Allergisk reaktion?

Emmmmma

Trådstartare
Tog in min häst från hagen idag, och när jag tog av täcket var hela hästen full i svullna partier... De största var 1-2 dm och typ 1 cm upphöjda. Det kliar som bara den på henne. Har haft kontakt med ATG-kliniken, men dom tyckte att jag skulle avvakta, då hon inte var svullen i ansiktet + att hon är pigg och har ingen feber. Nu kommer jag precis därifrån, och hon har börjat att få lite i ansiktet oxå, dock ingen feber.

Funderar nu på vart det kan komma ifrån. Det enda som är ändrat är att jag har köpt ny lucern, och den var mkt mörkare än den förra säcken jag köpte, men det var ungefär 2 veckor sen jag började med den nya. Samtidigt har hon betett sig lite konstigt under dessa två veckor.

Nån som har någon erfarenhet av detta??

Undrar om jag kommer kunna sova inatt, ser framför mig att hela huvudet svullnar upp, och att hon inte kan andas..:crazy:

Sv: Allergisk reaktion?

Hejsan.

Har varit ut för samma sak med dotterns ponny. En dag hade den fullt med upphöjda prickar under halsen och på bogen, trodde först att det var jord getingar som hade varit framme. Men efter många turer till Atg med cortisonbehandlingar under 3 tillfällen så togs det tillslut ett blodprov som skickades på analys. För vår del så visade det på känslighet mot kvalster. Nu har vi fått bort alla nässelutslag ( dom upphöjda prickarna) och ponnyn är frisk och mår som en prins igen.
Den informationen som vi fick sa att det var väldigt ovanligt att det inte gick bort av sig själv, vi fick avvakta bra länge innan dom satte in cortison, för vid nästan alla fall av nässelutslag ger det sig utan att man får veta vad det är.
Vår ponny hade ingen feber, pigg som en lärka men som tur var så kliade det inte så mkt heller.
Med detta inlägg menar jag inte att din ponny också är känslig mot kvalster som vår utan det kan vara ngt annat, kanske lucernet som du är inne på själv, men det kan också vara ngt annat. Försök att ta det lungt och vänta ett tag ( vet att det är svårt ) så kanske det går över av sig självt som det ofta gör. Men blir hon sämre så ta kontakt med Atg igen och fråga om det inte finns ngt som kan hjälpa henne om hon har det jobbigt.

Lycka till och skriv gärna hur det går för er.

Hälsningar Nisse

Kan det vara av ett nytt täcke eller spånet?

Låter mer som ngt den haft hudkontakt med än foderrelaterat.
Hade den på otäckta ytor oxå?

Dom frågade samma på ATG oxå, men hon har haft samma täcke ganska så länge, och vi har haft samma spån sedan i vintras. Hon har ju mest på de täckta ytorna, men även lite på halsen och nu i huvudet.

Jag har inte vart i stallet än idag, men ingen har ringt så det har inte blivit värre iaf!

Både jag själv och en bekant har vid olika tillfällen fått denna reaktion med nässeluslag och ödem av lucern.

Har även fått reaktioner som liknar "havrehetta", de blir nervösa och får hjärnspöken samt magproblem och stelheter/spänningar i muskelaturen, med melasserad lucern värre än utan melass i flera fall. Har ägt fyra hästar genom åren som inte tålt lucern och jag har sett betydligt fler som skulle må bättre utan.

Så jag är inte förvånad om det är det nya lucernet som din häst reagerat på.

Senast ändrad:

Hej igen.
Vår ponny hade nässelutslag från huvudet till svansen, alltså på hela kroppen, det var bara benen som klarade sig bra.
Och om jag har förstått vår vet rätt så är det när han andas in kvalstrerna som hudreaktionen kommer.
Nu är vi noga med vattna höet , mockning när han är ute och långa dagar ute och då blev han bra.

Nisse

Det visade sig att det förmodligen var lucernen hon reagerade på! Tog bort det helt i fredags, på lördag var det betydligt bättre och idag så gott som helt borta! :banana:

Skönt med så enkla lösningar ibland, men jag ska ändå åka in med henne på tisdag för en ordentlig hälsokontroll!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 390
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka