju att det är väldigt individuellt, beroende på vilken form av ridning man ska ägna sig åt, och så tycke och smak. Men ändå, kanske kan få råd på vad jag ska vara uppmärksam på... Har tänkt ägna mig åt hobbyridning med mycket skogsritter.

Jag ska förstås se till att få en besiktning av hästen innan köpet. Är hemskt trött, sitter uppe och nattsuddar... Det kommer nog fler frågor, men nöjer mig med dessa så länge!

Sv: Allt jag behöver veta vid hästköp

Jag tycker att du börjar i fel ände. Du koncentrerar dig på hästen istället för att koncentrera dig på dig.

Vad vill du ha ut av hästen?
Och sen frågar du saker som är väsentliga för dig. Vaccination, ålder, pass är saker som man inte behöver fråga om utan som står i annonsen och papper finns att se.

Om du inte ägt en häst innan hade saker som hur hästen funkar vid skoning, vid raspning av tänder, vid lastning etc varit mer viktiga än när hästen är vaccinerad sist. Hur är den att rida ut på i grupp? Rida ut ensam?

När man provrider ska man inte bara rida hästen som man gör när man rider som bäst, utan man ska även testa hästen. Hur beter sig hästen ifall jag håller lite för hårt i tygeln? Hur reagerar hästen om den får lite längre tygel i galoppen? Är den säker eller blir den knäpp?

Fast hur vet du att jag börjat i fel ände? Vad jag vill ha ut av hästen och annat som har med mig att göra har jag redan svar på och är inget jag behöver starta en tråd om.

"Och sen frågar du saker som är väsentliga för dig. Vaccination, ålder, pass är saker som man inte behöver fråga om utan som står i annonsen och papper finns att se."

Jag har kollat på hundratals annonser den senaste tiden, och nej alla de där sakerna står ofta inte i dem. Du kanske tycker att jag droppade självklara ord, de var bara exempel. Om jag trodde att det var just bara de sakerna jag ska fråga om hade jag inte startat tråden. Men inte sällan har jag fått ställa frågor om just såna saker då jag ringt upp annonsören då det inte stått i annonsen.

"Om du inte ägt en häst innan hade saker som hur hästen funkar vid skoning, vid raspning av tänder, vid lastning etc varit mer viktiga än när hästen är vaccinerad sist. Hur är den att rida ut på i grupp? Rida ut ensam?"

Som sagt, droppade bara ord, av någon anledning var vaccination ett av dem. Jag ställde frågor för att jag ville ha svar, och det där var ju ett bra sådant.

Är så trött nu och ska gå och sova så är abra lite snabb tips (har gentligen tusen mer men orkar inte skriva,förlåt)

En sak som är lätt att glömma vikten av är HOVAR :)

"utan hovar ingen häst" som man bruakr säga, och många glömmer att BRA hovar verkligen är guld värda, inte bara 'ok' utan bra liksom :) Kolla noga på dem, vinklar, strålen, är dom sprucka alls elelr torra etc...finns det spår av problem på dom?
Kolla under och från alla håll, finns det utflytningar, och om det finns det, vart komemr det ifrån (om det bara är dålig verkning/skoning så är det ju inte problem men sånt kan ju komma från problem i rörelser på hästen och det är ju värre i vissa fall)

Ett annat tips är att om du hittar en häst som du är riktigt intresserad av, nog att vet, besikta etc. så ta gärna ut en equi terapeut (utbildad och bra rykte såklart) och låt denna kolla igenom hästen för saker som kan vara nåt.
Inget ont mot veterinärer men gör aldrig skada att få olika åsikter, dom jobbar ju på olika saker liskom.

Sen allt det normala såkalrt då..men det verkar du ju ha ltie kolla på redan :)

En annan sak kan vara tt fårga om dens foderstat, så man får nån idé om den är svårfödd elelr inte, även att det inte är nog att skita i att köpa, så är det trevligt att veta i förväg då det kan kosta en bra bit mer att hålla en svårfödd häst i bra hull.

lycka till!

Tack -moa-, jättebra! Som tur väl är så är kompisen som följer med mig och kollar på hästar en riktigt "hovnörd", så inga eventuella hovproblem kommer att undgå henne :)

Jag skulle nog kunna förenkla min frågeställning: Vad vill NI veta om en häst innan ni bestämmer er för att köpa den?

Jag vill veta om den motsvarar förväntningarna jag har, d v s att annonsen stämmer med verkligheten. Jag gör en sortering utifrån främst pris och sedan användningsområde (d v s jag tittar på de jag har pengar till och där vad jag kan få för pengarna). Problemhästar går numera bort, jag är klar med den delen, men annars spelar resten mindre roll för mig.

Vaccinationer, pass etc - är saker som för mig är mindre viktiga, det går att fixa själv. Utbildning, exteriör, temperament är viktigare.

Håller med Lovisa, viktigt att veta om den motsvarar förväntningarna och vad du själv vill ha hästen till. Försök också genom frågor och provridning få reda på om hästen har kapacitet utöver vad du vill nu (ifall du själv vill utveckla din ridning på något sätt, tex tävla i hoppning i lite högre klasser).

Fråga hur hästen rids nu och av vem. Är den i full kondition och rids sex-sju dagar i veckan? Rids den av "proffs" eller av en ryttare som är på ungefär samma nivå som du?

Det knepiga, som egentligen är uppenbart, är ju att det är svårt att skilja känsla och förnuft åt då man köper ett djur. För till syvende och sist så kommer ju kemin att spela en avgörande roll. Jag kanske faller pladask för en häst som inte var vad jag tänkt mig från början, och då gäller det ju att ändå försöka se nyktert på det hela och kunna avgöra om det är en bra idé... En häst kan ju vara kanonbra utifrån mina förväntningar på papperet, men det kan ju hända att den inte känns rätt för mig för det. Lite tankar bara, tycker det är så svårt det här! Så ju mer jag har med mig i bakhuvudet när jag åker och kollar hästar desto tryggare känns det ju.

Jag håller med den som sa att första steget är att fundera på vad man vill ha hästen till. På lång sikt. Så att man inte köper på sig en häst som inte räcker till efter ett tag.

Sen gäller det att hitta rätt häst av alla som är till salu. Där tror jag att det är viktigt att lista vad som är viktigt för just mig att ta reda på. :) Om du förstår. För mig ex, är det en absolut förutsättning att hästen är lättlastad och van att åka transport. Eftersom vi bor där vi bor.

Till sist tror jag på magkänslan. Om något känns tokigt under provridningen, eller något ni undrar över. Då brukar den känslan stämma. Då blir det inte bra. Känner man sig trygg med säljaren och om man faller för hästen, då har det bra förutsättningar att funka. Men om säljaren ex ger ett nervöst intryck går det bort. :)

Norrland

Ja det kanske inte behöver vara svårare än så! Nu när jag kommit igång med hästar på allvar igen märker jag att jag börjar få blodad tand. Ställde rätt låga krav på min blivande hästs utbildning och kapacitet när tanken på egen häst föddes. Tänkte mest att jag ville ha en "snäll skogsmulle", om ni förstår... Nu har jag ägnat mig rätt mycket åt hästar sen dess, börjat få tillbaka självförtroendet och plockat fram gamla skills vad gäller ridningen som jag inte använt på länge. Så nu börjar jag tänka att jag ändå vill ha en häst som jag kan jobba lite med, gå kurser med och utvecklas ihop med. Det är nog bra att det tar tid att hitta sin häst, så att såna här bitar får falla på plats :)

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 373
Senast: sandrafors
·
A
Hästvård Jag har en undran...Hoppas ngn här kan svara. Kan man ge en häst ngn form av smärtstillande som har en längre verkan, alltså som verkar...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: hillevie
·
Hästmänniskan Jag är i hästköpartagen! Eftersom det är min första häst har jag såklart en hel del frågor, så därför tänkte jag höra om ni med mer...
Svar
6
· Visningar
1 233
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 346
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar