Allergisk mot Lusern?

Perla

Trådstartare
Är det någon som haft en häst som är allergisk mot lusern?

Kan dom ens vara det?

Min häst jag har på foder är enligt ägaren allergisk mot det. Men hon kan inte svara på hur hästen reagerar.

Hästen är väldigt tunn (var ett skelett när jag hämtade henne) och jag funderar nu på att börja ge henne lusern för att hon ska gå upp i vikt lite fortare. Går för tillfället på väldigt bra bete. Hon har på bara 3 veckor gått från väldigt mager (skelett) till att numera bara vara smal :)
 
Då borde hästen också kunna vara allergisk mot både hö och/eller silage, fakta är att många vallar innehåller lucern. Man blandar gärna in det för att förbättra strukturen i fodret.

I övrigt ser jag ingen orsak för dig just nu att ge något tillskott så länge en viktökning sker, en snabb sådan är inte alltid till fördel.
 
Lucern går väl knappt att odla i större delen av Sverige?

Hästar kan absolut vara känsliga mot lusern, det är en baljväxt/ärtväxt precis som klöver och innehåller en del speciella ämnen.

TS är fodervärd. Så hen bör följa ägarens rekommendationer.
 
Tack för svaren! :)

För att göra en lång historia kort så är ägaren väldigt okunnig och tror på allt som folk säger.

Det är nämligen så att gamla ägaren har lurat i henne en hel del, som exempelvis skickat en bild på hästen där den hoppar 140 hinder och sagt att den har tävlat i dom klasserna. På bilden såg man en brun häst med två ganska höga vita strumpor bak som hoppade ett högt hinder. Medans våran häst är brun utan strumpor och inte har någon direkt bra teknik i hoppningen. Det har inte nuvarande ägare lagt märke till förrän jag sa vad jag såg.

Hon har blivit lurad med hästens utbildningsnivå i dressyren där elit nivå egentligen var LA nivå (hästen är travare och har bara gått med pessoa bett i ridningen typ. Bara det säger mycket). Hästen ska ha sprungit in 20 miljoner kronor under sina 9 år på travet. Hon har sprungit på både V65 och V75. Efter en snabb koll på travsport.se så fick jag fram att hon startat ett 20-tal gånger i lättare klasser där hon dessutom blivit utesluten flera gånger pga hälta och hosta (och hon ska aldrig varit sjuk eller skadad). Där stod det även hur många kronor hon sprungit in vilket i själva verket var 6 800 kr.

Detta är bara ett par av allt som nuvarande ägare blivit blåst på.

Så, jag litar inte ett ord på vad gamla ägaren säger och därför inte tror på detta med lusernet. Har aldrig hört talas om detta och därför frågade jag här.

Hon har gått upp lite som sagt men nu börjar gräset vartefter tappa näring samt att hagkompisarna är kraftigt överviktiga så jag funderar därför på att vänja in henne på lusern så hon får det hon behöver samtidigt som kompisarna inte blir sjuka pga för mycket mat.

Men jag kommer inte ta beslutet själv utan ägaren ska självklart få ta del i det hela :)
 
Aha då förstår jag :). Jamen då är det bara att prova, du märker ju om hon blir helnipprig eller får utslag eller liknande :).
 
Är det någon som haft en häst som är allergisk mot lusern?

Kan dom ens vara det?

Min häst jag har på foder är enligt ägaren allergisk mot det. Men hon kan inte svara på hur hästen reagerar.

Hästen är väldigt tunn (var ett skelett när jag hämtade henne) och jag funderar nu på att börja ge henne lusern för att hon ska gå upp i vikt lite fortare. Går för tillfället på väldigt bra bete. Hon har på bara 3 veckor gått från väldigt mager (skelett) till att numera bara vara smal :)

min foderhäst är allergisk mot lucern, som jag förstår får han runda svullnader på kroppen som ser ut som stora insektsbett.
 
Min häst tål inte lucern. Hon tål inga baljväxter såsom klöver heller. Får hon i sig det så blir hon väldigt dålig i magen. Det var inte så kul när jag stod med en årsförbrukning klöverhö och insåg att hon inte tålde det utan fick börja jaga nytt hö i november. Nu har jag sedan många år en suverän höbonde som odlar jättefint ekologiskt hö utan klöver och det är jag väldigt glad för.
 
Tack alla för svar :)

Då vet jag att det kan stämma alltså. Har aldrig hört talas om det innan :p
Kommer köpa en liten säck om ägaren går med på det och ge henne lite i taget och hålla koll om hon reagerar negativt på det. I så fall får jag ju självklart sluta ge henne lusern.
 
min foderhäst är allergisk mot lucern, som jag förstår får han runda svullnader på kroppen som ser ut som stora insektsbett.

Precis sådana utslag har jag också sett på en häst där lusern just lagt tills i foderstaten.
Förr kallade man dessa utslag för proteinutslag.
 
Jag hade absolut provat, försiktigt så klart. Är hästen i så dåligt skick måste det ju till vettig mat, och ett av de lättare sätten är just lusern. Många färdigfoder har grönmjöl i för att höja proteinhalten, så får man titta om det är lusern som avses, om man inte vill ha det.

Det finns också grönpellets som kan vara värt att titta på. Vill du titta på proteinkoncentrat kan potatisprotein och soja vara några alternativ, men där får man vara försiktig för att inte överbelasta matsmältningssystemet. Det kan ge tråkiga följder när det kommer till just överdos av proteinkoncentrat.
 
Jag hade absolut provat, försiktigt så klart. Är hästen i så dåligt skick måste det ju till vettig mat, och ett av de lättare sätten är just lusern. Många färdigfoder har grönmjöl i för att höja proteinhalten, så får man titta om det är lusern som avses, om man inte vill ha det.

Det finns också grönpellets som kan vara värt att titta på. Vill du titta på proteinkoncentrat kan potatisprotein och soja vara några alternativ, men där får man vara försiktig för att inte överbelasta matsmältningssystemet. Det kan ge tråkiga följder när det kommer till just överdos av proteinkoncentrat.
Då ska jag prova det. Självklart försiktigt :)

Skickar med en bonusbild så får ni se hur hon såg ut för några veckor sen. Hon hade här gått upp en hel del i vikt.
 
Senast ändrad:
Oj, det är länge till den är ridbar. Så himla tråkigt, varför låter man en häst gå ner sig så?
Jag förstår inte heller hur man kam låta det gå så här långt. Hennes historia är lång och krånglig tyvärr, och jag vill inte ta den här.

Men nu är hon mycket bättre och har lagt på sig ganska mycket mer sen den bilden togs. Hela överlinjen har blivit mycket finare med mer muskler. Nu sticker inte ryggraden ut särskilt mycket längre. Hon har fått mer muskler och ett tunt lager fett över revbenen så dessa syns inte konstant längre :banana:

Har inte suttit på henne än. Har vägrat göra det pga hur hon ser ut. Känns oerhört elakt att rida en häst som inte har några muskler att bära upp ryttaren med. Kan inte vara särskilt bra eller skönt för hästen att få bära upp ryttaren med revbenen och ryggraden..

Har däremot kört henne några få gånger i rockard vilket hon verkar älskar :)
 
Här är hon från idag. Lite konstig vinkel men hon är sååå mycket finare nu! Har fortfarande dåligt med ryggmuskler och mankmuskler. Men det är väldigt mycket bättre :)

mycket bättre :) men om den är allergisk mot lucern kan du ju ge lite kraftfoder istället? Bara den får tillräckligt med grovfoder i övrigt måste det ju inte vara just lucrn om man misstänker att den kan bli dålig.
 
mycket bättre :) men om den är allergisk mot lucern kan du ju ge lite kraftfoder istället? Bara den får tillräckligt med grovfoder i övrigt måste det ju inte vara just lucrn om man misstänker att den kan bli dålig.
Grejen med lusernet är mestadels för proteinet. Hon bygger ju en hel del muskler nu och behöver få så mycket näring hon kan, men jag vill inte ge rent proteinkoncentrat. Sen behöver hon lite hjälp på traven nu att gå upp i vikt pga de andra hästarnas näringsbehov. I dagsläget får hon kornkross, betfor, biotin och mineraler. Har köpt en liten säck lusern nu och hon fick första dl idag. Nu är det bara att hålla tummarna! :)
 
Oj vilken skillnad! Bra jobbat :)
Och oj vilken historia. Låter ju helt galet...

Vad har du för värden på grovfodret? Kanske räcker det. Ser ju ut som hästen hämtat sej rejält. Tror musklerna kommer komma igång bara hästen kan motioneras igen. Behöver ju inte vara ridning. Promenader, tömkörning, handhäst?
 
Jag hade nog varit lite försiktig med kornkrossen, det är ju inte det bästa foder att ge en häst. Havre är faktiskt bättre, om det inte finns havrehuvud-tendenser.
 
Hon går fortfarande på bete så ingen analys :p. Hade jag en analys hade jag redan räknat ut en foderstat.

Hon körs ett par gånger i veckan och hon går i en mycket kuperad hage så hon får både naturliga muskler men även lite via körningen. Hon har fått mer muskler redan men har en lång väg kvar att gå.

Varför inte kornkross? Aldrig hört att det inte är bra för hästar? Havre tål hon verkligen inte. Hon exploderar då :p
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 453
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 744
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 515
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 482
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp