Allergivänligt färskfoder

Cersei

Trådstartare
Hejsan!
Just nu känner jag mig desperat och alla tips och hjälp är välkomna!
Efter att ha varit tvungna att avbryta kollen av foderallergi när hon tappade ca 5 kilo på en månad känns det hela väldigt hopplöst just nu och när våran veterinär inte heller kan ge några bra svar tänkte jag att jag skulle vända mig till Buke.

Just nu äter hon Vom med lax och har åter gått upp i vikt igen men eftersom hon får återkommande öron problem så känns inte kortison som komplement till vomen som en hållbar lösning (vi blev rekommendera av veterinären). Det är totalt omöjligt att få i henne torrfoder av något slag, jag har provat alla möjliga metoder och sorter och i slutändan är färskfoder något som jag föredrar av många andra anledningar ändå.

Så ifall ni kan tipsa om hur ni gör med era allergihundar så vore jag evigt tacksam för nu känns det bara hopplöst.. :(

Sv: Allergivänligt färskfoder

Det beror helt på vad din hund är allergisk mot. Vilt är ju något som nånga hundar tål så det kan du ju testa om du vill. Emmzo har ett helfoder, som visserligen innehåller potatis och något mer, men annars kan du ju blanda eget av ex emmzos barfkorvar (dock innehåller de lite vildsvin), kalk/viltben och lite lever. Bravo har också viltburgare, men de innehåller bla korn som ju också kan vara allergiframkallande, men har hunden inte ätit det innan kan det kanske funka.

Mush har ren med ben som nog skulle kunna funka att göra en eliminationsdiet på om din hund gillat det (flera ratar det). De har även renben som du kan ge som sysselsättning.

Senast ändrad:

Bravo har en variant med lamm som proteinkälla och en med älg och hjort som proteinkällor.

Jag glömde skriva att vi har testat bravo viltfoder men det var inte enkelt att få tag på och tur och retur för att handla tog över 2 timmar. Sen märkte jag ingen skillnad så det det har nästan uteslutit.

Jag kollade upp Much och det lät riktigt bra men de levererar inte här i närheten (jag bor i Dalarna)

Emmzo ska jag kolla upp så fort jag for chansen!

Jag känner mig helt vilse när det kommer till foder, det hade underlättat lite om man hade lite baslära själv :P
Men tack för tipsen, ska kolla upp allt! Har ni allergi hundar och vad har de funkat på?

Tvivlar på att det är allergi min hund har/hade, men jag bröt klådan med hypoallergenic och sedan har jag provat mig fram.med olika köttsorter. Jag barfar så ger inget färdigt foder alls, men innan gav jag VoH kyckling.

Har inte Nordic något foder som kan passa?

Vet ju inte vart i dalarna du bor men ÅF finns iaf i Grängesberg och i Borlänge.
Jag handlar från ÅF i Borlänge som jag tycker är bra och smidig att ha å göra med.

Nordic har väl bara foder med nöt i? När man ska göra en allergiutredning ska man ge något som hunden inte ätit innan, och nöt har ju nästan alla hundar ätit.

Jag skulle börja med att prova att ge Vom och Hundemat utan lax, då laxen kan ställa till problem för en del. Fungerar inte det så gå vidare.

Det behöver heller inte alls vara fodret som är problemet, utan luftburen allergi.

Nordic har väl bara foder med nöt i? När man ska göra en allergiutredning ska man ge något som hunden inte ätit innan, och nöt har ju nästan alla hundar ätit.

Okej..

Tittade lite snabbt nu och det finns med ekologisk kyckling, kalkon, lax och lax/vom.

Vad är vom förresten? :o

Vom är väl komage har jag för mig? :eek:

Jag har provat vanlig vom och hundemat och jag har för mig att det var samma sak men eftersom jag är osäker vore det kanske värt att prova igen.

Vi har gjort stickeprov och enligt det var hon allergisk mot kvalster och katter. Dock så är det många som sagt att det inte är så tillförlitligt? Hon får också den där allergi sprutan, har helt glömt bort vad den heter

Vom är väl komage har jag för mig? :eek:

Vi har gjort stickeprov och enligt det var hon allergisk mot kvalster och katter. Dock så är det många som sagt att det inte är så tillförlitligt? Hon får också den där allergi sprutan, har helt glömt bort vad den heter

Kvalster (främst dammlvalster) är ju den allra vanligaste ämnet för en hund att bli allergisk mot. Tyvärr fungerar heller inte alltid dessa "allergisprutor" - har själv haft en som inte blev minsta bättre av dom:(

KL
Kan tillverkarna av dessa foder garantera att fodret inte är kontaminerat av andra proteinkällor? Lite nyfiken bara då jag vet hur rigorös koll det är på de stora tillverkarnas allergifoder.

En kvinna som är med i spårgruppen fick bort allergin helt med sprutan så jag hoppas fortfarande även om jag börjar tvivla.. Personligen har jag faktiskt inte märkt något skillnad alls :(

Jag fick upp hoppet om kalkon men kom sedan på att vi gett henne det för någon jul sedan, varför ska man ge dem något de aldrig ätit förut? Jag är lite dåligt insatt, men jag tänkte om det är en sådan liten mängd kanske hon inte har hunnit blivit allergisk? Om det nu fungerar så? :p

En kvinna som är med i spårgruppen fick bort allergin helt med sprutan så jag hoppas fortfarande även om jag börjar tvivla.. Personligen har jag faktiskt inte märkt något skillnad alls :(

Menar du på sig själv eller hunden ?
Av någon anledning så verkar det fungera bättre på människor än på hundar:( Har för mig det är endast 30-40% av hundarna det fungerar på om det inte ändrats.
Håller tummen det ska ge något resultat på din, men det kan ta upp till 10 månader innan man märker något.

Vilket foder använder du idag? Vom och hundemats lamm och ris funkar super på min allergihund. Han tål inget vanligt foder med tex fisk, nöt, fågel, gris, ägg, soja eller spannmål (utom ris om det räknas som spannmål) i.

Senast ändrad:

Ingen aning.. Behöver man komplettera det? Ingen har nämnt något om det. Han får 50/50 VoH Lamm och Ris och Brit Care Lamm och Ris, nypon och björkblad och råa ben . vad finns det för kalciumkälla om man måste ge det?

Brit Care är det 1,5 procent kalcium i. Hur mycket har en hund i behov?

Senast ändrad:

Kollade på förpackningen hemma nu och ser att VoH'n bara innehåller 0,1 procent kalcium och fosfor. Var får hundarna i sig detta naturligt? Bör jag vara orolig för brister fastän han får hälften torrfoder och råa ben? En annan tror ju att foder innehåller det som de behöver ;)

Finns det något annat färskfoder som innehåller mer allt de behöver egentligen eller är det vanligt att det fattas mineraler och liknande både här och där? Oturligt nog så bor jag ju inte på bästa stället för att kunna köpa vilket foder som helst. Små städer.. suck! Är det just lamm som blir mineralfattigt?

VoH lamm och ris är ett av de få foder de har som inte är helfoder, så ska man ge det kontinuerligt så måste man tillsätta kalcium/benmjöl. Vill man vara säker på att inte få "fel" typ av benmjöl i maten (man kan aldrig hitta benmjöl från endast ett djurslag) så kan man ge proteinfri kalk istället.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
39 157
Hundhälsa Bytte mina småhundars foder för ca en månad sedan, från Bravo till Vom og hundemat, kyckling med lax. Den äldre hunden har alltid haft...
Svar
11
· Visningar
14 443
Senast: Druvan
·
Hundhälsa Som om det här inte redan vore en jävla skitdag, så var ju även Viktor hos veterinären idag, då han börjat klia sig igen. Hade tyckt det...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 311
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar