allmänt..

A

anko

hejhej!

Jag har funderat över ett par saker, hon som hade min häst förut hoppade han jättemycket men brydde sig aldrig om att tex använda linement efter hoppträning eller bandagera i förebyggande syfte. efter hon ridit, inget avskrittande utan bara in i boxen av med sakerna knappt någon borstning heller.. är det jag som är fjantig, för jag tycker sånna där saker är jätteviktiga i förebyggande syfte och få ett förtroende för hästen även inne i stallet osv... jag stretchar han mycket och poar på med allt såntdär som jag har hört kan vara bättre.

Hon var hos vetrinären och det visade sig att han hade en BÖRJAN till tornutskott men inte brydde hon sig för det utan de var ungefär jaha och fortsatte, vetrinären sa att de var bra med longering och barbacka ridning nångång i veckan vilket ja håller på med nu.. ska man bara ignorera sånna här saker som bandage,linnement, förebyggande grejjer? eller ska hästen bara va naturlig som den är... som jag tävlar dressyr och hoppar lite också, det blir ju arbete och påfrestningar liksom. skulle vara roligt å få lite svar vad ni tycker är bra eller bara fjanterier ... :)

Sv: allmänt..

Jag tycker absolut att du ska "dalta" med hästen:smirk:
För mig är det en självklarhet att skritta av min häst och borsta på henne både före och efter ridning.
Det är inte normalt för en häst att anstränga sig och sedan helt plötsligt stå helt stilla, det tar dom skada av och så gör dom knappast i vilt tillstånd.
Fortsätt som du gör tycker jag!:bump:

jag tycker att du gör alldeles rätt i att du borstar av, och sådant!.. det är inget fel med det tycker jag!...
sj så brukar jag alltid ryckta min häst efter ett träningspass och även skritta av henne, jag är väldigt noga med framskrittningen oxå(tycker det är en viktig del i ridningen)...
så jag tycker personligen att du inte gör fel i någonting utan ska fortsätta som du gör nu!=)

tycker som i dom föregående innlägen..

själv är jag väldigt noga med att skritta fram/skritta av hästen efter all sorts träning och även borstar jag av hästen innan och efter - alltid.
Efter hårdare träning så stretchar jag ibland men linementar alltid..kan även linda benen ibland, så hästen har linderna över natten. ;)

Jag tycker väl kanske inte att man ska BEHÖVA använda liniment och lindor i tid och otid, men märker man att benen blir märkbart bättre av det så varför inte? Däremot skritten är livsviktig för en häst - vildhästar rör på sig hela dagarna och idkar oftast varken trav eller galopp om de inte ska fly undan fara eller leker och busar. De skrittar runt för att spara så mycket energi som möjligt så alla orkar springa om en fara närmar sig. Så innan och efter ett träningspass är det självklart att hästen måste få skritta en stund, tycker i alla fall jag. Särskilt hästar som till vardags står i små hagar eller som spenderar många timmar i box.

Liknande trådar

A
Träning hejhej! Jag har funderat över ett par saker, hon som hade min häst förut hoppade han jättemycket men brydde sig aldrig om att tex...
Svar
7
· Visningar
816
Senast: Panikie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama