Allergisk mot sanden?

MissFideli

Trådstartare
Yoga kan ev vara allergisk mot EC's kattsand. Bytte till den för några månader sen och nu är hon väldigt tunnhårig på magen mellan bakbenen.

Himla roligt, vad 17 ska man använda för sand då? Har testat dom flesta sorter nu och ingen uppfyller mina krav.

Om jag byter ut sanden imorgon lördag, när tror ni man kan se resultat på henne om det är sanden? Vill inte åka in till veterinären om det inte blir ett måste, hon är inte så rolig där :p
Hon är hittills inte irriterad i huden vad jag ser och hon slickar inte jättemycket mer än vanligt.

Sv: Allergisk mot sanden?

Vilken EC använder du?

De parfymerade kan förmodligen ge allergiska rektioner på katt då det inte är helt ovanligt att människor får reaktioner av dom.

Jag slutade använda EC efter att två gånger fått parfymerad sand när jag köpt oparfymerad. Första gången slutade på sjukhus för min del :eek:

Jag använder EverFresh som ska vara parfymfri. Men när man rör runt sanden så luktar den ändå, så det är nått som inte stämmer där.
Jag är oftast ganska känslig (inte allergiskt dock får huvudvärk) mot sånna lukter jag med, men denna är okej. Typiskt att då katten inte klarar den :crazy:

Har du provat kristallsand?

Mvh Findus och Molly

Ja, men bara när den precis kommit. Då tyckte jag inte om den, den kunde inte dölja lukten av bajs bra alls och jag tyckte det såg jätteäckligt ut när kristallerna blev gula av kisset.

Har du provat vanliga eldningpellets?,tycker själv att det är överlägset allt annat.
Kisset blir spån och bajet torkar fort och luktar inte.
Tror tom att det kommit särskilda lådor som sorterar bort spånet...

Nej, det har jag inte. Har hört om det men inte vågat testa. Kanske man borde... Är det dyrt?

Nej,det är billigt...Kostar ca 60-70kr för 15kg på Granngården.
Vet dock att det behöver "fasas" in i den vanliga sanden först.
Prova iaf!!!!
Jag kommer aldrig att använda kattsand igen;)

Kan man blanda pellets med klumpbildande sand? Och det luktar inte mer än vanlig sand?
I så fall låter det ju klart intressant!

En litter kwitter kanske?

Vet inte om du har fler katter, men om du bara har en eller två borde det funka att träna dem. Då slipper du ju sand helt och hållet!

Sen kan man ju diskutera huruvida hygieniskt det är, men man få väl ha desinfeksionmedel nära till hands.

Tyvärr är den dyr att köpa in, runt 700 tror jag. Även om det lönar sig i längden, är det ju inte säkert att man kan plocka fram de pengarna.

Själv har jag för många katter, men jag funderade mycket på en sån när kissarna var två stycken.

Mvh Findus och Molly

Jag använder också EC, en parfymfri variant, men efter att de gjorde om sortimentet så började den lukta parfym, så något har de hittat på. Mina katter har dock inga problem så jag fortsätter att använda den.

Jag tror inte att LitterKwitter är nått för oss. Vi fortsätter på vanlig låda tror jag. Den ena jag har är väl inte den smartaste flicka man kan hitta, jag tror inte hon skulle kunna lära sig det faktiskt :o

Jag tycker att det luktar mindre är med vanlig kattsand, lite trä bara..
Du kan nog blanda med den sanden du har tills du bara använder pelletsen,spä ut lite i taget om katterna är känsliga för byte av "toamaterial"

Jag trivs också väldigt bra med den, den lukten som är är helt okej och katterna luktar lite godare när dom kommer från lådan. Typiskt då att man måste byta bort den.

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 203
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar