Allergisk mot Lusern?

...
Varför inte kornkross? Aldrig hört att det inte är bra för hästar? Havre tål hon verkligen inte. Hon exploderar då :p

Stärkelsen i korn processas i grovtarmen hos hästen och hämmar därför upptaget av näringen från grovfodret.
Hoppas det funkar med lusern!
 
Är det någon som haft en häst som är allergisk mot lusern?

Kan dom ens vara det?

Min häst jag har på foder är enligt ägaren allergisk mot det. Men hon kan inte svara på hur hästen reagerar.

Hästen är väldigt tunn (var ett skelett när jag hämtade henne) och jag funderar nu på att börja ge henne lusern för att hon ska gå upp i vikt lite fortare. Går för tillfället på väldigt bra bete. Hon har på bara 3 veckor gått från väldigt mager (skelett) till att numera bara vara smal :)
Min gamla var mycket allergisk mot lusern vilket resulterade i "elefantben" på alla fyra, hög feber och så tappade han all päls på grund av regnskållor orsakade av den allergiska reaktionen. Så, jo, hästar kan vara allergiska mot lusern. Kan tillägga att hästen aldrig reagerade på soja eller vetekli som jag använde som proteintillskott istället.
 
Tack för svaret @a1agnlju :)

Kan meddela att hon numera fått lusern i en vecka och inte ett spår efter någon reaktion :)

Tar det fortfarande försiktigt. Skulle jag märka minsta lilla så slutar jag ge det.

Såg dessutom på säcken med färdigfoder jag fick med som hon ätit av i flera år att det fanns lusern och även havre i vilket hon inte heller tål enligt ägaren.

Havren förstår jag men lusernet var jag skeptisk mot (och är fortfarande).
 
Har en som inte tål melass vilket ju många lussern sorter innehåller (och många andra foder).
Han blir jätte dålig i magen viket i sin tur leder till stressad häst som ser spöken överallt.
 
Har en som inte tål melass vilket ju många lussern sorter innehåller (och många andra foder).
Han blir jätte dålig i magen viket i sin tur leder till stressad häst som ser spöken överallt.
Det har jag däremot hört förut :). Kanske det hon inte tål? Men jag valde helt vanlig lusernpellets utan melass o annat skit i. Är inte ute efter sockret utan endast lusernet i sig.


Kl.

Hon har numera stannat upp i hullet och är fortfarande väldigt smal. Gräset börjar tappa näring så hon behöver foder utifrån allt mer. Hon flyttar till lösdrift om några veckor och då kommer hon gå i gräshage med tillgång till bra hösilage dygnet runt. Men just nu känns det inte bra att vänja in henne på annat grovfoder för att strax därefter byta igen. Så jag ökar på lusernet mer och mer. Fortfarande i lugn takt. Hon får numera 2 dl.

Finns det nått annat fodertillskott som hjälper till med hullet som inte kostar skjortan? :)
 
Till en häst i underhull i oktober skulle jag inte rekommendera att vänta några veckor med hö/hösilage. Det är inte mycket näring i gräset nu! Om du inte vill byta foder om några veckor, kan du inte köpa hem av det hösilage hon kommer att äta när hon flyttat?
 
Till en häst i underhull i oktober skulle jag inte rekommendera att vänta några veckor med hö/hösilage. Det är inte mycket näring i gräset nu! Om du inte vill byta foder om några veckor, kan du inte köpa hem av det hösilage hon kommer att äta när hon flyttat?
Har redan frågat stallägarna men dom säger nej. Det finns fortfarande en hel del gräs kvar och det växer fortfarande men det börjar gå långsammare nu. Så än finns det näring kvar men snart försvinner den.
Kanske får överväga att ge hö nu och göra ett byte extra.
 
Vilka stallägare är det som säger nej? Där du står eller dit du ska flytta? Förstår faktiskt inte varför man inte vill medverka till att ge en tunn häst mera mat speciellt eftersom det faktiskt är oktober? Går de fortfarande ute dygnet runt eller?
 
Hon har numera stannat upp i hullet och är fortfarande väldigt smal. Gräset börjar tappa näring så hon behöver foder utifrån allt mer. Hon flyttar till lösdrift om några veckor och då kommer hon gå i gräshage med tillgång till bra hösilage dygnet runt. Men just nu känns det inte bra att vänja in henne på annat grovfoder för att strax därefter byta igen. Så jag ökar på lusernet mer och mer. Fortfarande i lugn takt. Hon får numera 2 dl.

Finns det nått annat fodertillskott som hjälper till med hullet som inte kostar skjortan? :)

Du ska absolut se till att hon får rejält med grovfoder nu, om hon är tunn kan du inte vänta. För många foderbyten är inte bra men hon kan inte svälta heller. Så om du inte kan få tag i det hösilaget hon ska äta av senare hade jag gett ett annat hö så länge. Kanske kan du ge något tillskott för magen i förebyggande syfte under tiden tills du vant in henne på det nya.

Sedan förstår jag att du är orolig för en allergisk reaktion på lusernet, men 2 dl är en pyttemängd för en häst och kommer varken göra från eller till för hullet.
 
Svarar er båda två:

Det är stallägarna på stallet vi ska flytta till som säger nej.

Hon går ute dygnet runt och ska göra det på vintern med (lösdrift). Hon får då fri tillgång på hösilage.

Just nu går hon fortfarande på bete med massor av gräs. Vi flyttade över hästarna till en av kornas hage där korna inte betat på ett bra tag. Så tugg tiden täcks utan problem och mer därtill. Hon går alltså inte hungrig.
Just nu täcks ju hennes behov för att hålla nuvarande hull och ökar det väldigt sakta så hon svälter definitivt inte. Vill få upp henne fortare i hull nu och därför frågar jag om annat fodertillskott. Men lusernet kommer ökas markant nu när hon inte visar nån reaktion.

Hon tappar inte i hullet utan hon går inte upp lika snabbt längre som hon gjorde tidigare. Gräset börjar ju tappa lite näring nu, men det växer fortfarande så näring finns. Hon svälter definitivt inte.

Kraftfodret hon får idag är korn, mineraler, biotin och linfröpellets. Ska snart börja ge lite betfor med.

Lusernet ges i väldigt liten mängd bara för att jag skulle prova försiktigt eftersom hon kanske var allergisk. Kommer öka lite för var dag som går nu eftersom hon inte verkar reagera något.

Funderar på att ge lite olja. Dels för att öka vikten men även för att hjälpa pälssättningen. Hon har idag väldigt dålig tunn kort päls. Speciellt över ryggen. Går så mycket hon kan utan täcke för att kunna sätta vinterpäls. Men samtidigt vill jag inte att det ska gå åt för mycket energi för att hålla värmen då hon behöver den på annat sätt.

Det är svårt det där :(
 
Nu när du kollat hade jag inte varit rädd för att ösa på lusern. Öka stadigt, och öka till ordentliga mängder.

Självklart måste hästen ha grovfoder om den är tunn. Personligen hade jag tagit in den nattetid och fodrat på ordentligt under natten och sett till att den har bra med mat under dagen. Ser hästen ut så måste man göra vad man kan för att ordna situationen.
 
Hej! Min häst är allergisk mot lusern. Upplever att han får knottror, bulor och lättare mugg av detta. Ger idag ett annat proteinfodermedel (g-n special) som också innehåller lite lusern men denna lilla mängden verkar fungera. Jag är nöjd med det fodret.
Annars finns "komplett lusern" från spannex som vad jag förstått inte innehåller lusern egentligen utan en blandning av andra proteinrika grässorter. Värt att testa? Jag har inte vågat provat det nu efter att jag fattat att han är känslig mot lusern, men gav det för några år sedan och hästarna gillar det och det är ett bra foder.
 
Ökar fortfarande lite försiktigt. Nu får hon en liter lusern per dag plus en dl olja och 3 dl kornkross. Hon är lite kräsen och dissar maten om det blir för stora förändringar för snabbt.

Hon har fortfarande inte visat några symptom på allergi överhuvudtaget :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 453
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 744
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 515
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 482
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp