Allergivänlig katt

gulkiwi

Trådstartare
Finns det? Jag har bra länge varit allergisk mot katter, men det verkar som om det avtagit lite.

Min sambo vill väldigt gärna ha katt, men då bör det ju vara någon ras som jag också kan tåla. Tips någon? :)
 
Sv: Allergivänlig katt

Det är nog väldigt individuellt.

Men flera jag känner som är allergiska fungerar mycket bra med Maine Coon och Cornish Rex.

Min mamma är allergisker och reagerar oftast på korthåriga katter, min förra siames kunde hon inte gå i närheten utav och även korthåriga huskatter reagerade hon ganska starkt på. Men hon har två Maine Coon hemma nu och det fungerar mycket bra, hon kan även passa min Rex utan att reagera.

Jag vet inte riktigt hur allergi för katt fungerar, men många jag känner som är allergiska tål båda mina katter och jag känner två personer som är allergiska som har Maine Coon.

Dock vet jag inte om man kan marknadsföra rasen som mer allergivänlig än andra, även om jag sett att många uppfödare gör det.
 
Sv: Allergivänlig katt

Maine Coon katterna är ju superfina, Cornish rex är inte riktigt i min smak. Vill gärna ha en katt med mycket päls!

Så jag får kolla vidare på Maine Coon. :) Tack för tipset
 
Sv: Allergivänlig katt

Det beror ju helt på vad du reagerar på. Regarera du på kattens hudutsöndringar kan du nog inte ha nakenkatt t.ex. Reagerar du på pälskvalster och liknande så kan du inte ha pälsade katter. De som sägs vara allergivänliga är rexarna, sphynxarna och sibiriern. Men det finns folk som inte tål dessa heller. Så det bästa är nog att kontakta en uppfödare, man brukar säga att kattungar är mest allergiframkallande, be dom ha ett örngott hos sig som katterna kan ligga på och sen ta hem det när det är "kattigt" och sova på det. Man brukar också säga att man inte ska ha katten i sovrummet, utan låta kroppen vila från katten när man sover.
 
Sv: Allergivänlig katt

Det är som sagt jätteolika vad man reagerar på.

Jag blir mest allergisk av skogisar, britter, européer och huskatter.

Bäst tål jag crx, korat, burma, bengal, oci och sphynx, dvs raser som fäller väldigt lite och har väldigt silkig päls. Ju mer "utegångspäls" desto mer allergi i mitt fall.
 
Sv: Allergivänlig katt

Jag som är allergisk skulle säga att du ska testa att träffa Sibirer. Jag känner inte av dem ett dugg! De värsta katterna för mig är norsk skogkatt, Main Coon, Bengal och huskatter. Sibirer, rexar och sphynx känner jag inte av alls. :D (Förutom i vissa fall fertila hanar.)
 
Sv: Allergivänlig katt

Det är nog väldigt individuellt.

Men flera jag känner som är allergiska fungerar mycket bra med Maine Coon och Cornish Rex.

Min mamma är allergisker och reagerar oftast på korthåriga katter, min förra siames kunde hon inte gå i närheten utav och även korthåriga huskatter reagerade hon ganska starkt på. Men hon har två Maine Coon hemma nu och det fungerar mycket bra, hon kan även passa min Rex utan att reagera.

Jag vet inte riktigt hur allergi för katt fungerar, men många jag känner som är allergiska tål båda mina katter och jag känner två personer som är allergiska som har Maine Coon.

Dock vet jag inte om man kan marknadsföra rasen som mer allergivänlig än andra, även om jag sett att många uppfödare gör det.
Jag har aldrig hört att MCO ska va allergivänliga och vi har flera stycker MCO, fast vi har även Sibiriska katter och dom brukar många alergiska tåla :) Mina kusiner är oxå alergiska men dom tål Sibiriska katter om du vill prova det så finns det testhem man kan prova på :)
 
Sv: Allergivänlig katt

Här hemma bor det fyra stycken underbara sphynxar.
ingen av oss är allergiska utan fastnade för rasen, både utseendet och humöret. Har men en gång ägt en sphynx så vill man aldrig byta ras :love:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
357
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
174
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
560
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp