Allsidig träning.

H

Hotandspicy06

Hur bygger ni upp träning-schemat för era hästar?

Jag försöker ge min 16åringa arab gubbe så allsidig träning som möjligt. Eftersom han är väldigt pigg me mkt energi så behöver har ridas ordentligt!
Jag brukar planera en vecka i taget. Detta är saker som ska finnas med på schemat varje vecka:

-Hoppning och bomövningar
-Dressyr x2gr
-Klättring
-lägre uteritt
-Uteritt
-Skritt tur ut/vila

Hur gör ni??

Sv: Allsidig träning.

Har också en arab 9år. Rider dressyrlektion en gång i veckan, hoppar en gång rider i skogen med lite dressyr, klättring mm resten av dagarna. Försöker rida varje dag minst 1 timme

Det är väldigt olika, det beror på lite hur tävlingar osv ligger, och vad jag själv har inplanerat.
Men jag försöker göra dessa saker varje vecka:
*klättra
*2 dressyrpass (muskel/kondition)
*lite hoppning, brukar dock bli varannan vecka

Det viktigaste just nu är egentligen intevad jag gör, utan att jag bygger kondition och muskler på henne några gånger i veckan. Jag försöker nämligen få upp hennes kondition och styrka så det kan bli lite flera tävlingar.

Jag har ett sto på 11 år.

Har en arabkorsning på 17år och försöker väl variera mig så gott det går. dock orkar jag inte planera en hel vecka i förväg, utan jag brukar känna efter innan jag åker till stallet vart jag ska rida. Så jag planerar mest i mitt eget huvud vart passet ska gå.
Men detta brukar jag försöka få in i veckan

*Träning för instruktör
*Dressyrpass i paddocken
*En lugn skogstur
*Uteridning på grusvägarna (oftast dressyrträning och klättrning)
*Vila

försöker få in ett hopp också, men i brist på paddock med hinder blir det mest terränghopp över ett nedfallet träd :p
Men han får rätt allsiig träning ändå, men nu i sommar ska vi köra lite hårdare när jag inte jobbar så mycket. Då ska vi börja konditionsträna mera.

jag lägger upp det såhär.
ett mål som ligger ca 6 månader fram i tiden.
ungefärligt tränings schema för 1 månad
exakt schema för ca 10 dagar.

brukar innehålla (veckovis)
dressyr ca 3 pass
uteritt 1 pass
longering/tömköring
1-2 vilo/skritt dagar

försöker attid skritta fram 40-20 min innan jag rider.
just nu bygger jag upp min nya pålle så jag skrittar i skogen osv. minst 1 timme innan jag tar han på ridbanan.

rider mer intensivt för tränare inför tävling eller om jag tränar något svårt moment, lär in något nytt.

Jag har faktiskt väldigt tråkigt schema för min häst. :crazy: Hon vilar 1 gång i veckan, oftast longerar/skrittar jag henne den dagen. Har dressyrträning 1 gång i veckan, resterande dagar rider jag antingen dressyr eller så ut i skogen... så blir väl sådär 5-6 dressyrpass per vecka. :o

Varierar ju dock dressyrarbetet otroligt mycket, så det blir aldrig enformigt.

Hur bygger ni upp träning-schemat för era hästar?

Jag försöker ge min 16åringa arab gubbe så allsidig träning som möjligt. Eftersom han är väldigt pigg me mkt energi så behöver har ridas ordentligt!
Jag brukar planera en vecka i taget. Detta är saker som ska finnas med på schemat varje vecka:

-Hoppning och bomövningar
-Dressyr x2gr
-Klättring
-lägre uteritt
-Uteritt
-Skritt tur ut/vila

Hur gör ni??

Har en häst på tillridning nu. En 6åring. och jag tycker det är väldigt viktigt att lägga upp en ordentlig plan som ska följas och sedan hur den ser ut är det olika beroende på vilken häst det är.

Jag gör schema vecka-vecka och utgår från hur det känns nu och då. Det får aldrig bli för mycket av en sak och därför är det bra att man kan plocka bort och flytta om efter hur hästen känns. Med unghästar tycker jag det är viktigt att rida ute så mycket som möjligt. På den här hästen rider jag ute 4-5 gånger/vecka, vilar 1-2 och på ridplan 1 gång.

Mitt schema i veckan ser ut som så:

Måndag: ute 1.5 h
Tisdag: ute 1,5 h
Onsdag: ute 1 h
Torsdag: Vila
Fredag: dressyr
Lördag: Ute hopp
Söndag: Vila

Då jag rider ute har jag olika övningar som jag själv satt upp. Med klättring, galopp, lösgjörande osv. jag har en karta över hela ridområtdet och sedan skriver jag in i den vart jag ska göra det .. osv!Svårt att förklara. Men väldigt bra tycker jag!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Egentligen förväntar jag mig inte att någon har något svar. Jag har det verkligen inte själv 😅 Som många vet har det senaste året varit...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 401
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
Hästvård Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt...
Svar
13
· Visningar
4 297
Senast: Gimlan
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama