Allmänna tråden med Tips Mot Magproblem

malumbub

Trådstartare
Som jag uppfattar det är det många vovvar som är dåliga i sina kistor i dessa tider (i bristen på snö?!?) så jag tänkte att vi startar en tråd där vi delar med oss av våra tips och sätt för att få vovvarna att må bättre!
T ex tips på vad som kan stoppa räserbajs, vad som ger doggen mer ork, vad som stabiliserar tarmfloran och hur ni tycker att man ska börja mata igen när allt lugnat ner sig.

T ex så börjar jag med att ta bort allt ätbart och ser till att hunden dricker det första dygnet.

Om jag misstänker förstoppning har jag kvar olja som veterinären ordinerade när min hund hade ett främmande föremål i tarmarna för ett år sen.

Så, ös fram med era tips!
 
Sv: Allmänna tråden med Tips Mot Magproblem

Jag kokar ris och kyckling länge med mycket vatten och sedan får han det i några dagar. När jag märker att magen är stabil börjar jag blanda in torrfoder igen.
 
Sv: Allmänna tråden med Tips Mot Magproblem

Valpen har vart dålig i magen nyligen, det är tydligen något som går i stockholm just nu.
Vi körde på fiskbullar i buljong och överkokt ris. Fungerar ypperligt,men hon rasade tyvärr massor i vikt.
 
Sv: Allmänna tråden med Tips Mot Magproblem

blir mina hundar dåliga i magen är det svält som gäller tills de slutar skita. sedan får de små portioner uppblött foder ett eller ett par dygn innan jag börjar ge som vanligt. det brukar räcka.

någon gång har jag gett vätskeersättning och sedan kokt fisk + ris till labben när han haft katastrofmage (äter allt han hittar och lite till).
 
Sv: Allmänna tråden med Tips Mot Magproblem

Jag puttar lite försiktigt och...
Som jag uppfattar det är det många vovvar som är dåliga i sina kistor i dessa tider (i bristen på snö?!?)
Finns det fler vovvar som är dåliga? Är det något som går?
(Varför blir vovvarna dåliga pga brist på snö?:))

Min vovve var dålig i magen omkring 6jan då vi var i Sthlm. Hörde om ngn annan vovve som råkat ut för "vinterkräksjukan". Yttrar sig detta i både diarré och kräkningar, eller kan det endast röra sig om diarré?
Han blev bättre efter några dagar, men har varit lös i magen i snart en vecka nu igen. Just nu kommer det i stort sett bara vatten, eller slem. Vad kan det senare bero på? Han fick endast fil igår, men överkokt ris och lite fisk idag, vilket uppskattades.

(För er som föreslår "Veterinär, NU!" kan jag meddela att vovven inte är hängig, annat än att han tycker det är besvärande att väcka mig 2-5ggr/natt. Han är inte heller slö eller febrig.)
 
Sv: Allmänna tråden med Tips Mot Magproblem

Återupplivar en gammal tråd.

Igår då jag kom hem möttes jag av en överglad hund och en enorm skitlukt. Hon hade skitit inne (och försökte dölja skammen med överglädje) - en gansla kös hög och lite små lösa "droppar" lite överallt.
Hon var väldigt pigg och matglad trots allt.
I natt blev hon nödig vid kl 4 och då var bajset ljust, lite gryningt och löst. Samma i morse.
Gav henne ris och lite korv i morse + probiotika (vet inte om det hjälper)

Hunden var på hundgård i helgen och det är meningen att hon ska dit idag igen för att vara där i några dagar (ska resa bort). Tror ni det är nåt som finns i hundgården?


Mera tips!:bow:
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 195
Senast: Madick
·
Övr. Katt Startar denna tråd med respekt för vad som hänt i diaré-tråden. Tänkte att denna mer kunde innehålla allmänna tips mot magproblem...
Svar
3
· Visningar
953
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp