Sv: Allmänt om Ridskolans Historia
Jag började på ridskolan för 28 år sedan.
Som nybörjare red man alltid på lördagar och man hade 30 min. ridning och 30 min. teori.
Första året var det stalltjejer som hade lektioner och man lärde sig inte särskilt mycket men man var där
man var hos hästarna
Sedan bytte ridskolan ägare och det blev ordning och reda.
Min ridlärare stod med ciggaretten i mungipan och fixade träns och sadlar i ridhuset.
Hästarna lindades hellre än benskydd men några hade strykkappor.
Hästarna var till övervägande delen kronans hästar, stora på 165-170 som 10 åringar red.
Några ponnier fanns också men ponnier var ovanligare då än nu, nu finns de ju överallt.
Skötar systemet var hårt, en förste skötare hade alltid företräde till "sin" häst och det var ett fåtal som ens tilltalade någon som inte också var försteskötare, sen fanns det andra och tredje skötare, man stod i kö för att få bli skötare.
Det var strikt uppdelat vilka som bara var där och red och de som "bodde" istallet, det var svårt att prata med dem som varit där länge och man såg upp till dem.
Första skötarna hade egna skåp på ridskolan, de andra fick ta med sig sina saker hem varje gång.
Alla ryktgrejer hade man i hinkar som (precis som någon annan skrev) det stod favorit hästen/hästarnas namn på.
Man tog stort ansvar, allt var blodigt allvar, man stod nästan i givakt för ridläraren när han kom och han sa aldrig att man gjorde rätt, bara när man gjorde fel.
Egen ridhjälm, ridbyxor och ridstövlar var obligatoriskt.
Mina föräldrar tyckte det var helt onödigt med egen hjälm eftersom man kunde låna på ridskolan.
Ridhjälmarna satte man klistermärke på med typ "häst är bäst" och dylikt.
Jag minns ännu när jag fick mina första ridbyxor
beiga med knäskoning i mocka, stenhårda när de var tvättade
Jag hade ett par svarta gummistövlar innan jag äntligen kunde köpa ett par riktiga ridstövlar, då av gummi senare i konstläder (jäklar vad man frös).
Man betalade varje gång i början och senare för en månad i taget, ridläraren delade ut hästarna en halvtimme innan lektionen skulle börja.
De som ofta kom försent var inte högt sedda av ridläraren, var man inte där 30 minuter innan så fick man alltid en häst som inte gick innan för att man skulle lära sig att komma i tid.
Det var en fasa att komma försent.
Vuxna var det bara i stallet på lördagarna, det var enda gången det var en vuxenlektion och de som kom med mamma sågs det ner på, inga föräldrar i stallet
Sadlarna var svintunga, att få upp en sadel på hästen var ett helt företag, särskilt om hästen var stor.
Man lade inte på den, man puttade upp den från sidan.
Så sammantaget, en tuff, rolig och härlig tid