Allergisk mot Skillingaryd salva?

Katur

Trådstartare
Hej!

Min Islandshäst har fått jätte många sår på skapet! Jag smörjer med skillingaryd salvan där på morgonen och efter att jag har ridit. Han står ute mellan 9-18 då han har eksem.

Såren är ca 5 cm långa och ca 1 cm breda. Det blöder inte utan de är bara rosa. Jag tycker inte de ser ut som bett eftersom dom är så långa,rosa och ej svullna!

Kan det vara en allergisk reaktion? Vad kan jag ev byta till?

MVH Maria

Sv: Allergisk mot Skillingaryd salva?

Du får prova dej fram, sluta med skillingaryd. Låt vara några dagar.

Vissa eksemhästar (har en, ägt en) får sådana rosa märken just av själva eksemet. Min får runt mulen, under svansen o ibland på skapet. Ofta då han varit ute för länge el blivit utsatt av mer än han tål.

Jag behandlar hästen med Chevalet som fungerar utmärkt, häller över veckodosen i en pipettflaska o lägger på varannan dag i mankammen, på magvirveln och på skapet.

Gör eget medel, köper oljor från Crearome o blandar i vatten, använder citronellaolja, tea-tree, geranium, kryddnejlika, lavendel o något mer sprejar på täcket. Ytterst lite av oljorna, 15 av citronella o bara 7 av tea tree blandat med 1/2 dl vatten gör ett effektivt medel som ej skadar.

Du kan även köpa MD hästdeo som även det innehåller citronella.

Just den reaktionen fick mitt sto också av denna salvan :mad: .
Sluta och prova något snällare.
Mvh

Använder du Switch pour on? Switch och skinngarydsalva finns det flera inrapporterade korsreaktioner mellan, dvs hästar reagerar på själva 'blandningen' av det.

Hejsan!

Tack för era svar! Jag ska testa och inte smörja honom med den på några dagar och se hur huden reagerar. Men vad kan man använda som är snällare?
Finns det något man kan smörja honom med så att de läker? Mamma svamlar något om idomin, hade det på deras kor när de var såriga på juvren! Kan det hjälpa?

MVH Maria

Du kan inte använda Skillingarydsalvan som flugmedel! Alltså använda den dag efter dag utan uppehåll!
Egen erfarenhet då även jag gjorde det och pålle fick en allergisk reaktion. :o
Jag tog då och tänkte till litegrann, och kom fram till att ingen salva i världen är ju konstruerad så att man kan använda den dag efter dag utan uppehåll!
Överdosering helt enkelt!
Jag använde inget annat preparat som Skillingarydsalvan kan ha "reagerat" med.

Ett tips om pålle är mkt insektsbiten så det blivit sår är att tvätta med Lactasyd och köra med Skillingarydsalvan bara ett par dagar i följd.
Sedan funkade min häst med vanligt annat valfritt insektsmedel som är avsett att användas dagligen.

Jag har alltid använt den salvan lite här och var mot flugorna. Inte dagligen men någr ggr i veckan. Och hästen har aldrig reagerat.
Men i år hade jag dagen innan haft på Switch On och då fick han en reaktion och såg ut som en hamster i 2 dgr...

Så den kombinationen aktar jag mig för. I allafall de närmste dagarna efter jag tagit på Switch On.

Det finns en spensalva som används till kossor som är mycket bra o mjukgörande, kommer inte ihåg namnet, och jag själv kör med Equielotion på min pålle. Det bästa jag provat hittintills på just henne.

kopparberg skrev:
Du kan inte använda Skillingarydsalvan som flugmedel! Alltså använda den dag efter dag utan uppehåll!

Jodå,d et kan man visst, utan minsta problem. Såvida hästen inte är överkänslig.

Jag smörjer skap/juver med rejäla mängder skillingarydsalva 1-2 gånger per dag unde rinsektssäsongen, ingen häst har reagerat *peppar peppar* Och då har jag tunnhudade araber bland de som behandlats så.

Jag har VÄLDIGT känslig hud på händerna och reagerar på en hel del hudvårdsprodukter, men mina händer far inte illa av av dagligen bli nedkladdade med skillingaryd heller.

Så är hästen inte överkänslig är det inga problem att ha skillingarydsalva dagligen. Däremot ska man prova försiktigt om man använt Switch på hästem, att kombinera med skillingarydsalva (mina tål dock det med utan problem, men det finns som sagt en del inrapporterade biverkningar för just den kombinationen)

Liknande trådar

Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 591
Senast: Jaag
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 587
Senast: cirkus
·
Hästvård Har lite funderingar kring en häst i stallet. Han har under väldigt lång tid haft som en liten liten knöl bakom bogbladet upp mot...
Svar
2
· Visningar
1 732
Senast: sissu
·
M
Hästvård Hej! För ca en vecka sen så blev min häst troligen biten av en jorgeting i mungipan. Det svullnade upp rejält och har blivit till ett...
Svar
6
· Visningar
2 505
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama