Allt&Alla under ett "tak", skulle de fungera?

marshall

Trådstartare
Hej. Kanske ni ha diskuterat detta förr, jag vet inte Jag skriver sällan här eller någon annans stans på forum för jag är mer aktiv på annat håll än framför datorn (jag blir bara trött&seg) så jag ids inte kolla efter vet inte heller hur man gör.

Bara lite småfakta först:
l. Hade en äldre fjording som enda hästen utan travblod i annars endast travare. De är hästar jag verkligen trivs med.
Jag har alltså mest pysslat med med trav i mitt aktiva hästliv och trivs jättebra med det, några år red jag på ridskola och det var kul de med. Sen har jag ridit turridning i mellanåt på islandhästar också. Smarta hästar & Kul det med!

Jag är väldigt intresserad av all möjlig hästaktiviteter tex körning och westernriding, barock eller varför inte galopp som omväxling och fälttävlan ser otroligt häftigt ut.

tycker ni samma sak? är det bara "din" aktivitet med hästen som du "bryr# dig om är det bara kul på tex Globentävlingarna att samsas och se vad som finns på andra sidan staketet? men inte till vardags)

Nu till själv frågan. Vi pratade i stallet i helgen om alla dessa travbanor i vårt land som bara har starter några få veckor eller bara en vecka om året.
Skulle man kunna skapa någon sorts "hästmecka" där alla hästfolk&sporter möts? Skulle det vara möjligt skulle de bli bättre sammanhållning.
Ibland känns det som skillda världar att komma in på en ridskola eller ridstall.
Är det samma sak för ridhäst folk att komma på en travbana?
En kvinna som har ridhäst sa till mig att hon blir illamående då hon ser en travhäst sånt tycker jag är bara löjligt och jag tror (hoppas iaf) att det är få som resonerar så.


Tror ni att fördommarna skulle blir mindre eller mer? skulle vi kunna samsas eller är vi för olika?
Alltså nu menar jag inte att alla ska göra alla inriktningar men att ha ett gemensamt ställe, bygga ett ridhus på en travbana. Skulle du ha din häst på ett sådant stall? Skulle du välja att ha dina travhästar på den travbanan?

Skulle vara intressant att se vart det landar. Vi blev inte helt överens i hemma stallet kan jag säga! :angel:
 
Sv: Allt&Alla under ett "tak", skulle de fungera?

I Arvika, Värmland, ligger ridskolan granne med travbanan. Mitt på travbanans innerplan ligger islandshästbanan.

Det är väl så nära din tanke man kan komma.

Var westernklubben i Arvikatrakten (WWR) har sin hemmabana vet jag inte men misstänker att det är Eda ett par mil utanför.
 
Sv: Allt&Alla under ett "tak", skulle de fungera?

Tror aldrig det skulle fungera i praktiken då det finns för mycket fördomar hos folk.
 
Sv: Allt&Alla under ett "tak", skulle de fungera?

vet inte om nån ens kommer på tanken att ha en tävlings anläggning för flera olika ridsporter (annat än trav/galopp, engelska grenar, western grenar).
men att ha springa runt i stor ring tävlingar på samma plats låter ganska logiskt (dvs trav, galopp, island, hinder löp, ev teamchasing).
sen så kanske man inte vill ha en massa slidestoppande ekipage på den perfekta dressyr banan, men en bra tävlings anläggning med 3 banor för hopp dressyr och western kan ju vara bra för de tävlande(drömmer om en stor hårdgjord parkering och ordentlig vet besiktning). 3 banor är ju vad man har i vanliga fall på en hopptävling, framridning, framhoppning och tävlings bana.
 
Sv: Allt&Alla under ett "tak", skulle de fungera?

På Axevalla travbana här travskolan byggt ett jättefint och stort ridhus, eller körhall är det väl, där det hålls cilnics och liknande för "alla" samt många westerntävlingar. Förra året hade de en "travhästens dag" där de visade travarens mångsidighet med hopptävling och clinics, western , akademiskt och dressyrekipage. Ridhuset är så stort att de även hade lite "marknad" på halva ytan.
Det jag skulle tycka var super var om jag som vanlig ryttare kunde komma åt travbanan och kantra lite, då jag behöver kantra för hästens skull och inte har några bra vägar kring stallet där jag tycker att sådan träning passar..
 
Sv: Allt&Alla under ett "tak", skulle de fungera?

Jag hade gärna stått i ett kombinerat stall. Speciellt om man samsas om alla utrymmen. Tänk vad underbart att kunna fika ihop med en trav eller distans -människa och få otroligt bra tips om hur man tränar konditionen utan att nöta för mkt på hållbarheten.. Eller utbyta olika dressyrövningar med en westernryttare! Man kan väl säga att det är min dröm - en anläggning där olika dicipliner möts och lär av varandra. Vissa saker kräver ju olika underlag, men man kan ju samsas om mycket. Jag som är otroligt nyfiken på olika dicipliner och grenar hade älskat att kombinera allt på ett och samma ställe.
 
Sv: Allt&Alla under ett "tak", skulle de fungera?

Knapplånar mig själv.

I Kil i Värmland byggs en anläggning där det finns både ovalbana och passraka för islandshästar, körplan för körtävlingar, dressyr- och hoppbana anläggs som ska ha full storlek för nationella tävlingar.

Det är ett EU-projekt.
En islandshästförening i Värmland (finns fler än en), Värmlands läns fjordhästförening samt Wermlands Körsällskap "äger" anläggningen som alltså är avsedd för flera discipliner.
 
Sv: Allt&Alla under ett "tak", skulle de fungera?

Jadu här har vi ridbanda och ovalbana i mitten på travbanan.

Där håller ridskolan till, islandsryttare kommer dit och har träningar/tävlingar + travet såklart.

Jag personligen tycker det vore bättre om man blandar fler olika grenar.

En kvinna som har ridhäst sa till mig att hon blir illamående då hon ser en travhäst sånt tycker jag är bara löjligt och jag tror (hoppas iaf) att det är få som resonerar så.

Jag tror att det finns MÅNGA som resonerar som henne och jag kan förstå henne också.
Jag själv är inte jätteimponerad av travsporten och det är för jag gillar inte när man använder bebishästar som inte vuxit klart.
Gillar inte mentaliteten att bara byta ut en häst när den inte räcker till osv.
För mig känns travsporten som att det BARA handlar om PENGAR och genererar inte hästen pengar så byts den ut och inte har ngt värde :(
Men sen vet jag att det finns travfolk som bryr sig lika mkt om sina hästar som jag gör om min och det finns en del ridfolk med samma mentalitet när hästen inte räcker till och jag tycker lika illa om dom.
Men känns som att det är mer sån mentalitet inom travet än ridsporten och jag tror det är där det skär sig. Vi har olika synsätt helt enkelt..
 
Sv: Allt&Alla under ett "tak", skulle de fungera?

Håller med "Ottilia", tänk vilka massor av tips och råd man skulle kunna få från andra!! :idea:
 
Sv: Allt&Alla under ett "tak", skulle de fungera?

Håller med "Ottilia", tänk vilka massor av tips och råd man skulle kunna få från andra!!

Håller med!


Jag tror att det finns MÅNGA som resonerar som henne och jag kan förstå henne också.
Jag själv är inte jätteimponerad av travsporten och det är för jag gillar inte när man använder bebishästar som inte vuxit klart.
Gillar inte mentaliteten att bara byta ut en häst när den inte räcker till osv.
För mig känns travsporten som att det BARA handlar om PENGAR och genererar inte hästen pengar så byts den ut och inte har ngt värde
Men sen vet jag att det finns travfolk som bryr sig lika mkt om sina hästar som jag gör om min och det finns en del ridfolk med samma mentalitet när hästen inte räcker till och jag tycker lika illa om dom.
Men känns som att det är mer sån mentalitet inom travet än ridsporten och jag tror det är där det skär sig. Vi har olika synsätt helt enkelt..

Tja det är väl en del sanning där bland proffstränare iaf. Det är ju deras jobb. Men inte så mycket (min erfarenhet) bland amatörtränare. Här i Sverige så tycker jag att vi i travet även bland proffsen är duktiga på att ha hela hästar i ganska hög ålder jämnfört med andra länder.
 
Sv: Allt&Alla under ett "tak", skulle de fungera?

Tja det är väl en del sanning där bland proffstränare iaf. Det är ju deras jobb. Men inte så mycket (min erfarenhet) bland amatörtränare. Här i Sverige så tycker jag att vi i travet även bland proffsen är duktiga på att ha hela hästar i ganska hög ålder jämnfört med andra länder.

Fast vad är hela hästar för dig i en ganska hög ålder?
Jag tycker det vimlar av 5åriga trasiga travare som inte duger till travet...
Medan många ridhästar kan tävlas utan problem även i höga klasser tills de är upp mot 20år.
Nu har jag visserligen dålig koll på travet, men har ni så gamla hästar som fortfarande tävlar på hög nivå och är tämligen hela?

Känns ju som att det borde finnas en anledning till att tex hästar som gått trav och galopp så gott som alltid har reservationer på benen i försäkringar, men inte vanliga ridhästar?

Men för det inte sagt att allt som har med trav å göra är dåligt, men det finns saker JAG inte gillar med trav.
Dock finns det saker jag inte gillar inom alla grenar mer eller mindre.

Hursomhelst, jag skulle inte tveka att ha min häst eller åka å träna på en anläggning anpassad till flera grenar.
Det finns ju godbitar att ta från alla grenar, det finns ju ingen optimal gren tyvärr...
 
Sv: Allt&Alla under ett "tak", skulle de fungera?

Fast vad är hela hästar för dig i en ganska hög ålder?
Jag tycker det vimlar av 5åriga trasiga travare som inte duger till travet...
Medan många ridhästar kan tävlas utan problem även i höga klasser tills de är upp mot 20år.
Nu har jag visserligen dålig koll på travet, men har ni så gamla hästar som fortfarande tävlar på hög nivå och är tämligen hela?

QUOTE]

Inga travare är tävlingsaktiva i tjugoårsåldern eftersom de nämligen ålderspensioneras långt innan dess. Varmbloden tidigare än kallbloden, stona tidigare än hingstar/valacker. Har för mig att det är nio eller tio år för vbl-ston, elva eller tolv år för vbl-valacker/hingstar.

Ja det vimlar av trasiga unga travare som inte håller för den extrema belastning som travträning innebär, vilket inte är något jag försvarar.
Vill dock kontra med att det vimlar av trasiga 5-8-åriga ridhästar som inte håller för den träning de blivit utsatta för. Undrar varför Agria annars lagt in begränsningar om hälteutredningar...

Jag tycker inte att något av det är rätt.

Håller själv på med enbart ridning, gillar inte den hårda träning som travarna råkar ut för - särskilt inte nu när det desssvärre blivit högre prispengar på unghästloppen vilket ökar risken för överträning i unga år markant.
Min ridning är på hobby-nivå och jag byter inte häst för att den "inte duger" viklet jag dock ser ganska många ryttare, även på hobbynivå, göra.

Jag vill hävda att all hästsport har nackdelar för djuret eftersom vi hästägare sällan anpassar sig till hästens favoritgren utan vill anpassa hästen till vår favoritgren.

Tror att alla skulle vinna på större öppenhet för att ta till sig från olika grenar.

Det jag skriver nedan grundar sig endast på min personliga erfarenhet efter att ha träffat ett antal människor inom de olika hästsportgrenarna:
Hästhantering/uppfostran inom travet är i min erfarenhet bättre än i hoppning/dressyr eftersom travfolket oftare kan lasta sina hästar odramatiskt och enkelt än hopp/dressyrfolket enligt min erfarenhet lyckats med. Travfolket har ofta hästar som accepterar mer "störningar" i miljön än hopp/dressyrfolket som jag träffat på.
Westernfolket har mest miljötåliga och störningståliga och lättlastade hästar. Något gör de rätt.
Westernfolket har en benägenhet att rida in sina hästar för tidigt enligt min uppfattning. Och jag rider själv mest western men vill inte försvara min gren till varje pris.
Dressyrfolket verkar vara väldigt obenägna till uteritter vilket enligt mitt synsätt riskerar överbelastningsskador på hästarna, och nedsatt hållbarhet.
Många bland islandshästfolket glömmer dressyrridningen (och då menar jag skolorna och annan gymnastik och styrketräning) vilket inte heller ökar hållbarheten hos hästarna.
Hoppfolket verkar inte heller vara så intresserade av uteritter.

Galopp ska vi inte tala om. Det är den enda hästsport som jag rakt av vill döma ut som förkastlig. Rida in ettåringar och få dem att springa så fort de kan med en människa på ryggen...usch. Travet kör också sina unghästar för hårt, men då är det åtminstone ingen människa som sitter på häststackaren.

Så ni ser, jag lyckas presentera fördomar om alla disciplinerna! Duktigt, inte sant?:angel:
 
Sv: Allt&Alla under ett "tak", skulle de fungera?

Jag tror inte fördomarna hindrar så mycket, snarare olikheterna i sporten. Hade inte velat stå i ett stall med (fördom kommer här! :D) bara gamla travgubbar. Vem ska jag diskutera dressyrlektionen med? Ny utrustning? Planera hoppträningar med? Osv.

Jag tror det är anledningen till att folk tenderar att klumpa ihop sig inriktningsmässigt. Man kan alltid diskutera samma sport, de flesta har samma mål (även om det är en hobbyhoppryttare och tävlingsryttare i samma gren) och kan diskutera erfarenheter och problem.

Att dela in folk i kategorier efter vilken inriktning de har tycker jag är förkastligt. Jag har träffat och sett tomtar och problem inom alla grenar.
 
Sv: Allt&Alla under ett "tak", skulle de fungera?

Fast vad är hela hästar för dig i en ganska hög ålder?
Jag tycker det vimlar av 5åriga trasiga travare som inte duger till travet...
Medan många ridhästar kan tävlas utan problem även i höga klasser tills de är upp mot 20år.
Nu har jag visserligen dålig koll på travet, men har ni så gamla hästar som fortfarande tävlar på hög nivå och är tämligen hela.

Visst är det så till stor del och det ska inte ursäktas på något vis men att hästarna inte tävlas efter 10(ston)-12(hingst/valack)-15 år (kallbloden) är för att de inte får starta efter den åldern. Jag har ägt flera sådana som hade kunnat starta igen och
många travare från väldigt hög nivå i 20 års ålder som ännu är friska och hela.


Tack alla till era svar och mycket intressant.
Kul att läsa att det finns liknande stall iaf!
 
Sv: Allt&Alla under ett "tak", skulle de fungera?

Oki :)

Hursomhelst håller jag ändå med dig TS att det vore trevligt om man blandade lite mer bland grenarna.
Alla grenar har ju sina för och nackdelar och det är ju alltid bra att kunna lära något nytt :)
Finns säkert ngn del inom travet som jag skulle kunna ta till mig som är bra om jag bara hade mer kontakt med vettigt travfolk :)

Är det inga fler som har åsikter i frågan?
 
Sv: Allt&Alla under ett "tak", skulle de fungera?

Jag tycker det hade varit jätteintressant att kunna blanda flera olika grenar på samma ställe. Förhoppningsvis skulle man inte klumpa ihop sig inom sin egen gren utan kunna byta erfarenhet och tips med andra.
Kan inte säga säkert, men har för mig att det för några år sen var prat om ett hästcenter av nåt slag i Vara, tror jag det vara. Det skulle finnas ridbanor av olika slag, travbana, ridhus....
 
Sv: Allt&Alla under ett "tak", skulle de fungera?

*kl*
I Heby finns det en hel by med hus, Julmyra gård, där du köper ditt hus med 1ha mark till. Du kan dela stall med grannarna, hyra in dig hos travtränare eller bygga eget. Det finns ovalbana, backbana, rakbana och jätteridhus. Underbara skyltar på vissa av vägarna med bil med streck över... För där får bara hästar vara:D
Så skulle fler kommuner bygga tycker jag!:idea:
(Observera att det är en ensam entreprenör som gjort det hela möjligt här, även om kommunen varit positiv.)

En anledning att det är svårt att samsas är att olika grenar har olika krav på underlag. Islandshästarna vill ha hårdare underlag än dressyrryttare, till exempel. Det gör att det behövs flera olika banor för att alla ska bli nöjda. Mycket mark, mycket pengar.

Sedan blir jag fascinerad men också schizofren när jag läser här på Buke om olika sätt att ha och hantera hästar, det finns lika många sätt som det finns hästägare ;)

Ska jag köra in min unghäst vid ett års ålder, eller låta den gå ohanterad på bete med jämnåriga tills den är tre? Ska jag byta täcken tre gånger om dygnet eller vara helt utan? Ska allt grovfoder analyseras, eller klarar hästar sig ändå?:grin:
Och vem som än skriver ett påstående här får också räkna med kritik, precis som i verkliga livet.

Då är det kanske inte konstigt att man håller sig till likasinnade, för det gör ens liv så mycket lugnare, även om det också blir mer inskränkt. Ni förstår nog vad jag menar.
 
Sv: Allt&Alla under ett "tak", skulle de fungera?

Sedan blir jag fascinerad men också schizofren när jag läser här på Buke om olika sätt att ha och hantera hästar, det finns lika många sätt som det finns hästägare ;)

Ska jag köra in min unghäst vid ett års ålder, eller låta den gå ohanterad på bete med jämnåriga tills den är tre? Ska jag byta täcken tre gånger om dygnet eller vara helt utan? Ska allt grovfoder analyseras, eller klarar hästar sig ändå?:grin:
Och vem som än skriver ett påstående här får också räkna med kritik, precis som i verkliga livet.

Då är det kanske inte konstigt att man håller sig till likasinnade, för det gör ens liv så mycket lugnare, även om det också blir mer inskränkt. Ni förstår nog vad jag menar.

Julmyra Gård låter som ett intressant ställe. :)

Men även inom samma gren kan det ju skilja sig, öven om det kanske inte skiljer lika mycket som mellan olika grenar. Jag tycker folk ofta överdriver det här med täcken tex Tar man också 4 personer inom samma gren behöver det ju inte nödvändigtvis betyda att alla börja med inridning av hästen vid samma ålder på hästen.
Men visst är det förmodligen lugnare att hålla sig till folk inom samma gren.
 
Sv: Allt&Alla under ett "tak", skulle de fungera?

Jo absolut... Håller med dig...

Men släpp ihop (OBS varning för grova generaliseringar:D) en halvblodsryttartjej som känner sig för tung när hon väger 60 kg och som byter täcke tre gånger per dag och måste färgmatcha med lindorna, med en islandstant som tycker att hennes flock på 20 djur mår bra ute hela vintern med bara ett litet vindskydd och låter karlar på 150 kg rida för att islandshästar tål ju det...
Och släng in en manlig amatörtravtränare med Elitloppsambitioner också.:D

Vänta nu! Vore inte det en jättebra programidé för en dokusåpa?:idea::p
 
Sv: Allt&Alla under ett "tak", skulle de fungera?

haha det skulle ju bli heelt fantastiskt... Snacka om intriger... släng in några hästskötare i tonåren så är tv-succeén en verklighet :P

De hade en monter på globen för några år sedan om att de planerade att bygga ett litet häst-mecka för typ alla dicipliner med hus där det ingick servitut till en box osv.. Så att alla hästmänniskor skulle leva och bo på samma ställe... fantastisk ideé men med risk för trassel om det inte finns någon som bestämmer i stallen... vet inte om det blev av men tror inte det.. .isåfall borde man nog ha läst om det vid det här laget..

Edit; Stallägaren i mitt stall skickade precis ut ett mail med intresseförfrågan om en föreläsningskväll med en av hennes kollegor som är travinriktad - snacka om att jag blev överlycklig! nu ska jag bara hålla tummarna för att "dressyrtanterna" också är intresserade så det blir av!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

J
Trav Hallå alla travare där ute ^^ Jag har precis fått hem en travhäst jag tänkte skola om till hopphäst, nu verkar han inte alls samtycka...
Svar
9
· Visningar
1 704
Senast: juliekj
·
F
Trav Jag har vänt ut och in på mig själv för att hitta det jag vill jobba med i framtiden. Det enda jag har kommit fram till med säkerhet är...
Svar
3
· Visningar
873
Senast: Framtiden
·
J
Utrustning suck.......så här är fallet. Jag har min travhäst ( aktiv sådan, som startar, körs oftast, men som jag dressyrrider och går en sväng...
Svar
19
· Visningar
1 778
Senast: _Runaway_
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 601
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp