Allmänna frågor om islänningar

E

Ellie_elefant

Hej!
Jag avundas er såå mycket som har egna hästar (speciellt då islandshästar). Min högsta dröm är att få köpa en alldeles egen. Jag skulle isåfall ha en plats där den skulle kunna gå med många andra islandshästar, fina hagar osv. Personen som äger hagarna har en skomakare som kommer regelbundet osv. Men min mamma säger fortfarande nej, men med lite övertalning skulle det säkert gå.
Jag har lite frågor till er som har egna islandshästar:

Har ni några bra tips på övertalningsmetoder (hur gjorde ni tex)?;)
Vad kostar det att ha en häst per månad (ungefärligt)?
Vad brukar det kosta att hyra en stallplats? (alltså låta hästen gå i någon annans hagar osv)
Vad kostar det att hyra en islänning över sommaren?
Hur ofta bör en islänning bli riden?
Hur ofta under ett år bör hästen ta semester? Ska den då absolut inte bli riden, eller skrittad eller någonting sådant?

Sv: Allmänna frågor om islänningar

Har ni några bra tips på övertalningsmetoder (hur gjorde ni tex)?
Min mamma går inte övertala, hon ville ha en själv och så är hon ju så snäll som låter mig rida/träna/tävla honom och kalla honom min !

Man ska ju ha skoning var 6-8 vecka, för oss kostar detta 1000:-/gång, sen så kostar ju stallplatsen.. så det är ju helt olika beroende på vad dte kostar där man har den, vad som ingår och allt..

Vad brukar det kosta att hyra en stallplats? (alltså låta hästen gå i någon annans hagar osv)
För oss kostar det 2500:-/Månad. men det är helt olika

Ingen aning

Helt individuellt

Hur ofta under ett år bör hästen ta semester?
även här helt individuellt

Ska den då absolut inte bli riden, eller skrittad eller någonting sådant?
Om hästen har semester, tycler iaf jag att den bara ska få gå i en hage och äta och leka med kompisarna..

Har ni några bra tips på övertalningsmetoder (hur gjorde ni tex)?;) Nej, inga bra tips, men det som gjorde att jag fick en häst var att min "medryttarhäst" dog.

Skoning, veterinärvård, försäkring, stallhyra och så vidare. Det är så olika beroende på vart man bor.

Jag betalar 1000 kr.

Jag vet inte. Tror det är ganska svårt att hyra en islandshäst, men jag har ingen aning om vad det kan kosta.

Individuellt

Hur ofta under ett år bör hästen ta semester? Ska den då absolut inte bli riden, eller skrittad eller någonting sådant?
Det tycker jag också är individuellt. Men några veckor är väl alltid skönt.

Har ni några bra tips på övertalningsmetoder (hur gjorde ni tex)? Min mamma är också hästintresserad och det därför vi köpte häst. Våran först häst köpte vi faktiskt tillsammas med en annan familj. Alltså jag och min mamma köpte hästen tillsammans med min kompis och hennes mamma. Det blev både billigare och bättre för oss båda. Vi kunde lära av varandra, då vi inte kunde så mycket då. Efter nästan 4 år har vi kvar hästen, tillsammans :). Och allt har alltid funkat jätte bra.

Ridning är ingen billig sport

Allt från kanske 1000 kr och uppåt.
I mitt förra stall betalde vi 2500 kr i månaden. Nu har vi hästara hemma på lösdrift.

Har tyvärr ingen erfarenhet av sånt.
Du kan ju prata med närmsta ridskola turridnigsstall och fråga :)

Det beror på hästen. Jag låter min häst vila 2 dagar i vecka.

Jag låter min häst vila är jag känner att han är trött och behöver vila.

Ellie_elefant skrev:
Hej!
Jag avundas er såå mycket som har egna hästar (speciellt då islandshästar). Min högsta dröm är att få köpa en alldeles egen. Jag skulle isåfall ha en plats där den skulle kunna gå med många andra islandshästar, fina hagar osv. Personen som äger hagarna har en skomakare som kommer regelbundet osv. Men min mamma säger fortfarande nej, men med lite övertalning skulle det säkert gå.
Jag har lite frågor till er som har egna islandshästar:

Har ni några bra tips på övertalningsmetoder (hur gjorde ni tex)?;)

Egentligen tycker jag inte att den här tråden hör hemma här. Övertalningstips kan du kanske få på gnägg.

Hur ofta en häst ska ridas etc är högst individuellt och kan bero på tex kondition, ålder mm.

Det är väldigt FÅ som lånar/hyr ut islandshästar.

Mitt tips är att praktisera och lära så mycket du kan i andra, kunnigas, närvaro. Först när du själv tycker att du kan svara på dina egna frågor tycker jag att du är du mogen att skaffa häst, och då kanske det inte behövs någon övertalning för att dina föräldrar ser att du har kunskapen som krävs.

Lycka till!

Åh, vad fint att ni kunnat hålla sams runt er häst så länge...det ger hopp om mänskligheten!

Hur har ni gjort rent praktiskt? Har ni varsina dagar o vad gör ni med hästen? Ursäkta alla frågorna men det lät så fint och smart att ni delar på hästen men du svarar om du vill!

jaca skrev:
Åh, vad fint att ni kunnat hålla sams runt er häst så länge...det ger hopp om mänskligheten!

Hur har ni gjort rent praktiskt? Har ni varsina dagar o vad gör ni med hästen? Ursäkta alla frågorna men det lät så fint och smart att ni delar på hästen men du svarar om du vill!

Förstod att du menade mej?
Anledningen till att vi delade på våran "första häst" var kanske först pengarna, det är ju dyrt med häst. Men också att man har varandra det kändes tryggare eftersom man inte kunde så mycket från början. Vi brukades träffas några gånger i månaden då "mammorna" kollade vilka dagar dom jobbade, vi planerade in hur många gånger i veckan man kunde rida och planerade in så det blev så rättvist som möjligt. Ibland gick nån kurs med Gáski, som han heter. Nästa gång får någon anna gå kursen. Samma sak med tävlingar. När vi nyss hade köpt honom så red vi för det mesta bara i skogen och man försökte lära sej så mycket som möjligt. Ibland hjälptes vi åt att longera tömmköra tillsammas. Det är faktsiskt ett under att vi ALDRIG har blivit ovänner, det har vi också sagt till varandra flera gånger. Hästen trivs hur bra som helst med så många ägare, vi alla har ju olika ridstilar men det gör ju också hästen mer mångsidig och det har aldrig varit ett problem. Vi berättar hur vi rider honom till varandra och bestämmer allting tillsammans tex när det gäller mat mm. Nu har både jag och min mamma och den andra familje köpt varsin till häst, men vi rider fortfarande Gáski tillsammans.

Poplan skrev:
Förstod att du menade mej?
Anledningen till att vi delade på våran "första häst" var kanske först pengarna, det är ju dyrt med häst. Men också att man har varandra det kändes tryggare eftersom man inte kunde så mycket från början. Vi brukades träffas några gånger i månaden då "mammorna" kollade vilka dagar dom jobbade, vi planerade in hur många gånger i veckan man kunde rida och planerade in så det blev så rättvist som möjligt. Ibland gick nån kurs med Gáski, som han heter. Nästa gång får någon anna gå kursen. Samma sak med tävlingar. När vi nyss hade köpt honom så red vi för det mesta bara i skogen och man försökte lära sej så mycket som möjligt. Ibland hjälptes vi åt att longera tömmköra tillsammas. Det är faktsiskt ett under att vi ALDRIG har blivit ovänner, det har vi också sagt till varandra flera gånger. Hästen trivs hur bra som helst med så många ägare, vi alla har ju olika ridstilar men det gör ju också hästen mer mångsidig och det har aldrig varit ett problem. Vi berättar hur vi rider honom till varandra och bestämmer allting tillsammans tex när det gäller mat mm. Nu har både jag och min mamma och den andra familje köpt varsin till häst, men vi rider fortfarande Gáski tillsammans.

Det tycker jag är en riktig solskenshistoria! Smart är det också, många hästar skulle må bättre av flera intresserade ägare än som det ibland blir att den enda ägaren får tidsbrist eller tappar intresset lite och hästen blir stående.

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag är inne på att byta stall till min häst pga hagarna. De är dränerade men det är ändå lera nästan till knäna, magen ballar ur totalt...
2
Svar
27
· Visningar
2 370
Senast: Emine
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 539

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd

Omröstningar