Allergiska hästar+

E

Egonson

En häst i stallet är allergisk mot gräs och pollen, fick veta det idag, och nu blev jag genast nyfiken som vanligt :angel:

Någon som har en allergisk häst, hur funkar det? Gör ni något speciellt?
 
Sv: Allergiska hästar+

Vad är han allergisk emot då?? Pollen är ett stort område. Är han allergisk mot gräs, på vilket sätt då?? Hästen måste ju äta....

Har en kvalserallergisk häst med knotteksem. Vidtar vissa åtgärder ang stallhygien plus mat.
 
Sv: Allergiska hästar+

min gamla D-ponny hade exem.både jag och vet. tror att det berodde på aspen, när den "blommade" va han som sämst. hade exem-täcke och han fick antihistamin utskrivet av veterinär, fick även ett schampoo utskrivet till honom som han badades ofta i. sen fick han lite olika "stärkande" örtkurer. det funkade ganska bra.:D
 
Sv: Allergiska hästar+

Svarar åt syrran, hoppas det är ok :)

Han har väl ungefär samma symtom som pollen/gräsallergiska människor skulle jag tro.
Han tål att äta gräs.

Han lider inte av det så mycket man märker mest av det när man rider honom. Han skakar på huvudet något otroligt när han ska gå i form när man rider, det "kittlar" i hans näsa antagligen och han andas lite konstigt.

Går inte att göra något åt detta. Man kan lindra genom att låta honom stå inne när det är som värst med pollen i luften eller låta honom äta kortison, ingen annat hjälper. :crazy:

Ingen annan som har erfarenhet av pollenallergiska hästar?
 
Sv: Allergiska hästar+

Sök på Bukefalos på Headshaking syndrome. Kanske ett nosnät kan hjälpa.
 
Sv: Allergiska hästar+

Jag har en gräspollenallergisk häst.

Förra året fick hon inhalera Kortison :crazy: men i år försöker jag undvika det. Hon har nosnät (ej för headshaking - för stora maskor utan ett nät avsett för pollenalleri inköpt på Aubiose i Borlänge), får örter (herbs for lungs) och Homeopatmedicin (kinesiska örter) och detta fungerar över förväntan, mycket lite symptom i år. Jag rider henne som vanligt och hon är pigg, andningen i det närmaste som vanligt och ögonen är pigga och klara :)
 
Sv: Allergiska hästar+

Ja det går så bra så :D

Jag har skrivit ut en bild på ett sådant där nosnät som jag skulle visa till K, men jag glömde den hemma.
Sådant som du sa sture, att man kan köpa på Aubiose (tror det var deras hemsida jag skrev ut den ifrån, men jag vet inte säkert.. :confused: )
Man fäster det i nosgrimman och så går det ner över mulen och är väldigt finmaskigt (ej för headshaking).
 
Sv: Allergiska hästar+

Men är headshaking samma som allergi, eller leder allergin till headshaking snarare?
 
Sv: Allergiska hästar+

Nej, men headshaking kan föväxlas med allergi, och allergi ger ofta liknande symptom.

Det finns många orsaker till att hästar skakar på huvudet och kliar näsan.
 
Sv: Allergiska hästar+

Okej. Men han har blivit testad/tagit prover hos veterinären alldeles nyligen, och det är allergi han har.
Jag fattade det som att det var en skala 1,5-3 där 1,5 är "normal reaktion" på pollen/gräs, han hade 3 på pollen och 1,5 på typ damm och sådant som de testade på.
 
Sv: Allergiska hästar+

MIn häst måste ochså vara pollenallergisk, han skakar o klias i nosen, när jag rider, vår/sommar.. Vinter o høst helt normal.. Det här med kortison, är det karens på det??

Det finnst ju allergimedisiner til oss, värför inte hästarna??

Nån som vet?? Behöver desperat svar!:bump:
 

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
Svar
7
· Visningar
1 214
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
884
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 680
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp