Allergisk mot hösilage/ensilage

frittan

Trådstartare
Kan en häst vara allergisk mot hösilage/ensilage? Ägaren till hästen jag är fodervärd på säger att hästen inte TÅL hösilage och ensilage.

Menar hon att magen inte klarar av det eller kan hästar vara allergiska?

Sv: Allergisk mot hösilage/ensilage

Fråga henne vad hon menar och varför hästen inte tål det? :idea:

Vissa verkar tro att vissa hästar inte TÅL just hösilage eller ensilage. Om man tar från samma skörd och vall ett hösilage och ett hö finns det inget som skiljer och som skulle tyda på att hästen kan bli känslig mot hösilage! Förmodligen beror det på andra faktorer, tex dålig grovfoderkvalitet, för snabbt foderbyte (gäller även mellan grovfoder!) eller nåt annat.

Fråga henne om hästen är ALLERGISK mot hösilage, annars skulle jag inte tveka att vänja in hästen SAKTA på hösilage av god kvalitet om det nu erbjuds av stallet du står på.

Vet själv en person som sa att hästen inte TÅL hösilage, han fick diarre. Men jag pratade med henne om ovanstående, och nu mår hästen jättebra på hösilage. :D

Kan en häst vara allergisk mot hösilage/ensilage? Ägaren till hästen jag är fodervärd på säger att hästen inte TÅL hösilage och ensilage.

Menar hon att magen inte klarar av det eller kan hästar vara allergiska?

Nja, hästar som inte tål ensilage brukar ha problem med biprodukterna (mjölksyra) av den process som sker när det ensileras, det kan vara ph-värdet som spökar (dvs lägre ph än i hö) alternativt om hösilaget INTE ensilerats pga för låg vattenhalt och av någon anledning är av dålig kvalite. Det är ju svårare att få bra hygienisk kvalitet på torrt hösilage.

Sen divideras det ju om att hästar som får diarré av ensilage/hösilage skulle få det för att de får för lite ts i förhållande till kroppsvikten. Om det är så låter jag vara osagt.

Min häst tål inte ensilage pga han är magsårshäst som dessutom har kronisk tarminflammation. Han får kolik av ensilage. Därför äter han enbart hö av bästa kvalitet varav hälften av allt hö är hackat (ung som lusern hackat strå). Inget kraftfoder, inget betfor, nada. Och han är precis likadan att rida som han alltid varit, med eller utan kraftfoder... (Lite OT men jag är lite fascinerad av det :grin:)

och som ovanstående skrev, det är naturligtvis A och O att vänja in långsamt. Dock jag skulle bli VANSINNIG om någon försökte ge min häst ensilage om jag uttryckligen sagt att han inte ska ha det.

ja, jag har ju inte gett honom och har inga planer heller på att ge honom ensilage... undrade bara om en häst ens KUNDE va allergisk :)

min förra foderhäst hade ju känslig mage o klarade inte ensilaget, då blev de fritt fall där bak ;)

Jag trodde iofs inte det heller. :)
Jag ville bara förtydliga att det inte per automatik är så att man vänjer in för sakta. Det KAN ju faktiskt vara så att de inte tål det som du säger. Men allergisk... tror snarare som ngn skrev att det handlar om magen.

Jag tolkar inte att någon säger att hästen inte tål hösilage som att det nödvändigvis handlar om en allergi. Förmodligen magen. Och jag lovar att det är ingenting att leka med. Vi har tagit oss igenom sex månader av ständig diarré och landat på andra sidan med en stabiliserad mage. Där hade jag aldrig chansat. Men det verkar du ju inte göra heller.

Endel hästar behöver en högre ts-halt för att magen ska vara ok. Har man ett ensilage med en ts-halt under 50 % så blir endel pållar taskiga i kistan. Väljer man däremot ett ensilage runt 60% ts-halt och även upp emot 65 så brukar det lösa sig.

Kicki :laugh:

Vissa verkar tro att vissa hästar inte TÅL just hösilage eller ensilage. Om man tar från samma skörd och vall ett hösilage och ett hö finns det inget som skiljer och som skulle tyda på att hästen kan bli känslig mot hösilage! Förmodligen beror det på andra faktorer, tex dålig grovfoderkvalitet, för snabbt foderbyte (gäller även mellan grovfoder!) eller nåt annat.

Man kan ju likna det lite med att vara laktosintollerant, är ju även det klassat som allergi just för att men inte tål konceptets helhet. På samma vis är det med ensilage och ts-halten. Är inte fodret i sig eller processen som är problemet utan just ts-halten.

Kicki :laugh:

Min tant tål inte hösilage, magen spårar ur och hon bajsar kobladdor.
Spelar ingen roll om det är en högre TS-halt eller inte.
Har provat att blanda upp det med hö/halm, gett fri tillgång men inget funkar...hon blev lite bättre i magen om hon fick loppfrö i maten men det var en liten skillnad så numera får hon bara hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
236
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 936
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka