Allergitabletter mot katt?

P

Phis

I söndags fick jag och min Sambo hem en Sibirisk katt. Anledningen till detta dyra val var att vi båda känt av kattallergi och ägaren till de katterna själv var allergisk men tålde katterna bra.
Direkt när vi hade fått hem katten började näsan rinna och jag nös. På måndagen sen kliade det även i ögonen på morgonen, då hade vi aft katten i sovrummet under natten.

jag gick och köpte allergitabletterna Clarityn på Apoteket och provade det i två dagar och det funkade fint.
Idag, onsdag så har jag dock provat utan och det var mycket bättre än i söndags. Mestadels har jag inte känt av alls mycket men ibland kliar det till och har kanske nyst 2 gånger idag pga katten.

Det jag undrar är om man kan ta allergitabletter 2-3 dagar i veckan och behålla katten? Vet inte säkert än men misstänker att jag inte kan ha kvar katten om jag inte äter tabletterna alls. Står dock på förpackningen att de är tillfälliga tabletter som kan användas varje dag i 3 månader. Men är det ok att ta dom i flera år om man bara tar dom några få dagar i veckan?

Ps Katten är hur söt som helst och vill ju inte lämna bort den:)

Sv: Allergitabletter mot katt?

Du kan äta allergitabletter året runt, jag har gjort det i flera år tidigare och det har inte varit några problem.
Dock blir det väldigt dyrt att köpa på apoteket så kanske kan du få en läkare att skriva ut tabletterna till dej.

Jag tror att det står för tillfälligt bruk för att man inte ska medicinera sig själv för länge utan söka läkar hjälp, långvarig nästäppa tex kan ju bero på annat än allergi.

Låter inte som ett helt genomtänkt kattköp. Väljer du att behålla katten skulle jag rekomendera att kastrera den omgående eftersom fertila katter är mer allergena än kastrerade.

Jag vet inte om jag tycker det är så oigenomtänkt då vi känner säljaren och får lämna tillbaka katten om det inte funkar. Vi vill gärna ha katt så vi tyckte det var lika bra att prova och funkar det inte denna gånger så hoppar vi över det. Låter det lika dumt fortfarande?:P det enda dumma jag kan se är att det inte är bra för katten att flytta runt, men lämnar vi tillbaka honom komme han få bo kvar hos säljaren och sin mamma och sina syskon så han kommer inte skickas runt mer sen:)

kastrera en katt får man väl ändå inte göra förens den är 1?:)

Senast ändrad av en moderator:

Då får jag se hur det går och om jag ska köra på tabletter. är ju inte helt säkert att det behövs eftersom det inte känns så mycket idag. Men är verkligen tacksam för svaret så jag vet att det finns folk som kontaktat läkare och kunnat ta tabletterna så och ha kvar sin katt :)

Har föresten en fråga till. Katte går runt och vibrerar på svansen precis som att den ska märka revir men den skvätter liksom inget. Ska det vara så?

Jag vet inte om jag tycker det är så oigenomtänkt då vi känner säljaren och får lämna tillbaka katten om det inte funkar. Vi vill gärna ha katt så vi tyckte det var lika bra att prova och funkar det inte denna gånger så hoppar vi över det. Låter det lika dumt fortfarande?:P det enda dumma jag kan se är att det inte är bra för katten att flytta runt, men lämnar vi tillbaka honom komme han få bo kvar hos säljaren och sin mamma och sina syskon så han kommer inte skickas runt mer sen:)

kastrera en katt får man väl ändå inte göra förens den är 1?:)

Ja jag tycker fortfarande inte att det låter så genomtänkt, som sagt så är det ju inte bra för katten att flytta runt, speciellt inte som liten kattunge och katten är det enda jag bryr mig om i sånna här lägen.

Katten kan kastreras NU, min uppfödare levererar alla kattungar som inte ska gå i avel kastrerade.

1 år vid kastrering är en ruggigt gammal myt, den som gäller nu är 6 mån och vissa veterinärer som kastrerar redan vid 12 v. Kattungar och fertila katter sägs vara mer allergena än vuxna kastrater.

Nu har han iaf åkt hem igen=/ Och jag tror det gjorde honom mer nytta än skada att få flytta en gång till för han verkade av någon anledning inte trivas här. Men ja, nu har vi iaf provat så nu blir det inga mer kattförsök!

Ska ni testa en gång till (det finns sånna som inte tål sibirier men som tål rexar, eller nakenkatter. Allt beror på vad man är allergisk emot.
Men ett tips som er uppfödare tydligen inte gjorde är att dels åka dit och gosa katter. Klappa, pussa, gnugga ansiktet och händer mot dom och sen klia sig i ögonen ordentligt. Det kan förstås ge en väldig allergisk reaktion, men då vet ni. Ett annat sätt som många gör är att man tar med ett örngott som man drar över så många katter som möjligt hos uppfödaren eller ägaren av den rasen man är intresserad av. Sen sover ni med det örngottet på kudden minst en natt. På så vis kan ni på ett "billigt" sätt testa olika raser utan att katten behöver flytta. Och uppfödaren eller "bara" ägaren behöver inte ha kattungar eller nått hemma så man behöver bli jätteledsen över att dom är så söta (vem har lätt att lämna en kull söta kattungar? :love: ) och inte kan köpa den man fastnat för.
Det kan vara så att man är allergis mot pälsen (dom kan inte ha välpälsade katter) , mot hudavlagringarna (dom kan inte ha katter med lite päls) eller en kombination (dom kan inte ha katt alls) så orkar ni så åk till nån med bara vuxna katter och testa.
En kompis till mig är superallergisk mot katt, hon har nu en sibbe och det går kanon. Min mamma är också allergisk mot katt, men dom har haft korthåriga katter jättelänge och så länge hon låter bli att klia sig i ögonen eller bli slickad på, så går det bra.

Mjae, vi har bestämt oss för att inte prova mer nu. Eller jag har det iaf, inte min pojkvän :P Fast han vill som tur väl är vänta ett tag med att prova(Kanske kan jag lyckas få honom att låta bli att prova :P). Nakenkatter är vi nämligen inte intresserade av tyvär. Så det får va.
Vår uppfödare gjorde faktiskt sådär, inte med lakanen men vi var där två gånger innan vi fick hem honom och bara umgicks typ. Men anledningen till att vi lämnade tillbaka katten var att min pojkvän kände av katten i sin andning efter 3-4 dagar, typ som astma. Så det hjälpte inte att vi var där innan eftersom det tog några dagar innan det visade sig.
men ja, nu är han hemma och allt gick bra och han leker med sina syskon igen :)

Låter inte som ett helt genomtänkt kattköp. Väljer du att behålla katten skulle jag rekomendera att kastrera den omgående eftersom fertila katter är mer allergena än kastrerade.
Aldrig hört talas om, är detta något det finns belägg för?
PL

Skulle gissa på att ingen lagt tid på att vetenskapligt kolla upp detta, men att allergiker själva konstaterat att dom klarar av äldre kastrerade katter mer.

Liknande trådar

Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 978
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 565
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 338
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka